Çin’deki En Eski Modern İnsan Kalıntıları Yeniden Tarihlendi

1958 yılında Çin’in Liujiang Bölgesi’ndeki bir mağarada keşfedilen modern insan kalıntıları, önceden düşünülenden çok daha genç olabilir.

Liujiang mağarasında bulunan Homo sapiens kafatası. C: Wikimedia Commons

Homo sapiens’in Doğu Asya’da ortaya çıkışı uzun zamandır yoğun bir araştırma konusu. Bunun nedenlerinden biri de iyi korunmuş ve iyi tarihlendirilmiş insan fosillerinin azlığı.

Güney Çin’in Liuzhou Şehri’nin Liujiang Bölgesi’nde bulunan Tongtianyan mağarası, Homo sapiens’in en önemli fosil buluntularından birini barındıran yeni araştırmanın odak noktası oldu. Ancak içinde bulunan fosillerin yaşı şimdiye kadar tartışma konusuydu.

Uluslararası bir çalışmada araştırmacılar, Liujiang insan fosilleri için yeni yaş tahminleri ve revize edilmiş köken bilgileri sunarak bölgedeki Homo sapiens varlığına ışık tuttu. “Çin’in güneyindeki Liujiang’da bulunan Homo sapiens iskeletinin yeni Geç Pleistosen yaşı” başlıklı çalışma Nature Communications’da yayımlandı.

(İlgili: Homo sapiens, Çin’e 45.000 Yıl Önce Ulaştı)

İnsan fosilleri üzerinde U-serisi tarihleme ve fosil taşıyan çökeltilerde radyokarbon ve optik olarak uyarılmış lüminesans tarihleme de dahil olmak üzere gelişmiş tarihleme teknikleri kullanılarak yapılan çalışma, yaklaşık 33.000 ila 23.000 yıl öncesine kadar değişen yeni tarihler ortaya çıkardı. Daha önce yapılan çalışmalarda iskeletin yaşının 227.000 yıla kadar çıktığı bildirilmişti.

Çin’in güneyindeki Guangxi Eyaletindeki Tongtianyan mağarasının (Liujiang) konumu ve Çin’deki diğer önemli Homo sapiens fosillerinin konumu. C: Junyi Ge et al. 2024.

Çalışmanın ortak yazarı ve Avustralya Araştırma Merkezi Direktörü Profesör Michael Petraglia, “Yaş tahminlerinde yapılan revizyonlar, kuzey Çin’de bulunan diğer insan fosillerinin tarihleriyle tutarlı. Bu, Homo sapiens’in 40.000 yıl öncesinden sonra Doğu Asya’da coğrafi olarak geniş bir mevcudiyetine işaret ediyor” diyor.

Çin Bilimler Akademisi’nden çalışmanın başyazarı Dr. Junyi Ge, “Bu bulgu, insanların bölgedeki yayılımlarını ve adaptasyonlarını anlamak için önemli çıkarımlar içeriyor. Çin’in iskan tarihine yeni bakış açıları sunuyor ve daha önceki teorilere meydan okuyor” diyor.

1958’de keşfedilen Liujiang iskelet kalıntıları, uzun süredir Doğu Asya’daki en önemli insan fosilleri arasında sayılıyor. Mükemmel şekilde korunmuş olan kafatası, dişler ve diğer iskelet kalıntıları, Avrasya genelinde kapsamlı biyolojik ve morfolojik karşılaştırmalara konu oldu.

Nanjing Normal Üniversitesi’nden Dr. Qingfeng Shao, “Bu çalışmanın bulguları, erken yaş tahminlerini ve paleoantropolojik yorumları tersine çevirerek, insan evrimi çalışmalarında sağlam tarihleme yöntemlerine ve uygun kaynak belgelerine olan ihtiyacı vurguluyor” diyor.

Araştırmanın kapsamlı tarihlendirme analizleri, modern insanın kökenleri ve yayılımlarına ilişkin anlayışımızı ilerletmede doğru yaş tahminlerinin önemini gösteriyor.

Griffith University. 1 Mayıs 2024.

Makale: Ge, J., Xing, S., Grün, R. et al. (2024). New Late Pleistocene age for the Homo sapiens skeleton from Liujiang southern China. Nat Commun 15, 3611.

Ankara Üniversitesi, Tarih Öncesi Arkeolojisi bölümünden mezun.