Orta Meksika Halkları, Kuraklığa Uzun Süre Direnmiş

DNA çalışması, eski Meksika uygarlıklarının göç modellerinin beklenenden çok daha karmaşık olduğunu gösteriyor.

C: Pixabay

Biyologlar, genetikçiler, antropologlar ve biyokimyacılardan oluşan uluslararası bir ekip, genetik analiz yoluyla, eski Meksika uygarlıklarının göç modellerinin önceden düşünülenden çok daha karmaşık olduğunu keşfetti.

Ekip, eski insanların Meksika’ya göçüyle ilgili hipotezleri incelemek için, Science dergisinde yayımlanan çalışmaları için genomik ve mitokondriyal DNA verilerini topladı. Adelaide Üniversitesi’nden Bastien Llamas ve Xavier Roca-Rada, aynı dergide, araştırma ekibinin eski Meksika hakkında daha fazla bilgi edinmek için kullandığı etik yaklaşımı özetleyen bir Perspectives makalesi yayımladılar.

(İlgili: Amerika’daki İlk İnsanlardan Bazıları Çin’den Geldi)

Büyük ölçüde arkeolojik verilere dayanan önceki araştırmalar, eski insanların Meksika’nın kuzeyinden güneyine kuraklıktan kaynaklanan göçünün, Avrupalıların gelmesinden önceki yıllarda birçok kez meydana geldiğini öne sürmüştü. Aridoamerica adı verilen kuzey bölgesi kuraktı ve çoğunlukla çöldü.  O zamanlar orada yaşayan insanlar geçimini avcılık ve toplayıcılıkla sağlıyordu. Daha güneydeki Mezoamerika, ilk sakinlerin yaşamak için tarıma bel bağladıkları yerdi.

Daha önceki araştırmalara göre, Aridoamerica, sakinlerini güneye göç etmeye zorlayan çok sayıda uzun süreli kuraklık yaşadı. Ancak şimdi bu sonuçların hatalı olduğu anlaşılıyor. Bu yeni çalışmanın arkasındaki ekip, yalnızca arkeolojik verilere dayanmak yerine herhangi bir göçün gerçekleşip gerçekleşmediğini belirlemek için yerel sakinlerin DNA’sını inceledi.

İspanyol öncesi Meksika’da nüfus sürekliliği ve hayalet genetik soylar. 200 yıllık şiddetli kuraklık döneminden (zaman çizelgesinde gösteriliyor) önce ve sonra Mezoamerika’nın kuzey sınırında yaşayan eski bireyler, sürekliliği olan bir popülasyona ait. Bu durum, Aridoamerica’dan gelen avcı-toplayıcıların, sınırlarının güneye doğru kaymasının ardından (düz ve kesikli çizgiler) Mezoamerika’nın kuzey sınırındaki popülasyonları değiştirdiğini öne süren önceki bir hipotezin tersi. Sierra Tarahumara ve Cañada de la Virgen’den bireyler, iki farklı hayalet popülasyondan (UpopA ve UpopA2) genetik soy taşıyor.

Araştırmacılar, şu anda Meksika’da yaşayan insanların tarihi hakkında daha fazla bilgi edinmek için yaklaşık 2.300 yıl öncesine dayanan DNA örneklerini analiz ettiler. Toplamda, sekiz arkeolojik alandan şu anda Meksika olan bölgelerde yaşayan insanlardan 27 örnek incelenebildi.

Araştırmacılar, beklenen göçlerin gerçekleşmediğini gördüler. Örneğin, bazen onlarca yıl süren kuraklıklara rağmen Sierra Gorda’da yaşayan insanların oradan ayrılmadığına dikkat çekiyorlar. Ekip, daha güneyde yaşayan insanlarda DNA’larının hiçbirini bulamadı.

Araştırma ekibi, koşullar kuraklaştığında kuzeylilerin neden güneye göç etmediklerini açıklayamadı, ancak bunun zincifre ticaretiyle ilgili olabileceğini öne sürüyor.

Bu mineral kuzeyde kolayca bulunuyordu ve güneydeki insanlar için kutsaldı. Bu da ticaretin muhtemel olduğunu gösteriyor.

Araştırma ekibi, nedenleri ne olursa olsun, eski Meksika’nın göç modellerinin daha önce inanıldığından çok daha karmaşık olduğunu iddia ediyor.

Makale 1: Villa-Islas, V., Izarraras-Gomez, A., Larena, M., Campos, E. M. P., Sandoval-Velasco, M., Rodríguez-Rodríguez, J. E., … & Ávila-Arcos, M. C. (2023). Demographic history and genetic structure in pre-Hispanic Central Mexico. Science, 380(6645), eadd6142.

Makale 2: Llamas, B., & Roca-Rada, X. (2023). Paleogenomic study of the Mexican past. Science, 380(6645), 578-579.

Ankara Üniversitesi, Tarih Öncesi Arkeolojisi bölümünden mezun.