Köpeklerin Evcilleştirilmesi Genetik Bozulmalara Yol Açmış Olabilir

Kaliforniya Üniversitesi’nin (UCLA) yürüttüğü bir araştırmaya göre, köpeklerin evcilleştirilmesi genetik bozulmalara neden olmuş olabilir.

Resim: esdaw.eu

Bundan 15 bin yıl önce gri kurtlardan farklı köpek türleri üretmek için, yapay seçilim ve aynı soydan köpeklerin çiftleştirilmesi yöntemleri kullanılmıştı, ancak bu yöntemlerin köpek genomları üzerindeki etkileri çok az incelenmişti.

UCLA araştırmacıları, 19 kurdun, 10 farklı ülkeden 25 vahşi köpeğin ve 34 farklı ırktan 46 evcil köpeğin tüm genom dizilimlerini detaylıca inceledi. İncelemeler sonrasında, darboğaz olarak adlandırılan geçici popülasyon azalmaları sonucunda, evcilleştirmenin köpeklerde zararlı genetik değişimlere neden olduğu görüldü.

Araştırmanın baş yazarı, ekoloji ve evrim biyolojisi yardımcı doçenti Kirk Lohmueller, “Evcilleştirmeye dayalı popülasyon darboğazları, köpeklerde zararlı genetik değişimlerin görülme sıklığını arttırdı.” dedi.

Lohmueller, “Araştırmamız, bu tarz değişimlerin gende pozitif seçilime uğraşmış bölgelerin (avantaj sağlayan mutasyonların gerçekleştiği bölgeler), yani aynı zamanda hastalıkla alakalı genlerin zengin olduğu kısımlara taşınmış olabileceğini gösteriyor.” dedi. Arzulanan özellikler doğrultusunda -daha küçük bir gövde ya da farklı post rengi gibi- küçük popülasyonların yapay olarak melezlenmesi, köpeklerde zararlı genetik değişimlerin birikmesine neden olmuş olabilir.” dedi.

Lohmueller’e göre bu değişimler, çeşitli gelişim bozukluklarına ve başka sağlık sorunlarına yol açmış olabilir.

Lohmueller, seçici üretme programlarının, özellikle nadir görülen ve nesli tükenmekte olan türler üzerinde yapılanların, zararlı genetik değişimlerin artışını önlemek için daha büyük popülasyonları kapsaması gerektiğini belirtiyor.

Makale: Marsden, C. D., Ortega-Del Vecchyo, D., O’Brien, D. P., Taylor, J. F., Ramirez, O., Vilà, C., … & Lohmueller, K. E. (2016). Bottlenecks and selective sweeps during domestication have increased deleterious genetic variation in dogs. Proceedings of the National Academy of Sciences113(1), 152-157.

Marmara Üniversitesi Sosyoloji bölümünden mezun. Şu anda uluslararası bir oyun şirketinde lokalizasyon uzmanı olarak çalışıyor. Bir arkeoloji gönüllüsü ve bu alanda yeni şeyler öğrenmeyi çok seviyor. Bilgisayar oyunlarını ve mitolojiyi çok seviyor.