Papua Yeni Gine’de Dev Bir Kanguru Cinsi Keşfedildi

Bulgular, hayvanın Avustralya kangurularıyla yakından ilişkili olmadığını, yalnızca Papua Yeni Gine’de yaşamış benzersiz bir kanguru olduğunu gösteriyor.

Sanatçının Nombe Rockshelter megafauna canlandırması, sağda Nombe kangurusunu gösteriyor. C: Peter Schouten

Paleontologlar, Orta Papua Yeni Gine dağlarında yeni bir dev fosil kanguru cinsi keşfetti.

İlk olarak 1983 yılında Profesör Tim Flannery tarafından tespit edilen kanguru, yaklaşık 20.000-50.000 yıllık fosillerden biliniyor. Fosiller, Papua Yeni Gine’nin Chimbu Eyaletindeki arkeolojik ve paleontolojik bir alan olan Nombe Rockshelter’da bulundu.

Nombe, soyu tükenmiş birçok sayıda kanguru türünün ve diprotodontid adı verilen dev dört ayaklı keselilerin bulunduğu bilindik bir alan.

(İlgili: Ağaçlara Tırmanabilen Eski Bir Kanguru Türü Keşfedildi)

Flinders Üniversitesi araştırmacıları, keşfin yapıldığı yere ithafen hayvanı, “Nombe nombe” olarak adlandırdı. Araştırmacılar gelecek yıl daha fazla kazı ve araştırma yapmak için Papua Yeni Gine’ye geri dönmeyi planlıyor.

Tıknaz ve kaslı bir görünüme sahip Nombe nombe, kalın çalıların ve kapalı tepe taçlarının olduğu çeşitli sis ormanlarında yaşıyordu. Ağaç ve çalılardaki sert yaprakları yiyebilmek için zamanla kalın bir çene kemiği ve güçlü çiğneme kaslarıyla evrimleşti.

Flinders Üniversitesi paleontoloji araştırmacısı Isaac Kerr, bir Avustralya kanguru çene kemiği ve en son çalışmada kullanılan bir Avustralya megafauna fosil çenesini tutuyor. C: Flinders Üniversitesi

Rengine ve ayırt edici özelliklerine rağmen, Yeni Gine’deki yaşamı hakkında adanın dışında çok az şey biliniyor. Bu yüzden keşif, Yeni Gine’nin faunal tarihinin araştırılması konusunda yeni bir soluk getirecek.

Flinders Paleontoloji Doktora Adayı Isaac Kerr, “Yeni Gine faunası oldukça büyüleyici ancak orada neler olduğu konusunda çok az Avustralyalının bir fikri var.” diyor.

“Bugün hala etrafta olan birkaç büyük, uzun burunlu, solucan yiyen echidna türü, Avustralya’da görmediğimiz birçok farklı valabi ve opossum türü ve daha niceleri fosil kayıtlarında var.

“Bu hayvanların benzersiz bir Avustralya cinsi olduğunu düşünüyoruz ancak Yeni Gine’de ilgi çekici bambaşka hayatları vardı.”

Araştırmacılar, 3B görüntüleri ve diğer teknolojileri kullanarak Papua Yeni Gine Müzesi ve Sanat Galerisi’ndeki kalıntıları inceledi. Araştırmacılar bu türlerin, yaklaşık 5-8 milyon yıl önce geç Miyosen döneminde Yeni Gine’ye yayılan antik bir kanguru türünden evrimleşmiş olabileceğini düşünüyor.

Yeni çalışmada kullanılan Papua Yeni Gine kanguru fosilleşmiş çene kemiğinin üç boyutlu görüntüsü. C: I Kerr, Flinders Üniversitesi

Bu süre boyunca, Yeni Gine adaları ve Avustralya anakarası günümüzde olduğu gibi su altındaki Torres Boğazı ile ayrılmıyordu, daha düşük deniz seviyeleri nedeniyle bir ‘kara köprüsüyle’ birbirine bağlanıyordu. Bu ‘köprü’ çeşitli dev ve soyu tükenmiş türler de dâhil olmak üzere erken Avustralya memelilerinin Yeni Gine’nin yağmur ormanlarına geçişini sağladı.

Ancak Torres Boğazı tekrar sular altında kaldığında, bu hayvanlar Avustralyalı akrabalarından koptu, böylece Papua Yeni Gine’deki tropik ve dağlık yuvalarına uyacak şekilde başka başka evrimleşti.

Şimdilerde Nombe‘nin bu antik kanguru soylarından birinden geldiği kabul ediliyor.

1960’larda, 70 ve 80’lerde Amerikalı ve Avustralyalı araştırmacılar tarafından ara ara paleontolojik çalışmalar yürütüldü ve bu çalışmaların çoğu, soyu tükenmiş dev hayvanların büyüleyici keşifleriyle sonuçlandı. Ancak 90’lı yılların başından beri burada hiçbir paleontolojik kazı yapılmadı, Flinders Üniversitesi araştırmacıları da tam olarak burada devreye giriyor.

Yeni Kraliyet Derneği makalesinin ortak yazarı, Flinders Üniversitesi Profesörü Gavin Prideaux, araştırmanın Avustralya Pasifik Bilim Vakfı’ndan gelen bir bağış sayesinde genişleyeceğini söylüyor.

“Önümüzdeki üç yıl boyunca Doğu ve Orta Papua Yeni Gine’deki iki farklı bölgede üç paleontolojik kazı yapacağımız için çok heyecanlıyız.”

“Papua Yeni Gine Müzesi ve Sanat Galerisi’nin küratörleri ve Papua Yeni Gine’deki diğer yetkili kişilerle birlikte çalışacağız ve Yeni Gine paleontolojisine yerel ilgi uyandırmayı ümit ediyoruz.”

Flinders University. 29 Haziran 2022.

Makale: Kerr, I. A., & Prideaux, G. J. (2022). A new genus of kangaroo (Marsupialia, Macropodidae) from the late Pleistocene of Papua New Guinea. Transactions of the Royal Society of South Australia, 1-24.

Dokuz Eylül Üniversitesi Mütercim-Tercümanlık bölümü lisans mezunu.