Mağara Resimleri Aslında Sofistike Yıldız Haritaları Olabilir

Yapılan yeni araştırma, dünyadaki bilinen en eski mağara resimlerinin, astronominin eski temsilleri olduğunu gösteriyor.

Dünyanın en eski mağara resimlerinden bazıları, eski insanların astronomi bildiğini gösteriyor olabilir. C: Edinburgh Üniversitesi

Edinburgh ve Kent Üniversitesi araştırmacıları, Türkiye, İspanya, Fransa ve Almanya’daki çeşitli hayvan sembolleri olan mağaralarda çizimlerin detaylarını inceledi. Araştırmacılar, resimlerin on binlerce yıl içinde çeşitli zamanlarda çizilmiş olmasına rağmen, hepsinin sofistike astronomi kullanarak zamanı aynı şekilde tutmaya yaradığını iddia ediyor.

Martin Sweatman, “Erken dönem mağara sanatı, insanların son Buzul Çağ’da gece gökyüzü hakkında bilgi sahibi olduğunu gösteriyor. Entellektüel olarak, bugün bizden neredeyse hiç farklı değillerdi. Bu bulgular, insani gelişme süreci boyunca çok sayıda kuyruklu yıldız etkisi teorisini destekliyor ve muhtemelen tarih öncesi toplumların nasıl görüldüğü konusunda devrim yaratacak.” diyor.

Arkeologlar ilk kez mağara sanatının astronomi ile bağlantılı olabileceğini öne sürmüyor. Araştırmacılar daha önce, Göbekli Tepe’deki taş kazımaların, MÖ 11.000 civarında mini buz çağı başlatan bir kuyruklu yıldız çarpmasına anıt olarak dikilmiş olabileceğini söylemişlerdi. Ancak bu son derece tartışmalı bir iddia olarak görülmüş ve başta Göbekli Tepe ekibi olmak üzere bilim çevresinde tepkilere neden olmuştu.

(Göbekli Tepe Ekibi: Yıldızlarla Bağlantılı Olduğuna Dair Kanıt Yok)

Bu çalışma için araştırmacılar, mağara sanatının birçok örneğini tarihlendirmek için kullanılan boyaların kimyasal tarihini kullandılar ve daha sonra onları eski zamanlarda yıldızların pozisyonlarıyla karşılaştırdılar. Araştırmacılar, hayvan resimlerinin; takımyıldızları temsil etmek için ve kuyruklu yıldız çarpması ve önemli tarihler gibi olayları kaydetmek için kullanılmış olabileceğini keşfetti.

Eğer bu sonuçlar doğruysa, bu resimler aynı zamanda eski insanların, daha önce eski Yunanlılara atfedilen bir keşif olan, “yörüngesel salınım” olarak adlandırılan Dünya’nın dönme ekseninin kademeli olarak kaymasından kaynaklanan bir etkiyi anladıklarını da kanıtlıyor.

Astronomik bilgi, bu tarih öncesi insanlara, okyanus yolculuğunda gezinmelerine ve insanların dünya çapında nasıl göç ettiğine dair anlayışımızı değiştirmelerine yardımcı olabilir.

Forbes. 28 Kasım 2018.

Makale: Sweatman, M. B., & Coombs, A. (2018). Decoding European Palaeolithic art: Extremely ancient knowledge of precession of the equinoxes. arXiv preprint arXiv:1806.00046.