Neandertal Topluluklarında Cinsiyete Bağlı İş Bölümü Vardı

Neandertal topluluklarında, yapılan işler cinsiyete göre ayrılıyordu. Araştırmada, El Sidron (İspanya), L’Hortus (Fransa) ve Spy (Belçika) adlı 3 farklı arkeolojik alandan 19 bireyin dişleri incelendi. İncelenen 19 Neandertal bireye ait 99 diş, kadın ve erkeklerin dişlerinde farklı kullanım izleri olduğunu ortaya koydu.

Yapılan analizler, her yaşa  ait tüm Neandertal bireylerin dişlerinde oluklar ve çentikler yani kullanım izleri olduğunu gösterdi. Antonio Rosas, bunun nedeninin şu anda bazı topluluklarda da olduğu gibi, Neandertal toplumunda ağzın bir üçüncü el olarak kullanılması olduğunu söyledi. Neandertaller ağızlarını, kürk hazırlamak ya da et doğramak gibi işler için kullanıyorlardı.

Rosas, kadınların dişlerinde bulunan olukların, erkeklerde bulunanlardan daha uzun olduğunu açıkladı. Bu yüzden de yaptıkları işlerin farklı olduğu düşünülüyor.

bolum2

İncelenen diğer bir özellik de diş minesindeki küçük parçalar olmuş. Erkeklerde çentik ve çizikler daha çok diş minesinin üst kısmında görülürken, bu kusurlar kadınlarda diş minesinin daha aşağı bölümlerinde görülmüş.

neandertallerde cinsiyete bağlı iş bölümü vardı

Hangi aktivitelerin kadınlar hangilerinin ise erkekler tarafından yapıldığı hala bilinmiyor. Fakat araştırmacılar, günümüz avcı toplayıcı toplumlarında görüldüğü gibi Neandertallerde de kadınların daha çok kürk ve kıyafet hazırlama işleriyle uğraşmış olabileceğini düşünüyor. Taş aletlerin rötüş ve düzeltmeleri ise daha çok erkekler tarafından yapılan bir iş gibi görünüyor.

Kuruldaki başka bir araştırmacı Almudena Estalrich “Fakat yine de cinsiyete bağlı iş farklılaşmasının birkaç aktiviteyle kısıtlı olduğunu düşünüyoruz, çünkü hem erkek hem de kadınların büyük hayvan avına katılmış olması çok muhtemel” diyor.

neandertallerde cinsiyete bağlı iş bölümü vardı

Rosas, son yıllarda yapılan araştırmaların artık Neandertallerin az gelişmiş bir tür olduğu algısını değiştirdiğini söyledi. Rosas “Artık hasta insanlarla ilgilendiklerini, ölülerini gömdüklerini, deniz ürünü yediklerini ve hatta tahmin ettiğimizden daha faklı fiziksel özelliklere sahip olduklarını biliyoruz : kızıl saçlı, açık renk ten ve gözlü bireyler vardı. Bugüne kadar cinsiyete bağlı iş bölümünün modern insana, yani sapiens topluluklarına ait olan bir özellik olduğunu düşünüyorduk, ama görünüşe göre bu doğru değilmiş” dedi.

neandertallerde cinsiyete bağlı iş bölümü vardı

Science Daily. 18 Şubat 2017.

Makale: Estalrrich, A., & Rosas, A. (2015). Division of labor by sex and age in Neandertals: an approach through the study of activity-related dental wear. Journal of Human Evolution, 80, 51-63.