Mısır Mumyasında Olası Kanser İzleri Keşfedildi

2.000 yıl öncesine ait bir Mısır mumyasının yüz iskeletindeki bozukluklar, nazofarenks kanserinden muzdarip olduğunu gösterebilir.

Varşova’daki Ulusal Müze’de mumyalanmış kadın.

Disiplinlerarası Varşova Mumya Projesi’nden ve Varşova Tıp Üniversitesi Onkoloji Bölümü’nden antropolog Marzena Ożarek-Szilke’e göre, 2.000 yaşındaki bir Mısır mumyasının yüz iskeleti bozuklukları, nazofarenks kanserine sahip olduğunu gösterebilir.

Varşova Tıp Üniversitesi Onkoloji Bölümü’nden Profesör Rafał Stec, “Öncelikle, mumya uzmanlarına göre, mumyalama sürecine özgü olmayan nazofarenk kemiklerde olağandışı değişiklikler görüyoruz.” diyor.

“İkincisi, bilgisayarlı tomografi sonuçlarından yola çıkan radyologların görüşleri, kemiklerde tümör değişikliği olasılığı olduğunu gösteriyor.”

(İlgili: Orta Çağ İskeletlerine Göre Kanser Uzun Süredir Hayatımızda)

Ölen kişinin genç yaşta olması ve başka bir ölüm nedeninin bulunmaması da yüksek olasılıkla ‘onkolojik bir nedene’ işaret ediyor.

“Şu an için kötü huylu bir tümörden şüpheleniliyor. Kesin tanı, yüzde 100 kesinlik sağlayacak bir histopatolojik incelemeden sonra mümkün.”

Mumya araştırmacıları şimdi doku örnekleri toplamayı ve bunları ABD ve İngiltere’de bulunan doku bankalarında depolanan diğer Mısır mumyalarından alınan kanser örnekleriyle karşılaştırmayı planlıyor.

Kafatasının dijital modeli ve tümörün ilerlemesinin görünür izleriyle birlikte kafatasının enine kesitleri. C: Warsaw Mummy Project

Eski Mısır’da kanser nadir değildi ve birkaç doğrulanmış nazofarenks kanser vakası biliniyor.

Araştırmacılar mumya analizinin, bu kanserin şu anda meydana gelen kanserlerle karşılaştırılabileceğini ve ‘moleküler imzasını’ ortaya çıkararak modern tıbbın gelişimine katkıda bulunabileceğini düşünüyorlar.

Bunun ayrıca, kanser evrimi hakkında bilgiyi genişleteceği ve hem teşhis hem de tedavide daha fazla araştırma yönünü gösterebileceği umuluyor.

Planlanan daha fazla araştırma, hastalığın nedenini belirlemeyi hedefliyor. Mesela HPV gibi virüs enfeksiyonu ile veya genetik bir geçmiş ile ilişkili olup olmadığı anlaşılabilir.

Toplanan dokuların genetik analizi, Varşova Tıp Üniversitesi Kanser Biyolojisi ve Genetiği Bölümü’nden Profesör Tomasz Stokłosa tarafından yapılacak. Birkaç ay sürecek olan bu çalışmanın sonuçları bu yılın sonunda hazır olabilir.

Mumya, 1826 veya 1827’de Jan Wężyk-Rudzki tarafından Polonya’ya getirildi. Yakın zaman önce yapılan bir araştırma, bunun bir kadın mumyası olduğunu belirledi. 2021’de araştırmacılar mumyalanan kadının hamile olduğunu bildirdiler. 1917’den beri Varşova Üniversitesi’ne ait mumya, Varşova’daki Ulusal Müze’ye ödünç verildi. Antik Sanat Galerisi’nin kalıcı sergisinde lahit ile birlikte sergileniyor.

Science in Poland. 8 Temmuz 2022.

Bilkent Üniversitesi Arkeoloji Bölümü mezunu.