HPV, Modern İnsanın Neandertal ve Denisovalılarla Melezlenmesinden Geliyor

Yeni çalışma, İnsan papilloma virüsünün (HPV) modern insanlara Neandertal ve Denisovalılar ile cinsel ilişkiye girmeleriyle sıçradığını ileri sürüyor.

Madrid Ulusal Arkeoloji Müzesi’ndeki Neandertal kadın canlandırması. F: Juan Aunion

İnsan papilloma virüsünün (HPV) yüzlerce farklı çeşidi var ve cinsel yolla bulaşan bu virüs neredeyse her insana hayatlarının belli bir döneminde bulaşır. Birçok insanda enfeksiyon sonucunda herhangi bir belirtiye rastlanmaz ve bunun sebebi ise Homo sapiens türünün bu virüsle mücadele edebilmek için geliştirmiş olduğu evrimsel mekanizmalar.

Fakat bu virüsün HPV16 denilen özel bir çeşidi, rahim ağzı kanseri ve diğer kanser türlerine neden olabiliyor. Yeni bir çalışma, HPV16’nın modern insanlara Neandertal ve Denisovalılar (Yok olmuş insan türleri) ile cinsel ilişkiye girmeleriyle sıçradığını ileri sürüyor.

Moleküler Biyoloji ve Evrim dergisinin son sayısında yayımlanan yazıya göre, geniş çaplı DNA dizileme projesi, virüs mikrobiyolojisi ile insanlığın soy ağacı hakkında daha fazlasını öğrenebileceğimizi gösteriyor.

“Sonuçlarımız HPV16’nin H. sapiens ve H. neanderthalensis atalarına yarım milyon yıl önce bulaştığını ve iki asıl HPV16 soyunun insan soyu ile beraber ikiye ayrıldığını ileri sürüyor. Bir modern insan popülasyonu 120.000 ila 60.000 yıl önce Afrika’dan göç ettiğinde ve Avrupa ve Asya’da Neandertal/Denisovalı toplumlarıyla üremeye başladığında, cinsel yolla patojen taşınması başladı ve buna bağlı olarak da genomik kontrolsüz melezleme yaşandı.”

Bu teori, 118 tane HPV16’nin tam dizilimi ve beş tane asıl alt türüne dayalı. Değişimi anlayabilmek için araştırmacılar, bilgisayar algoritmaları kullanarak binlerce jenerasyon boyunca gerçekleşen virüs evrimini yeniden oluşturdu.

Eski insan türlerinden modern insanlara kansere sebep olan HPV’nin aktarımını gösteren en iyi kanıtlardan biri, Sahra Altı Afrika’da bulunan ve neredeyse bitmek üzere olan HPV16A. Katalan Onkoloji Enstitüsü ve Fransız Ulusal Bilimsel Araştırma Merkezi’ndeki (CNRS) bilim insanlarının söylediğine göre, Neandertal ve Denisovalıların virüsü Afrika’dan ayrılan insanlara yaymış oldukları için bu virüs tipinin modern insanların yükselişe geçtikleri yerde bulunmama durumu teoriye uyuyor.

Bu metodu kısıtlayan durum ise antik HPV çeşitlerinden gelen hiçbir viral DNA’nın bulunamaması. Virüsler insansı türlerin kemiklerine asla bulaşamaz. İki araştırmacı ise bunun yerine kanıt olarak sayılabilecek HPV dizilimlerini eski insan derisinde bulmayı planlıyor.

Fransız Ulusal Bilimsel Araştırma Merkezinden (CNRS) Ignacio Bravo, “Onkojenik (tümör oluşumuna sebep olan) virüsler çok eskiye dayanıyor. İnsan tarihi aynı zamanda taşıdığımız ve atalarımızdan aldığımız virüslerin de tarihi. Bizim çalışmamız bazı agresif onkojenik virüslerin cinsel temas ile arkaikten modern insana geçtiğini öne sürüyor.”

Modern insan ve Neandertal türlerinin üreyerek birbirine karışmış olduğu ilk olarak 2010 yılında yapılan bir Neandertal genomunun ilk defa tamamen dizilimiyle keşfedildi. O zamandan beri, uzun süreye yayılmış olan iki tür arasında cinsel ilişkinin kanıtlayan delillerin sayısı artıyor. Nesli tükenen kuzenlerimiz, genetik yapımızın yüzde beşini oluşturuyor ve bu da depresyondan alerjiye kadar birçok modern insanın yaşadığı sorunların nedeni olarak görülüyor.

Neandertal DNAsı Depresyon ve Kalp Hastalığı Riskini Artırıyor

Erkek Neandertal ve Kadın Homo sapiens Çocuk Yapmakta Zorlanıyordu

Neandertallerin Genetik Yapımıza Etkileri

Bulaştırdığımız Hastalıklar Neandertallerin Sonunu Hızlandırdı

laboratoryequipment. 17 Ekim 2016.

Makale: Pimenoff, V. N., de Oliveira, C. M., & Bravo, I. G. (2017). Transmission between archaic and modern human ancestors during the evolution of the oncogenic human papillomavirus 16. Molecular biology and evolution, 34(1), 4-19.

Koç Üniversitesi Moleküler Biyoloji ve Genetik bölümü mezunu ve Arkeoloji ve Sanat Tarihi bölümü ile yandalı var. Paris Diderot Üniversitesi'nde Genetik yüksek lisansını tamamladı ve Jacques Monod Enstitüsü'nde Paleogenomik laboratuvarında doktorasına devam ediyor. Araştırma alanları: Fransa'daki Neolitik Dönemden itibaren antik insan popülasyonlarının demografisi ve dinamiği, nadir görülen genetik hastalıkların evrimi ve Orta Çağ Fransızlarının genetik yapısı.