Amerika’da İnsan Yapımı En Eski Yapı 11.000 Yıllık Çıktı

Louisiana Eyalet Üniversitesi kampüsündeki altı metre yüksekliğindeki iki höyük, Kuzey Amerika’da şimdiye kadar keşfedilen en eski insan yapımı yapılar oldu.

Höyükler, Louisiana Eyalet Üniversitesi kampüsünün kuzey ucunda bulunabilir. C: LSU

Amerika’da bilinen en eski insan yapımı yapıları bulmak için vahşi doğada yürüyüş yapmanıza veya azgın bir nehirde kürek çekmenize gerek yok – tek yapmanız gereken Louisiana, Baton Rouge’u ziyaret etmek.

Louisiana Eyalet Üniversitesi kampüsünün kuzey ucunda, yaklaşık 6 metre yüksekliğe kadar hafif bir eğimle yükselen iki höyük bulunuyor. Höyükler, Louisiana’da Yerli Amerikalılar tarafından inşa edilen 800’den fazla benzer insan yapımı höyükten sadece ikisi. Araştırmacılar eski olduklarını bilmelerine rağmen, yeni bir çalışma bu yapıların ne kadar eski olduğunu belirledi.

(İlgili: Kuzey Amerika’da 37.000 Yıllık İnsan Varlığı Kanıtları!)

Araştırmacılar şimdi en eski höyüğün 11.000 yaşında olduğunu keşfettiler ve bu da onu Kuzey veya Güney Amerika’da keşfedilen en eski insan yapımı yapı haline getirdi.

Çalışmanın ilk yazarı Brooks Ellwood, “Höyükler dışında, bugün Amerika’da insan yapımı olduğu bilinen ve bu kadar eski olan hiçbir şey yok.” diyor.

Höyüklerin tarihi

Çalışma için araştırmacılar, yaşlarını belirlemek için her bir höyükten tortu çekirdeği aldı. Bu çekirdeklerde araştırmacılar, yanmış kamış ve kamış bitkilerinden elde edilen kil ve kül katmanlarının yanı sıra mikroskobik hayvan kemik parçaları buldular.

Kamıştan çıkan ateş, yemek pişirmek için çok sıcak olduğundan, araştırmacılar höyüklerin inşa edildiğini ve dini veya törensel amaçlarla kullanıldığını düşünüyorlar.

Araştırmacılar, binlerce yıllık kömürleşmiş memeli kemik parçalarının ve 11.000 yıl öncesine dayanan bitki materyalinin keşfini ortaya çıkaran LSU Kampüs Höyüklerinden tortu çekirdek örneklerini topladı ve analiz etti. C: LSU

İki höyük aynı yaşta değil. A Höyüğü’nün güneyinde yer alan B Höyüğü, daha eski. Araştırmacılar, radyoaktif izotop karbon-14’ün ne kadarının organik maddede bozunduğunu ölçen radyokarbon tarihleme yöntemini kullanarak, Höyük B’nin 11.000 yaşında, Höyük A’nın ise yaklaşık 7.500 yaşında olduğunu belirlediler.

Bulgu, her iki höyüğün de Mısır piramitlerinden daha eski olduğunu ortaya koyuyor; En eski piramit olan Djoser Basamak Piramidi, yaklaşık 4.700 yıl önce Sakkara’da inşa edilmişti.

Çekirdekleri ve çevredeki manzarayı inceleyen araştırmacılar, höyüklerin inşası için genel bir zaman çizelgesi oluşturdular. Üniversitenin kütüphanesi yakınında zeminde büyük bir çöküntü, Höyük B’nin muhtemelen 11.000 yıl önce bu bölgedeki malzemelerden inşa edildiğini gösteriyor. Binlerce yıl boyunca, eski insanlar höyüğü kil ile ve höyüğün üzerinde bitki ve hayvanlar yakarak inşa etmeye devam etti.

Daha sonra, yaklaşık 8200 yıl önce B Höyüğü terk edildi ve araştırmacılar neden olduğundan emin değil. Ancak hızla değişen bir iklimin bir etkisi olabilirdi. Açıklamaya göre, Kuzey Yarımküre’de yaklaşık 8200 yıl önce başlayan sıcaklıklar, bilinmeyen nedenlerle aniden 19,4 santigrat derecelere düştü ve yaklaşık 160 yıl bu şekilde kaldı.

Ellwood, “Yaklaşık 8200 yıl önce höyükleri neden terk ettiklerini bilmiyoruz, ancak çevrelerinin aniden ve dramatik bir şekilde değiştiğini biliyoruz, bu da günlük yaşamlarının birçok yönünü etkilemiş olabilir.” diyor.

Ekip, sonraki 1.000 yıl boyunca Höyük B’de insan faaliyetine dair hiçbir kanıt bulamadı. Daha sonra, günümüzden yaklaşık 7.500 yıl önce, eski insanlar, bugünün üniversitenin Tiger Stadyumu’nun bulunduğu bir taşkın yatağından gelen çamuru kullanarak, yaklaşık 9 metre uzaklıktaki Höyük A’yı inşa etmeye başladılar.

Üniversite şimdi bu eski anıtların korunmasına yardımcı olmak için hareket ediyor. Yıllar boyunca, araştırmacılar öğrencileri ve ziyaretçileri höyüklerde yürümekten veya oturmaktan kaçınmaya teşvik etti. Çimenli yamaçları bir piknik veya çalışma molası için davetkar görünse de, yapılar bölgede yaşayan Yerli Amerikalılar için açıkça önemliydi. Üniversite, ziyaretçilerin eski yapıları onlara zarar vermeden görebilmeleri için bir yol ve yerel bitkilerden oluşan bir tampon bölge oluşturarak höyükleri korumayı planlıyor.

Live Science. 26 Ağustos 2022.

Makale: Ellwood, B. B., Warny, S., Hackworth, R. A., Ellwood, S. H., Tomkin, J. H., Bentley, S. J., … & Clayton, G. C. (2022). The LSU campus mounds, with construction beginning at∼ 11,000 BP, are the oldest known extant man-made structures in the Americas. American Journal of Science, 322(6), 795-827.