Neandertaller 120.000 Yıl Önce Danimarka Adasındaydı

Danimarka’daki bir adada bulunan çakmaktaşı aletler, Neandertallerin 120.000 yıl önce orada yaşamış olabileceğine dair ipucu veriyor.

Ejby’de bulunan aletler, Neandertallerin orada yaşamış olabileceğini gösteriyor. C: Getty

Daha önce Danimarka’daki ilk insanların, yaklaşık 14.000 yıl önce ren geyiği avcıları oldukları düşünülüyordu.

Danimarka Ulusal Müzesi ve Roskilde Müzes’nden arkeologlar, Roskilde ve Holbæk kasabaları arasında kalan Isefjord adasının yanındaki Ejby Klint yamaçlarında bir kazı çalışması yürüttü.

Araştırmacılar, insanlar tarafından şekillendirilmiş olabilecek eski midye kabukları ve çakmaktaşları buldu.

(Bebek Neandertallerin, Yetişkinler Gibi Geniş Göğüs Kafesi Vardı)

Ejby Klint, arkeologların 115.000-130.000 yıl önce iki Buz Devri arasında yaşanan sıcak döneme ait yeryüzündeki katmanları kolayca bulabildikleri Danimarka’daki birkaç yerden biri.

Ancak 100.000 yıldan fazla bir süre önce Neandertaller Almanya’da yaşıyordu bu yüzden araştırmacılar, Neandertallerin günümüz Danimarka’sına ulaşmış olabileceklerini düşünüyor.

Altı haftalık kazılarda, arkeologlar Ejby Klint’in iki yamacını da inceledi ve şu anda Danimarka Ulusal Müzesi’nde sergilenmekte olan aletleri buldu.

Danimarka’nın Ejby Klint adasında kazı çalışması. C: Troels Donnerborg Nationalmuseet

Ulusal Müze’nin araştırma başkanı Lasse Sørensen, “Burada kazı yapma fırsatımızın olması bile oldukça heyecan verici ve çok benzersiz.” diyor.

“Herhangi bir şey bulacağımızı düşünmemiştim ama aslında insanlar tarafından işlendiğine dair olası izlere sahip bazı taşlar bulduk ve bu başlı başına şaşırtıcı bir durum.”

“Bu taşların Neandertaller tarafından işlendiğini öğrenirsek, bu haber tüm dünyada yankı uyandıracak.”

Günümüzde 115.000-130.000 yıl önce, son iki Buz Devri arasında yaşanan sıcak dönemde, Danimarka bugün olduğundan dört derece daha sıcaktı.

Ülkenin geniş gürgen ormanları kunduzlar, bozkır bizonu, alageyik, orman gergedanları, orman filleri, İrlanda geyiği ve kızıl geyik gibi büyük avlara ev sahipliği yapıyordu.

Neandertallerin kullandığı gibi, aynı teknikle oyulmuş bir çakmaktaşı zaten Ulusal Müze’de bulunuyor. Fakat bu çakmaktaşı, doğru tarihlenebilen bir toprak tabakasında bulunmadı.

Roskilde Müzesi’ndeki kazı başkanı Ole Kastholm, “Danimarka’nın Roskilde civarındaki en eski insanları aramak için dik bir uçurumda kazı yapılmasına yardımcı olmak, bizler için oldukça büyük bir deneyim oldu.”

“Bulduğumuz şeyin ne kadar ilginç olduğuna karar vermek uzmanlara kalmış. Fakat bu, Danimarka’da yaşamış Neandertaller hakkında daha fazla kazı yapılması için bir kapı açmış olabilir.”

uk.news.yahoo.com. Rob Waugh. 21 Ekim 2020.

Dokuz Eylül Üniversitesi Mütercim-Tercümanlık bölümü lisans mezunu.