Kuzey Amerika’nın 13,000 Yıllık En Eski Ayak İzleri Bulundu

Kanada’nın Britanya Kolumbiyası eyaletindeki ücra bir adada, Kuzey Amerika’da bulunan en eski ayak izleri olabilecek izlere rastlandı. Bir erkek, kadın ve çocuğa ait olduğu düşünülen fosilleşmiş ayakizlerinin 13,000 yıllık olduğu tahmin ediliyor. Ayak izleri, sadece deniz ve hava yoluyla ulaşılabilen Calvert Adası’nda bulundu.

Ayak izlerinin yakınında eski bir kamp ateşinin kalıntıları da bulundu. Arkeolog Duncan McLaren, kamp ateşi kalıntılarındaki kömürün, radyokarbon tarihlendirmesine göre 13,200 yıllık olduğunu söyledi. Bu sonuçları doğrulamak için radyoakrbon testlerinin yeniden yapılacağı belirtildi.

Özellikle 10,000 yıldan daha eski olan fosilleşmiş ayakizleri oldukça nadir görülür. McLaren, Amerikalar’daki en eski insan ayakizlerinin Şili’deki Monte Verde’de bulunan 14,500 yıllık ayakizleri olduğunu söyledi.

ABD’deki Washington, Oregon ve Alaska’daki başka arkeolojik alanlar, 14,000 yıldan önce insan varlığını kanıtlıyor, fakat buralarda fosilleşmiş ayakizleri bulunmadı.

McLaren “İnsanların belli bir noktada, bu ateş etrafında zaman geçirdiğini düşünüyoruz. Gri kil üstünde ayakizlerini bıraktılar. Daha sonra bu alan siyah kumla kaplandı ve bu siyah kum ayakizlerinin korunmasını sağladı.” diyor.

Ayakizlerinin boyutu, erkek olduğu düşünülen büyük bir yetişkin, kadın olduğu düşünülen daha küçük bir yetişkin, ve bir çocuğa ait olduklarını gösteriyor. Ayakizleri Nisan 2014’te bulundu fakat araştırmacılar keşfi doğrulamak için alanı geçen ay tekrar ziyaret etti.

McLaren bu ayakizlerinin, eski insanların Britanya Kolumbiyası kıyılarında ne kadar uzun süre yaşadığını ortaya koyduğunu belirtti. Calvert adası ayakizleri, yakındaki Haida Gwaii’de bulunan ayakizlerinden 800 yıl daha eskiye tarihleniyor.

McLaren “Bu keşif, yaşadığımız bu yerin eski bir tarihi olduğunu gösteriyor. Çoğu zaman Kanada ve Kuzey Amerika’nın tarihi çok kısa olduğu söylenerek geçiştirilir. Ama arkeolojik verilere bakarsak 13,000 yıl eskiye giden çok uzun bir yaşama ve arazi kullanımı olduğunu görüyoruz ” diyor.

Britanya Kolumbiyası kıyılarındaki deniz seviyesi, buzul çağları nedeniyle yüzyıllar boyunca büyük değişimler gösterdi, fakat McLaren Calvert adasının oldukça istikrarlı kaldığını belirtti. Yakındaki Lower Mainland ve Haida Gwaii gibi arkeolojik alanlardaki deniz seviyesi 150 metreden daha fazla çıkarak ya da inerek değişim göstedi. Bu da olası arkeolojik alanların suyla aşınmasına ve sürüklenmesine neden oldu. Calvert Adası ise binlerce yıl öncesiyle aynı yerde duruyor.

McLaren araştırmacıların kasılı olarak Calvert kıyı şeridine yakın çalıştığını çünkü burada doğa tarafından bozulmayan kanıtlara ve bulgulara ulaşabileceklerini düşündüklerini belirtti.

The Canadian Press.