Bebek Neandertallerin, Yetişkinler Gibi Geniş Göğüs Kafesi Vardı

Yapılan çalışmaya göre, yeni doğmuş Neandertallerin yetişkinlere benzer geniş göğüs kafesine sahip oldukları ve bu durumun büyük bir vücudun zorlu enerji harcama şeklini karşılayabileceği anlaşıldı.

Bir Neandertal erkeğin hiper gerçekçi yüzü, Hırvatistan’ın kuzeyindeki Krapina kasabasındaki yeni Neandertal Müzesi’nde sergileniyor. C: Reuters

Çalışma, Centro Nacional de Investigación sobre la Evolución Humana’da (CENIEH) bir paleoantropolog olan Daniel García Martínez tarafından yönetildi. Bu, Neandertal göğüs kafesinin genetik olarak belirlendiğini, gelişimin sonucu olmadığını ve Homo erectus gibi daha önceki türlerden kalıtsal olarak geldiğini gösterdiği için büyük evrimsel öneme sahip bir nokta.

Genetik saptama, insan türleri arasındaki farlılıkların zaten doğumda mevcut olduğunu ve bireyler büyüdükçe daha belirgin hale geleceğini ima eder. Bu, yeni doğmuş bir Neandertal göğüs kafesinin şeklinin Homo sapiens’in modern göğüs kafesinden farklı olduğu anlamına gelir.

(Neandertal Genleri, Şiddetli Covid-19 Riskini Artırıyor!)

Bununla birlikte, Neandertaller ile Homo erectus gibi türler arasındaki göğüs kafesi şekli ve gelişimdeki benzerlikler, tıknaz yapılarının yalnızca ebeveynlerden çocuklara aktarılan genetik mirasın sonucu olmadığını, aynı zamanda evrimsel düzeyde miras alınmış olabileceği hipotezini öne sürüyor.

Modern insanlara kıyasla yetişkin Neandertal göğüs kafesi daha kısa, biraz daha derin ve çok daha genişti. Bu anatomik özellikler, geniş pelvis, sağlam kemikler ve güçlü kas yapısı ile Neandertal vücudu ile ilişkili. Ayrıca, önemli miktarda enerji ve oksijene ihtiyaç duyan bu avcı-toplayıcıların metabolik talepleriyle de alakalı. Şimdiye kadar, bu farklılıkların doğumda mı ortaya çıktığı yoksa daha sonra gelişme sırasında mı oluştuğu bilinmiyordu.

Yenidoğandan 3 yaşına kadar Neandertal göğüs kafesinin gelişimi. C: Mr. Marcos Galeano Prados/Dr. Daniel García-Martínez.

Neandertal göğüs kafesinin üç boyutlu rekonstrüksiyonu

Bu soruyu incelemek için Daniel García Martínez, uluslararası uzmanlardan oluşan bir ekiple birlikte, dört Neandertal bireyin göğüs şeklini yeniden oluşturmak için sanal olarak yeniden yapılandırmak amacıyla geleneksel ve geometrik morfometri kullandı. Üç ülkeden Neandertal kalıntıları için gerçekleştirilen bu rekonstrüksiyonlar, doğumdan üç yaşına kadar nasıl gelişim gösterdiklerini gösteriyor. Mezmaiskaya 1 (Rusya), Le Moustier 2 (Fransa), Dederiyeh 1 (Suriye) ve Roc de Marsal (Fransa).

‘’Sonuçlar, yeni doğan Neandertallerin göğüs kafesinin, tıpkı çene gibi diğer anatomik bölgelerde olduğu gibi, türümüzden farklılıklar gösterdiğini gösteriyor; Neadertal göğüs kafeslerinde gözlemlenen şey, modern insanlardan daha derin ve daha kısa olduğu.’’ diyor García Martínez.

Yazarlardan Zürih Üniversitesi’nden Christoph Zollikofer ve Marcia Ponce de León, ‘’Doğum anında Neandertallerin zaten farklı beyinleri ve çeneleri var, bu nedenle göğüs morfolojilerinin de genetik olarak belirlenmesi ve yeni doğanlarda bulunması mantıklı.’’

Bu araştırma Universidad del País Vasco’dan Asier Gómez-Olivencia’nın da belirttiği gibi, Neandertal çocuklarında ve yeni doğanlarda farklı göğüs öğelerini tanımlamak ve düzenlemek açısından zorlu bir çalışma gerektirdi, ‘’Kaburgalar ve omurlar fosil kayıtlarında oldukça parçalanmış görünüyor, bu da onları geleneksel olarak incelemeyi çok zorlaştırıyor.’’

Ek olarak bu çalışma, göğüs kafesinin bu şeklinin daha önceki türlerde de görüldüğü gibi Neandertallere özel olamayabileceğini açıkça ortaya koyuyor.

Araştırmanın yazarlarından Markus Bastir, ‘’Bu morfoloji, Homo erectus ile paylaşılan arkaik durumu örneklendiriyor ve muhtemelen Neandertal bebeklerinin fazla enerji gereksinimleriyle bağlantılı geniş bir burun açıklığına sahip olmalarıyla da ilgili.’’ diyor.

Bu çalışma, Neandertal göğüs kafesinin doğum sırasındaki şekli için bir ölçüt oluşturuyor. Aynı araştırma ekibi yıllardır Avrupa’daki farklı kurumlarla işbirliği içerisinde çalıştığı göğüs kafesinin evrimi üzerine çalışmalarına devam ediyor.

García Martínez, ‘’Neandertal göğsünü araştırmak için yıllar harcamış olmamıza ve bu noktada bilim camiasında genel bir fikir birliği olmasına rağmen, insan göğsünün nasıl evrimleştiğini araştırmak için hala uzun bir yol var. Homo cinsine ait daha önceki türler içerisinde de bu vücut elementi hakkında çok az şey biliniyor.’’ diyerek özetliyor.

CENIEH. 8 Ekim 2020

Makale: Daniel García-Martínez et al. (2020). Early Development of the Neanderthal Ribcage Reveals a Different Body Shape at Birth Compared to Modern Humans, Science Advances.

İstanbul Üniversitesi Tarihöncesi Arkeolojisi mezunu. Aynı okulda Tarihöncesi Arkeolojisi bölümünde yüksek lisans yapıyor.