Julius Caesar’ın Bahsettiği ‘Dikenli Ahşap’ Keşfedildi

Arkeologlar, Julius Caesar tarafından bahsedilen ünlü antik Roma “dikenli telini” bir gümüş madeninin yakınında buldular. Bugüne kadar bu askeri teknolojinin hiçbir izine rastlanmamıştı.

Araştırmacılar ilk kez, saldırganları caydırmak için tasarlanmış Roma döneminden kalma ahşap dikenlerin kalıntılarını keşfettiler. C: Frederic Auth

Julius Caesar, MÖ 1. yüzyılda Galya’daki efsanevi askeri seferi üstlendiğinde, kamplarının çitlerini kaplayacak küçük, keskinleştirilmiş ahşap kazıklar hakkında yazdı. Bu, günümüzdeki dikenli tellerin eski bir Roma versiyonuydu.

Bu yıla kadar, bu askeri teknolojinin hiçbir örneği bulunamadı. Şimdi ise, Almanya’daki Goethe Üniversitesi’nden araştırmacılar ilk kez bozulmamış bir örnek keşfettiler. Ayrıca bu süreçte, bölgenin tarihi hakkında 130 yıllık bir varsayımı da ortadan kaldırdılar.

(İlgili: Julius Caesar Geldi, Gördü, Yendi ve Kutladı)

Üniversiteden yapılan açıklamaya göre küçük ahşap kazıklar, arkeolog Frederic Auth’un 2019’dan beri kazıları yönettiği, şu anda Almanya’nın Bad Ehms kasabası olan yerde bulundu.

Bu bölgeye olan arkeolojik ilgi çok daha eskilere dayanıyor. 1897’de Bad Ehms’teki keşif kazıları, işlenmiş gümüş ve metal cürufu ortaya çıkardı. Sonuç olarak, araştırmacılar sitenin bir zamanlar bir Roma eritme operasyonuna ev sahipliği yaptığını düşündüler.

Bad Ems bölgesindeki nemli toprakta korunmuş Roma dönemine ait ahşap dikenler. C: Frederic Auth

Bu teori, Roma İmparatorluğu’nun kuzey sınır duvarının bir parçasını oluşturan bir tahkimat olan Limes’ın yakınlardaki varlığıyla da desteklendi. Araştırmacılar, MS 110 yılında inşa edilen Limes ile eritme işleminin bağlantılı olduğunu varsaydılar.

Bir yüzyıldan fazla bir süredir bu teoriye karşı çıkılmadı. Ancak 2016’da yerel bir avcı, Bad Ehms’te garip bir gözlem yaptı: Bir tahıl tarlasında, “yer altı yapılarını” gösteren olağandışı renk farklılıkları vardı.

Araştırmacılar tarlayı bir insansız hava aracıyla fotoğrafladığında, bir traktörün bıraktığı izlere benzeyen uzun bir yol keşfettiler. Aslında bu, bir Roma kampını çevreleyen çift hendekti.

O zamandan beri, kazılar bölgede daha önce bilinmeyen iki askeri kampı ortaya çıkardı. Ve bu yıl, araştırmacılar ikinci kampta ahşap kazıkları keşfettiler. Ayrıca MS 43’te basılmış bir sikke de buldular. Bu sikke, buranın Limes’tan önceye ait olduğunun bir kanıtıydı.

Avcı Jürgen Eigenbrod bu izleri bir tarlada gördü. Eski Roma hendekleri yüzünden bitki örtüsündeki değişikliklerin izleri olduğu ortaya çıktı. C: Hans-Joachim du Roi

Bu keşifler yeni sorulara yol açtı. Araştırmacılar, “görünüşe göre bir zamanlar sağlam bir yapı olması amaçlanan kamp hiçbir zaman tamamlanmadı. … Yanık izleri, kampın birkaç yıl sonra yandığını gösteriyor. Neden bu kadar çabuk boşaltıldı ve hangi amaca hizmet etti?” diyor.

Araştırmacılar, Romalı tarihçi Tacitus’un yazılarına dayanarak yeni bir teori oluşturdular: MS 47 civarında, Romalı vali Curtius Rufus bölgede gümüş madeni çıkarmaya çalışıyordu.

Araştırmacılar, Roma kökenli olduğunu düşündüren bir tünel sistemi tespit edebildiklerini söylüyorlar. Artık bu tünel operasyonunun savunmasının, sivri kazıkları ve kampı açıklayabileceğinden şüpheleniyorlar.

Ancak madencilik çabası başarılı olmadı. Başladıktan birkaç yıl sonra kapandı, bu da kampın neden tamamlanmamış olduğunu açıklayabilir.

Asıl ilginç olan şey, gümüş cevherinin Romalıların kazmakta olduğu alanda gömülü olması. Roma tüneli, Bad Ems geçidinin sadece birkaç metre gerisinde kalıyor; bu, modern zamanlarda 200 ton gümüş veren büyük bir yatak.

Goethe Üniversitesi uzmanları, teorilerini doğrulamak için daha fazla araştırmaya ihtiyaç olduğunu söylüyor. Şimdilik, ahşap kazıklar Mainz şehrinde Römisch-Germanisches Zentralmuseum’da muhafaza edilecek.

Smithsonian Magazine. 2 Mart 2023.