İngiltere’de Bilinen En Eski Yırtıcı Hayvan Fosili Bulundu

Bilinen en eski yırtıcı hayvanı temsil eden 560 milyon yıllık bir fosil, bilim insanları tarafından tespit edildi.

Auroralumina attenboroughii 560 milyon yıl önce böyle görünüyor olabilirdi.

Leicestershire’daki Charnwood Ormanı’nda bulunan 560 milyon yıllık örnek, muhtemelen bugün denizanasını içeren tür grubu olan cnidaria’nın öncüsüydü.

Araştırmacılar, Sir David Attenborough onuruna bu fosile Auroralumina attenboroughii adını verdiler.

(İlgili: 500 Milyon Yıllık Böcek Benzeri Fosillerde Sinir Sistemi Bulundu)

Nature Ecology and Evolution dergisinde keşfi bildiren Oxford Üniversitesi’nden Dr Frankie Dunn, “Bence dokunaçları alevler olan Olimpiyat meşalesine benziyor.” diyor.

Söz konusu fosil, hayvanlar alemindeki yırtıcılık kanıtlarını yaklaşık 20 milyon yıl geriye itmekle kalmıyor, aynı zamanda muhtemelen gerçek bir iskelete sahip bir organizmanın ilk örneği.

Auroralumina da dahil olmak üzere fosil kütlesi 2007’de ortaya çıktı.

20 cm boyundaki yaratığın ana hatları, diğer fosil formlarıyla çevrili, uzun, eğimli bir taş ocağı silttaşı levhasındaydı. Bu hayvanların hepsinin, eski bir yanardağın su altı kanadından aşağı akan bulanık bir tortu ve kül akışında boğulduğu düşünülüyor.

Ölüm sahnesi ilk olarak 2007 yılında araştırmacıların Charnwood kaya yüzünü yüksek basınçlı hortumlarla temizlemesiyle ortaya çıktı.

Auroralumina’nın topluluğu ve içindeki konumunu anlamak için o zamandan bu yana geçen 15 yıl geçti.

Charnwood Ormanı’nın altında, Dünya’daki yaşam tarihinin en önemli kayalarından bazıları yatıyor.

Leicestershire’daki fosillerin konumu, bize Ediyakaran (635 ila 538 ila milyon yıl önce) hakkında anlattıklarıyla uluslararası olarak ünlü. Bu, jeolojik tarihte, Dünya’daki yaşam formlarının sayısında ve çeşitliliğinde büyük bir patlamaya tanık olan Kambriyen’den hemen önceki dönemdi.

British Geological Survey paleontoloji lideri Dr Phil Wilby, “Bu, Prekambriyen’de modern görünümlü organizmaların kanıtı. Bu, Kambriyen patlamasının fitilinin muhtemelen oldukça uzun olduğu anlamına geliyor.” diyor.

Cnidaria ismi o kadar tanıdık gelmese de, üyelerini herkes tanıyor. Bunlar arasında mercanlar, denizanası ve anemonlar var. Özelliklerinden biri, avlarını yakalamak için kullandıkları iğneleyici hücreler.

Hayvan muhtemelen bir yanardağın su altı tarafında bir tortu tarafından boğulmuştu.

Dr Dunn’ın Auroralumina’nın özelliklerine ilişkin analizi, onu cnidaria içindeki medusozoa alt gruplarına bağlıyor.

Meduzozoanlar karmaşık yaşam döngüleri boyunca çeşitli aşamalardan geçerler. Bir aşamada deniz tabanına demirlemiş bir kütledirler. Daha sonra, üreme ile meşgul oldukları serbest yüzen, cinsel bir aşamaya dönüşürler.

Bu serbest yüzdükleri aşamada, batan dokunaçları olan şemsiye şeklinde bir beden alırlar. Denizanası olurlar. Auroralumina bu nedenle, hareketsiz, köklü aşamasında en çok bir medusozoan’a benziyor.

Dr Dunn, “Gerçekten ilginç olan, çatallandığını düşünmemizdir, bu yüzden tabanlarına yakın bir yere bağlı bu iki ‘kadere’ sahipsiniz ve sonra deniz tabanına inen, görmediğimiz sürekli bir iskelet parçası olurdu. Ne yazık ki, fosil eksik.” diyor.

Meduzozoanlar, herkesin denizanası olarak bildiği serbest yüzen bir aşamaya sahip.

Charnwood Ormanı’nı ziyaret etmek için dünyanın her yerinden paleontologlar geliyor.

En büyük şöhret iddiası, Charnia masoni olarak bilinen fosil. Bu, 1950’lerde iki okul çocuğu – Roger Mason ve Tina Negus – tarafından bulundu ve ortaya çıkan ilk Kambriyen öncesi fosildi.

Charnia daha sonra Avustralya’nın Ediacara Tepelerini oluşturan kayalarda da tanımlandı.

Auroralumina ve eğreltiotu benzeri Charnia. Birlikte öldüler.

Eğreltiotu yaprağına benzeyen garip görünümlü bir yaşam formu, ancak bilim insanları bunun bir tür hayvan olduğuna ikna oldular. Auroralumina’dan sadece 40 cm uzakta silttaşı topluluğunda bunun bir örneği bile var.

BBC News. 25 Temmuz 2022.

Makale: Dunn, F.S., Kenchington, C.G., Parry, L.A. et al. (2022). A crown-group cnidarian from the Ediacaran of Charnwood Forest, UK. Nat Ecol Evol.