Neandertaller Grup Halinde Avlanıyorlardı

Almanya’da tarih öncesi hayvan kalıntılarına yapılan analizlere göre, Neandertaller sofistike ve kolektif avlanma stratejilerine sahipti.

120.000 yıl önce Neandertaller tarafından günümüz Almanya’sına yakın bir gölün kıyısında öldürülen soyu tükenmiş bir alageyiğinin omurgasındaki avlanma lezyonu. C: Eduard Pop, MONREPOS

Yapılan araştırmaya göre, 120.000 yıllık iki geyiğin kemikleri üzerindeki kesik izleri ya da avlanma lezyonları, avcıların avlarına sokulmak ve öldürmek için kullanıldıkları en erken net kanıtları sağlıyor.

Darbelerin etkisini yeniden üreten mikroskobik görüntüleme ve balistik deneyler, bu darbelerden en az birinin düşük hızda tahta bir mızrak ile yapıldığını doğruladı.

Johannes Gutenberg Üniversitesi’nden araştırmacı Sabine Gaudzinski-Windheuser, “Bu, Neandertallerin hayvanlara çok yaklaştıklarını ve mızraklarını fırlatmadıklarını, büyük olasılıkla düşük bir açıyla ittiklerini gösteriyor.” diyor.

(Resmileşti: Neandertaller Mağara Resmi Yapıyordu)

“Böyle bir avlanma stratejisi, dikkatli bir planlama ve gizlenme ve avcı bireyler arasındaki yakın işbirliğini gerektirir.”

Neandertaller Avrupa’da yaklaşık 300.000 yıl öncesinden, yaklaşık 30.000 yıl öncesine kadar yaşadılar. Daha sonra yerlerine bizim türümüz geçti.

Modern Avrupalılar ve Asyalılar’ın yaklaşık %2 Neandertal genine sahip olduğu biliniyor. Bu evrimsel kuzenlerimizin uzun zamandır modern insanlara özgü bir özellik olduğu varsayılan sembolik kültürden yoksun olduğu ve bizimle mücadele edebilecek kadar zeki olmadıkları düşünülüyordu.

120.000 yıl önce Neandertaller tarafından öldürülen, soyu tükenmiş bir alageyiğin pelvisinde gözlenen avlanma lezyonundan yola çıkarak gösterilen tahmini darbe açısı. C: Eduard Pop, MONREPOS

Ancak son zamanlardaki bulgular, Neandertallerin düşünülenden çok daha zeki olduklarını ve ileri derecede el becerisine sahip olduklarını gösteriyor.

Homo sapiens’in Avrupa’ya gelmesinden 20.000 yıl önce, ölülerini ritüellerle gömdüler, aletler ürettiler ve en az 64.000 yıl önce mağara duvarlarına hayvan resimleri çizdiler.

Eski kemiklerin sırları

Homininler (bizim türümüz de dahil olmak üzere erken insan türlerini tanımlamak için kullanılan bir terim), büyük bir ihtimalle yaklaşık yarım milyon yıldan daha önce silahla avlanmaya başladılar.

İngiltere ve Almanya’da bulunan 300.000 ila 400.000 yıllık ahşap aletler, av öldürmek için kullanılan en eski bilinen mızrak benzeri aletlerdi. Ancak, kullanımları hakkında fiziksel bir kanıt olmaması, bilim insanlarını şüpheye düşürüyordu.

(Neandertaller 171.000 Yıl Önce Alet Yapmak için Ateş Kullanmış)

Almanya’nın Neumark-Nord bölgesinden gelen yeni bulgular bu şüpheyi ortadan kaldırıyor.

Gaudzinski-Windheuser, “Mızrak kullanımı söz konusu olduğunda, şimdi nihayet apaçık kanıtlar barındıran ‘suç mahalline’ sahibiz.” diyor.

Aynı bölgede yapılan göl kıyısı kazılarında, 1980’lerden alageyikler, atlar ve boğalar da dahil olmak üzere büyük memelilere ait on binlerce kemik ortaya çıktı.

Aynı zamanda 135.000 ve 115.000 yıl öncesine ait bir buzullararası dönemde orman ortamının nasıl olduğunu gösteren ve şaşırtıcı derecede Neandertal varlığını kanıtlayan binlerce taş alet ortaya çıktı.

Araştırma için incelenen geyik kemikleri, 20 yıldan fazla bir süre önce ortaya çıkarıldı, ancak yeni teknolojiler sayesinde sırları açığa çıkmaya devam ediyor: Hangi yaralanmalar ölümcül, ne tür bir silah kullanıldı ve mızraklar belirli bir mesafeden atılıp atılmadığı gibi.

(İspanya’da Bilinen En Eski Neandertal Ahşap Aleti Bulundu)

Londra Üniversitesi Arkeoloji Enstitüsü’nde araştırmacı olarak çalışan Annemieke Milks, “Bu makalede adli üslup replikasyonu ve analizi mümkün kılmak” için yapılan hasar da özellikle belirgindi.

Milks, “Balistik çalışması en iyi deneysel arkeolojidir. Ayrıca Neandertallerin mızraklarını fırlatmış olduğu ihtimalini de göz önünde bulundurmalıyız.” diyor.

Phys. 25 Haziran 2018.