Köpeklerle Olan Bağımız 40.000 Yıl Önce Başlamış Olabilir

Antik Taimyr kurt kemiğinin genomik analizine göre köpekler ile İnsanlar arasındaki ilişki 40.000 yıl önce başlamış olabilir. Daha önceki genom tabanlı tahminler, köpeklerin kurt atalarından en fazla 16.000 yıl önce ayrıldığını öne sürmekteydi.

Köpeklerle Olan Bağımız 40.000 Yıl Önce Başlamış Olabilir

Antik kurttan alınan ve radyokarbon tekniğiyle 35.000 yıl öncesine tarihlenen genom örneği, Taimyr kurtun, köpekler ve kurtların en son ortak atasını temsil ediyor.

İsveç Doğa Tarihi Müzesi’nden Love Dalen, “Köpeklerin evcilleşmesi, genel olarak inanılan tarihten çok daha önceye gidiyor olabilir. Bunun dışındaki tek açıklama, o dönemde iki kurt popülasyonu arasında büyük bir ayrışma olduğudur ve bu popülasyonlardan biri daha sonra modern köpekleri doğurmuş olabilir. Diğer kurt popülasyonunun evcilleşmeden kalması hala mümkün. Fakat uzun süre boyunca büyük bir ölçüde insanları takip etmiş olmalılar.”

Araştırmacılar bu keşfi, Sibirya’da Taimyr yarımadasında buldukları küçük bir kemik parçasına dayanarak yaptılar. İlk başta bu kemik parçasının bir kurta ait olduğunu fark edemeseler de, laboratuvarda yapılan testlerle bunun bir antik kurta ait olduğunu anladılar. Fakat Taimyr yarımadasında kurtlar oldukça yaygın ve bu kemiğin modern bir kurta ait olma olasılığı çok yüksekti. Bu yüzden araştırmacılar bu kemiğe radyokarbon testi yapmaya karar verdi. Test, araştırmacıların buldukları kemiğin 35.000 yıl öncesine tarihlendiğini ortaya çıkardı.

Köpeklerle Olan Bağımız 40.000 Yıl Önce Başlamış Olabilir

DNA örneği aynı zamanda, modern Sibirya Huskylerinin ve Grönland kızak köpeklerinin, Antik Taimyr köpeğiyle sıradışı bir şekilde çok fazla ortak gen taşıdıklarını gösterdi.

Skoglund, “DNA, modern Sibirya Husky cinsi köpeğin, 35.000 yıl önce Kuzey Sibirya’da yaşayan bir kurtla aynı atayı paylaştığına doğrudan bir kanıt sağlayabilir.”

Genel olarak bu olaya bakmak gerekirse bu antik köpekler, Neandertaller kaybolduktan ve Modern insanlar Avrupa ve Asya’da yayılmaya başladıktan birkaç bin yıl sonra yaşıyorlardı.

cellpress