Afrika’da Bilinen En Eski Dinozor Zimbabve’de Bulundu

Paleontologlar Afrika’da bilinen eski dinozoru buldu ve şaşırtıcı derecede iskeleti günümüze kadar oldukça sağlam korunmuş.

Yeni keşfedilen dinozor Mbiresaurus raathi, burada kalıntıları da kuzey Zimbabve’den ele geçirilen diğer Triyas hayvanlarıyla birlikte resmedilmiş. C: Andrey Atuchin

Afrika’da şimdiye kadar keşfedilen en eski kesin dinozor türü ve Dünya üzerinde yürüyen en eski dinozor türlerinden biri Zimbabve’de ortaya çıkarıldı. Bulgu, dinozor evrimine ve Triyas paleontolojisinin en temel sorularından birine yeni bir ışık tutuyor: Dinozorlar neden antik süper kıta Pangea’nın sadece bazı bölgelerinde yaşıyordu?

Bilim insanları, 2017 yılında kuzey Zimbabve’deki Çakıllı Arkose Formasyonu üzerinde çalışmaya başladılar. Beş yıllık dikkatli kazı ve COVID gecikmelerinden sonra, nihayet kazının yıldız örneğini ortaya çıkardılar: Mbiresaurus raathi. Neredeyse eksiksiz iskelete sahip bu dinozor türü, adını, bir zamanlar bölgeyi yöneten Shona hanedanı “Mbire”den alıyor. Tür adı, bölgedeki ilk fosillerin keşfedilmesine yardımcı olan Michael Raath’ı da onurlandırıyor.

(İlgili: Avrupa’nın En Büyük Dinozor İskeleti Portekiz’de Bulundu)

Yaklaşık 230 milyon yaşında olan bu örnek, şimdiye kadar bulunan en eski dinozorlarla aynı zamanlara tarihleniyor.

North Carolina Doğa Bilimleri Müzesi’ndeki paleontoloji araştırma küratörü Christian Kammerer, “İlk dinozorlar küçüktü – genellikle aklımızda canlanan devlerden çok uzaklardı.” diyor.

Yeni adlandırılan dinozor, Brachiosaurus ve Apatosaurus gibi yüksek (ve ikonik) uzun boyunlu sauropodların akrabası olan bir sauropodomorf. Yaklaşık 2 metre uzunluğunda ve kalça boyu 0,5 metre olan M. raathi küçücük değildi, ancak 37 metre uzunluğundaki devasa Patagotitan gibi daha sonraki sauropodlara kıyasla cüce gibi gözükebilir.

M. raathi, geç Triyas döneminde (252 milyon ila 201 milyon yıl önce) Zimbabve olan bölgede eski bir nehrin kıyılarında yaşamıştı. Burası, dinozorlardan daha fazlasıyla dolu, zengin bir ekosistemdi. Çalışmanın ilk yazarı Yale Üniversitesi’nde omurgalı paleontoloğu Christopher Griffin, “Bence hikayenin çoğu, bununla birlikte bulduğumuz tüm farklı hayvanlarla da ilgili.” diyor. Kazı, cynodont olarak bilinen çok sayıda proto-memelinin yanı sıra zırhlı timsahlar, rhynchosaur adı verilen tuhaf gagalı sürüngenler ve hatta erken et yiyen bir dinozorun kanıtlarını ortaya çıkardı.

Çalışmanın ilk yazarı Christopher Griffin, 2017’de burada alçı bir kalıba sarılı olarak görülen bazı Mbiresaurus raathi fosillerini kazıyor.

Bu topluluk, paleontologların uzakta bir okyanus bulmayı umabilecekleri, Patagonya bozkırlarında gömülü veya Brezilya’nın kayalık çıkıntılarında saklanmış fosilleri neredeyse birebir yansıtıyor.

Triyas döneminde, Dünya’nın tüm kıtaları, Pangea olarak bilinen dev bir kara kütlesi halinde bir aradaydı. Bu yakınlık nedeniyle, Güney Amerika ve Afrika kıyıları gibi şimdi okyanuslarla ayrılan birçok bölge bir zamanlar flora ve faunayı paylaşıyordu.

Sonuç olarak, M. raathi, her ikisi de Brezilya’da ve bazıları Hindistan’da bulunan Eoraptor ve köpek boyutundaki Saturnalia gibi diğer geç Triyas sauropodomorflarına yakından benziyor. Bu süre zarfında belirli hayvan türlerinin neden Pangea’nın belirli bölgelerinde olduğu biraz gizemini koruyor. Edinburgh Üniversitesi’nden paleontolog Steve Brusatte, “Bir süper kıtada ilerlemenin kolay olacağını düşünebilirsiniz. Ama değil gibi görünüyor.” diyor.

Ancak Çakıllı Arkose Formasyonu gibi siteler, bu gizeme dair ipuçları sunuyor. Araştırmacılar, daha önceki araştırmalara dayanarak, okyanuslar gibi fiziksel sınırlar yerine Triyas hayvanlarını yerinde tutan çeşitli iklim modellerinin olduğunu öne sürdüler. Araştırmacılar, Güney Amerika, Güney Orta Afrika ve Hindistan’da bulunan yakından ilişkili dinozorların, benzer hayvanların bu özel enlem bandında serbestçe dolaştığını, ancak muhtemelen aşırı sıcaklık veya kuraklık gibi iklim engelleri nedeniyle bunun dışında olmadığını gösteriyor.

Dinozorlar muhtemelen bu iklim bariyerleri gevşeyene kadar Pangea’nın diğer bölgelerine dağılmadılar. Ancak ekibin öne sürdüğüne göre, memeliler, kaplumbağalar, amfibiler ve sürüngenler de dahil olmak üzere Triyas’ta kökleri olan diğer büyük hayvan gruplarının yaşam alanları, bugün hala bu iklim bantlarının grupların atalarını nasıl etkilediğinden etkileniyor.

Bu arada, Afrika’da keşfedilen ve Tanzanya’da yaklaşık 245 milyon yıllık bir fosil oluşumunda bulunan M. raathi’den bile daha eski olabilecek bir dinozor fosili daha var: Nyasasaurus. Bununla birlikte, Nyasasaurus sadece bir avuç kemikten biliniyor. Bu kemikler, gerçek bir dinozor mu yoksa sadece dinozoromorf olarak bilinen bir dinozor atası mı olduğunu belirlemek için yeterince eksiksiz bir iskelet oluşturmuyorlar. Her iki durumda da, M. raathi, dinozor soyunun mozaiğinde önemli bir parçayı temsil ediyor.

Söz konusu çalışmanın ortak yazarı ve Zimbabwe Ulusal Müzeleri ve Anıtları müdür yardımcısı Darlington Munyikwa, “Kural olarak, yeni bir türün keşfi bilim için çok önemlidir. Ve bu türün Afrika’daki onaylanmış en eski dinozor olduğu gerçeği, onu özellikle harika kılıyor.” diyor.

Örnek şimdi, gelecek nesil paleontologlara ilham vereceği Bulawayo’daki Zimbabve Doğa Tarihi Müzesi’nde bulunuyor.

Brusatte, “Afrika’daki en eski dinozorlar hakkında neredeyse hiçbir şey bilmiyorduk ve Mbiresaurus’un keşfi bunu değiştiriyor. Bence bu, gezegendeki herhangi bir yerde son zamanlardaki en önemli dinozor keşiflerinden biri.” diyor.

Makale: Griffin, C.T., Wynd, B.M., Munyikwa, D. et al. (2022). Africa’s oldest dinosaurs reveal early suppression of dinosaur distribution. Nature.