120 Milyon Yıllık Dört Ayaklı Yılan Fosili Bulundu

Bugüne kadar bulunan en eski yılan fosilinde dört ayak bulunduğu tespit edildi. 120 milyon yıllık fosil ayakları dışında modern yılanlardan neredeyse farksız.

Almanya’da bir müzede tanımlanamayan fosil olarak saklanan kalıntının, 120 milyon yıl önce yaşamış bir yılana ait olduğu anlaşıldı. Tetrapodophis amplectus (dört ayaklı yılan) adı verilen fosil Portsmouth Üniversitesi’nden David Martill tarafından fark edildi.

Martill, Brezilya’nın kuzeydoğusundan getirilen 20 cm uzunluğundaki yılan kalıntısını Solnhofen Müzesi’nde buldu. Brezilya’daki fosil yatakları konusunda uzman olan Martill, yeniden keşfettiği yılan fosilinin benzerlerinden en az 20 milyon yıl daha eskiye uzandığını belirtti.

Dört ayaklı yılanın, sanılanın aksine ayaklarını yürümek için değil, çiftleşme esnasında ve avını yakalarken kullandığı düşünülüyor.

Alman bilim insanlarıyla beraber fosili inceleyen Martill, dört ayaklı yılan ile modern yılanlar arasında birçok benzerlik tespit etti.

Morötesi ışık altında karnında kemik parçaları görülen yılanın, günümüzdeki türler gibi etobur olduğu anlaşıldı. Ayrıca uzun burun ve kafatası, sivri dişler ve esnek çenenin yine modern türlerle aynı olduğu ifade edildi.

Tetrapodophis’in deniz canlılarında görüldüğü gibi uzun bir kuyruğa sahip olmaması, yılanın toprakta yaşayan canlılardan evrimleştiği düşüncesini savundu.

Martill yeni bulgular ışığında, yılanların nerede ve ne zaman ortaya çıktığına dair bilgi edindiklerini ve Güney Yarımkürede’ki kıtaların öne çıktığını söyledi.

Bilim insanları yılan türlerinin genetik bilgilerini karşılaştırarak yaptıkları bir diğer araştırmada, yılanların 128 milyon yıl önce iki gelişmiş ayağa sahip olduğunu öne sürmüştü.

Al Jazeera