Dinozorlar Daha Hızlı Koşabilmek için Kuyruklarını Sallıyordu

Bilim insanları, Tyrannosaurus rex gibi iki ayaklı dinozorların koşarken dengede kalabilmek için kuyruklarını salladığını keşfetti.

T.rex gibi iki bacaklı dinozorlar kuyruklarını sallıyordu.

Harvard Üniversitesi araştırmacıları, dinozorların tıpkı insanların koşarken kollarını savurması gibi stabil kalmak için kuyruklarını bir sağa bir sola salladıklarını düşünüyorlar.

Çalışmanın ardındaki ekip, dinozorların hareketlerini tahmin etmek için üç boyutlu simülasyon modeli oluşturdu.

Bu çalışmada araştırmacılar, dinozora benzer bir Güney Amerika kuşunu kullanarak, 200 milyon yıl önce yaşayan Coelophysis bauri isimli bir dinozorun üç boyutlu bilgisayar simülasyonunu yarattılar.

(Dinozorların Sürüler Halinde Dolaştığına Dair En Eski Kanıt)

Bundan öncesinde iki ayaklı dinozorların kuyruklarını kafalarının ağırlıklarına karşı denge oluşturmak için kullandıkları düşünülüyordu.

Ancak bilim insanları, simülasyonlar sayesinde dinozorlar hareket ettiklerinde hangi vücut bölümlerinin ne yaptığı üzerine farklı teorileri test edebileceklerini keşfettiler.

Bilim insanları, dinozorların nasıl yürüdüklerini öğrenmek için üç boyutlu simülasyon modeli geliştirdi. C: The Royal Veterinary College

Harvard Üniversitesi’nden Dr. Peter Bishop, sonuçlar karşısında şaşkınlığını belirtiyor. Ağır kuyruklar, hafif kuyruklar ve kuyruksuzlardan oluşan farklı simülasyonlar denedikten sonra, kuyruklarını sallamalarının yürümelerine yardım ettiği çıkarımında bulunduklarını ekliyor.

Araştırmacılar, “Simülasyonlar kuyruğun yalnızca statik bir karşı denge olmaktan ziyade,tıpkı insanların kollarını sallamasında olduğu gibi hayati dinamik bir role sahip olduğunu gösterdi…” diyor.

Sanal dinozordaki kuyruğu çıkarttıklarında, istikrarlı bir koşu hızı sağlayabilmek için kasların yüzde 18 daha fazla çalışması gerektiğini keşfettiler.

Araştırmayı yürüten Dr Peter Bishop, geçmişteki hayvanların hareketlerine yeni bir içgörü kazandıran bu bulguların, dinozorların filmlerde ve televizyonda daha doğru temsil edilmesini sağlamasını umuyor.

BBC News. 27 Eylül 2021.

Makale: Bishop, P. J., Falisse, A., De Groote, F., & Hutchinson, J. R. (2021). Predictive simulations of running gait reveal a critical dynamic role for the tail in bipedal dinosaur locomotion. Science advances, 7(39), eabi7348.

Lisansı Hacettepe Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı, Yüksek Lisansı Hacettepe Üniversitesi Uluslararası İlişkiler. Serbest çevirmenlik yapıyor.