Samanyolu’nun Eski Mısır Mitolojisindeki Rolü Neydi?

Samanyolu’nun eski Mısır kültüründeki rolüne dair getirilen bir öneri, Samanyolu’nun gökyüzü tanrıçası Nut’un göksel bir tasviri olabileceği yönünde.

Yıldızlarla kaplı gökyüzü tanrıçası Nut, babası Shu tarafından havada tutulur ve kardeşi Dünya tanrısı Geb’in üzerine eğilir. Solda, yükselen güneş (şahin başlı tanrı Re) Nut’un bacaklarına doğru süzülüyor. Sağda, batan güneş, gece boyunca yeraltı dünyasında güneşi yeniden canlandıracak olan Osiris’in uzanmış kollarından aşağıya doğru süzülüyor. C: E. A. Wallis Budge, The Gods of the Egyptians, Vol. 2 (Methuen & Co., 1904).

Eski Mısırlılar, dini inançları ve Güneş, Ay ve gezegenler hakkındaki astronomi bilgileriyle biliniyordu, ancak şimdiye kadar Samanyolu’nun Mısır dininde ve kültüründe nasıl bir rol oynadığı belirsizdi.

Şimdi ise Portsmouth Üniversitesi’nden bir astrofizikçinin yaptığı yeni bir çalışma, Samanyolu ile Mısır’ın gök tanrıçası Nut arasındaki ilişkiye ışık tutuyor.

Nut, genellikle kardeşi olan Dünya tanrısı Geb’in üzerine eğilmiş yıldızlarla dolu bir kadın olarak tasvir edilen gökyüzü tanrıçasıydı. Tanrıça Nut, Dünya’yı boşluğun suları tarafından sular altında kalmaktan korur ve Güneş döngüsünde önemli bir rol oynar, akşam karanlığında Güneşi yutar ve şafak vaktinde onu bir kez daha doğururdu.

(İlgili: Bu Kadın Firavun, Tarihten Silinmekten Nasıl Kurtuldu?)

Yeni araştırma, Samanyolu’nun Nut’un gökyüzü rolüne ışık tutmuş olabileceğini iddia etmek için eski Mısır metinlerinden ve simülasyonlarından yararlanıyor. Kışın Samanyolu’nun Nut’un uzanmış kollarını öne çıkardığını, yaz aylarında ise omurgasını gökyüzünde takip ettiğini öne sürüyor.

Astrofizik Doçenti Dr. Or Graur, “Galaksiler üzerine bir kitap yazarken ve Samanyolu mitolojisini araştırırken tesadüfen gök tanrıçası Nut’a rastladım. Kızlarımı bir müzeye götürdüm ve onlar bu görüntüden büyülendiler ve onunla ilgili hikayeler duymak istediler.” diyor.

“Bu ilgimi çekti ve gök tanrıçası Nut’un gerçekten Samanyolu ile bağlantılı olup olamayacağının ikili analizini (astronomik ve kültürler arası) yapmak için hem astronomi hem de Mısır bilimini birleştirmeye karar verdim.”

Dr. Graur, aralarında Piramit Metinleri, Tabut Metinleri ve Nut Kitabı’nın da bulunduğu zengin bir antik kaynak koleksiyonundan yararlandı ve bunları Mısır gece gökyüzünün karmaşık simülasyonlarıyla karşılaştırdı.

Graur, Samanyolu’nun Nut’un ilahi varlığını vurguladığına dair ikna edici kanıtlar buldu.

Graur ayrıca Mısır inançlarını diğer kültürlerin inançlarıyla ilişkilendirerek, farklı toplumların Samanyolu’nu nasıl yorumladığına dair benzerlikler ortaya koydu.

“Çalışmam aynı zamanda Nut’un ölen kişinin öbür dünyaya geçişindeki rolünün ve yıllık kuş göçüyle bağlantısının diğer kültürlerin Samanyolu’nu nasıl anladıklarıyla tutarlı olduğunu gösteriyor. Örneğin, Kuzey ve Orta Amerika’daki farklı halklar arasında ruhların yolu veya Finlandiya ve Baltık ülkelerindeki Kuşların Yolu olarak.”

“Araştırmam, disiplinleri birleştirmenin eski inançlara nasıl yeni bakış açıları sunabileceğini gösteriyor ve astronominin insanlığı kültürler, coğrafyalar ve zamanlar boyunca nasıl birbirine bağladığının altını çiziyor. Bu makale, Samanyolu’nun çok kültürlü mitolojisini kataloglamak ve incelemek için daha büyük bir projeye heyecan verici bir başlangıç”

University of Portsmouth. 9 Nisan 2024.

Makale: Graur, O. (2024). The ancient Egyptian personification of the Milky Way as the Sky Goddess Nut: an astronomical and cross-cultural analysis. arXiv preprint arXiv:2404.01458.