Kur Yaptıktan Sonra Beraber Ölen 75 Milyon Yıllık İki Dinozor Bulundu

Moğolistan’daki Gobi Çölü’nde, birbirlerine kur yaptıktan sonra birlikte öldükleri düşünülen iki dinozorun kalıntıları bulundu. Scientific Reports dergisindeki araştırmaya göre, Shakespeare’in talihsiz aşıklarının ardından “Romeo ve Juliet” ismi verilen dinozor çifti, 75 milyon yıldan uzun süredir birlikte gömülü yatıyor.

dinozor romeo ve juliet moğolistan

Scott Persons, Alberta Üniversitesi

Araştırmanın en kritik kısmı dinozorların cinsiyetini belirlemek olmuş. Başyazar Scott Persons basın açıklamasında “Bir dinozorun cinsiyetini belirlemek gerçekten zor. Yumuşak anatomik kısımlar çok nadir olarak fosilleştiği için, genelde bir dinozor fosili, bireyin dişi ya da erkek olduğuna dair hiçbir doğrudan kanıt sağlamaz” diyor.

Alberta Üniversitesi’nde paleontolog olan Persons ve ekibi, kuş-benzeri dinozorlar (oviraptor) ile modern kuşların anatomisini karşılaştırmış. Oviraptor, kuşa benzer iki ayaklı avcı dinozorlara verilen isim. Araştırmacılar, dinozorların kuyruklarının ucunda uzun kuştüyleri olduğuna dair kanıtlar bulmuş. Bu tüyler uçmaya uygun olmadığı için, başka bir amacı olduğunu düşünmüşler.

Persons, “Bizim teorimiz, bu büyük kuş tüylerinin, hindi ve tavuskuşu gibi birçok modern uçamayan kuşun kuyruğundaki tüylerle aynı işe yaradığı: bu tüyler daha gösterişli bir şekilde kur yapmalarını sağlıyordu. Kuyruk iskeletlerinde yaptığım inceleme de bu teoriyi destekliyor. Kuyruk iskeletleri hem yüksek bir kuyruk esnekliğine, hem de genişlemiş kuyruk kaslarına izin verecek bir adaptasyon göstermiş. Bu iki özellik, bir oviraptor’un çiftleşme dansı sırasında kuyruk tüyleriyle gösteriş yapmasına yardımcı olacak özellikler.

Bu analizi daha da ilerleten araştırmacılar, iki dinozordan birinin daha büyük ve özellikle şekillenmiş kuyruk kemiklerine sahip olduğunu gördü. İki dinozor arasında, günümüz kuşlarının dişi ve erkek cinsleri arasındakine benzer farklılıklar bekleniyordu. Modern kuşların incelemesi, iki cinsiyetin boyutu ve görünüşü arasında farklılıklar olduğunu ortaya koyuyor.

“İki oviraptor da neredeyse aynı boyutta, aynı yaşta, ve bütün diğer anatomik özellikleriyle de aynı olsa da, Romeo’nun daha büyük ve özel şekilli kuyruk kemiklerine sahip olduğunu keşfettik. Yani Romeo’nun gösterişli kur yapma kapasitesi daha fazlaydı, ve büyük ihtimalle bir erkekti” diye ekliyor Persons.

Juliet ise daha kısa ve daha basit kuyruk kemiklerine sahipti, bu da bir erkek gibi etrafta zıplayarak kuyruk tüylerini gösterme kapasitesinin daha az olduğunu gösteriyor. Araştırmacılara göre Juliet bir dişiydi.

Dinozor çiftinin başına çölde neler geldiğine gelirsek… aralarında her ne olduysa sonrasında, üstlerine aniden büyük bir kumul çökmüş ve ikiliyi çölde neredeyse sonsuza kadar korumuş.

Livescience. 3 Nisan 2015.