Fosil Bulgularına Göre Ahtapotlar, Dinozorlardan Önce de Vardı

Ahtapotların bilinen en eski atası, Montana’da yaklaşık 330 milyon yıllık fosil halinde gün yüzüne çıkarıldı.

Araştırmacılar, bu yaratığın daha önce inanıldığından milyonlarca yıl önce yaşadığı sonucuna vardılar. C: AP

Bilim insanları, Montana’da ortaya çıkarılan yaklaşık 330 milyon yıllık bir fosil olan ahtapotların bilinen en eski atasını buldular.

Araştırmacılar, eski yaratığın daha önce inanıldığından milyonlarca yıl önce yaşadığı sonucuna vardılar, bu da ahtapotların dinozorlar çağından önce ortaya çıktığı anlamına geliyor.

12 cm’lik fosilin, her biri iki sıra emiciye sahip 10 uzvu var (modern ahtapotların sekiz uzvu var). Muhtemelen sığ, tropikal bir okyanus körfezinde yaşıyordu.

(İlgili: Dişi Ahtapotlar, Taciz Eden Erkeklere Bir Şeyler Fırlatıyor)

Smithsonian Ulusal Doğa Tarihi Müzesi zoologlarından Mike Vecchione, “Birkaç yer dışında yumuşak doku fosilleri bulmak çok nadirdir. Bu çok heyecan verici bir bulgu. Atalarını önceden bilinenden çok daha geriye çekiyor.” diyor.

Örnek, Montana’nın Bear Gulch kireçtaşı oluşumunda keşfedildi ve 1988’de Kanada’daki Royal Ontario Müzesi’ne bağışlandı.

Bilim insanları fosil köpekbalıklarını ve bölgedeki diğer buluntuları incelerken, onlarca yıl boyunca bu fosil bir çekmecede gözden kaçırıldı. Ama sonra paleontologlar kireçtaşıyla kaplı 10 küçük uzuv fark ettiler.

Royal Ontario Müzesi’nin Omurgasız Paleontolojisi koleksiyonlarında bulunan Montana’daki Bear Gulch Kireçtaşı’ndan 330 milyon yıllık Syllipsimopodi fosili. C: American Museum of Natural History

Amerikan Doğa Tarihi Müzesi paleontologu ve Nature Communications dergisinde yayımlanan çalışmanın ortak yazarı Christopher Whalen, “İyi korunmuş fosil aynı zamanda, tıpkı modern ahtapotlar gibi, yırtıcılardan kaçmaya yardımcı olmak için muhtemelen koyu renkli bir sıvı fışkırtmak için kullanılan bir mürekkep kesesine dair bazı kanıtlar da gösteriyor.” diyor.

Bir vampiropod olan yaratık, muhtemelen hem modern ahtapotların, hem de bir kalamardan çok bir ahtapota çok daha yakın olan, kafa karıştırıcı bir şekilde adlandırılmış bir deniz yaratığı olan vampir kalamarının atasıydı.

Araştırmanın yazarları, daha önce, “bilinen en eski kesin” vampiropodun yaklaşık 240 milyon yıl öncesine ait olduğunu söylüyor.

Bilim insanları, ABD başkanı Joe Biden’a ithafen fosile Syllipsimopodi bideni adını verdiler.

The Guardian. 8 Mart 2022.

Makale: Whalen, C.D., Landman, N.H. (2022). Fossil coleoid cephalopod from the Mississippian Bear Gulch Lagerstätte sheds light on early vampyropod evolution. Nat Commun 13, 1107.