Viking Kadınları da Sefere Çıkıyordu

Viking DNA’sı üzerine yapılan araştırmalar, Viking erkeklerinin yeni topraklara eşleriyle birlikte yolculuk yapmış olabileceğini ortaya koydu. Vikinglerin anne üzerinden aktarılan DNA’larının, günümüzde Orkney ve Shetland gibi Kuzey Atlantik adalarında yaşayan insanlarınkine çok yakın olduğu ortaya çıktı.

F: Creatista/Shutterstock

Bulgular, hem Viking erkeklerinin hem de kadınlarının koloniler kurmak için gemilerle yeni topraklara yelken açtığını düşündürtüyor. Araştırma ayrıca Vikinglerin filmlerde sıklıkla görüldüğü gibi, gemicilik yetenekleri olan ihtişamlı kabadayılar olduğu şeklindeki popüler fikri de yalanlıyor.

Yazarlardan Erika Hagelberh “Araştırma, Vikinglerin sadece akıncı ve yağmacı olduğu şeklindeki 19. yüzyıl düşüncesini değiştiriyor. Yeni yerleşimler kurdular, tarım yaptılar ve ticaret de onlar için çok çok önemliydi” dedi.

Vikingler, 300 yıl boyunca Fransa, İngiltere ve Almanya kıyılarında dehşet saçan savaşçılar olarak folklorde özel bir yere sahip. Fakat Vikingler yağmacı ya da korsandan çok daha fazlasıymış. Uzak bölgelere ulaşan ticaret ağları kurdular, günümüz Amerikasının kıyılarına ulaştılar, yeni topraklara yerleştiler, hatta modern Dublin şehrini bile kurdular (Fakat Vikingler buraya Dyfflin adını vermişti).

Savaş alanında yaralanan bir Viking kadın savaşçı. Orjinal isim : Hervors død. Ressam: Peter Nicolai Arbo

Daha önce yapılan genetik araştırmalar, Viking erkeklerinin yalnız seyahat ettiğini ve yeni bir bölgeye yerleştiklerinde başka bölgelerden yerli kadınlar getirdiklerini söylüyordu. Örneğin 2001’de yayınlanan bir araştırma, Vikinglerin İzlanda’yı kolonileştirirken Galyalı kadınlar getirdiğini anlatıyor.

Vikinglerin kolonileştirme şekillerini araştıran Hagelberg ve ekibi, MS. 796 ve MS. 1066 yılları arasına tarihlenen 45 Viking iskeletinin dişleri ve uzun kemiklerinden parçalardan DNA örnekleri aldı. Norveç’in farklı bölgelerinde bulunan bu iskeletler Oslo Üniversitesi’nin koleksiyonuna aitti.

Ekip, kadınlarda bulunan mitokondriyal DNA’yı inceledi. Mitokondriyal DNA kadından çocuklarına geçtiği için anne tarafından gelen soyu belirliyor. Avrupa’nın farklı yerlerinden 5,191 insanın mitokondriyal DNA’sı ile birlikte daha önce analiz edilen 68 eski İzlandalı’nın örnekleri karşılaştırıldı.

Viking ve İzlandalı insanların genetik sonuçları, günümüzde Kuzey Atlantik insanlarının, yani İsveçli, İskoçyalı ve İngilizlerin‘nin mitokondriyel DNA’sıyla çok yakın çıktı. Fakat Viking DNA’sıyla en yüksek eşleşme, Orkney ve Shetland adalarındaki insanlar arasında oldu. Bu adalar İskandinavya’ya oldukça yakın olan İskoç adaları.

Vikingler dizisinden bir savaşçı kadın karakter

Oslo Üniversitesi Müzesi küratörü ve Arkeolog Jan Bill “Görünüşe göre kadınlar kolonizasyon sürecinin düşünülenden daha önemli bir parçasıymış” dedi. Araştırmadaki uzmanlardan biri olmayan Bill, yeni bulgunun Viking erkek kadın ve çocuklarının (hatta İskoç, İngiliz ve İrlandalı ailelerin de) İzlanda gibi uzak adaları kolonize ettiğini gösteren tarihsel kaynaklarla da örtüştüğünü söyledi.

“Aileler, tabi ki yağmalar yapan uzun Viking gemilerinde olmuyordu. Fakat yağmalar daha kalıcı bir şeye dönüştüğünde bir noktada, ailelerin de seyahat ettiğini ve kamplarda kaldığını görüyoruz” diyor Bill. “Vikinglerin sığır ve koyun gibi hayvanları yanlarında götürdüklerini biliyoruz, o zaman çocukları niye götürmesinler? Bence burada sadece yetişkin kadın ve erkeklerden değil, aile gruplarından bahsediyoruz.”

Ekip gelecekteki araştırmalarda, Viking DNA’larıyla İngiltere, İskoçya ve Kuzey Atlantik Adaları’nda eskiden yaşamış insanların DNA’larını karşılaştırarak bu insanların birbiriyle nasıl bağlantılı olduğunu daha detaylıca incelemek istiyor.

Vikinglerin Moda Anlayışı

Vikingleri Daha İyi Anlamızı Sağlayan 10 Heyecan Verici Keşif

Daily Mail

Krzewińska, M., Bjørnstad, G., Skoglund, P., Olason, P. I., Bill, J., Götherström, A., & Hagelberg, E. (2015). Mitochondrial DNA variation in the Viking age population of Norway. Phil. Trans. R. Soc. B, 370(1660), 20130384.