Kayseri’de 7,5 Milyon Yıllık Gergedan Kafatası Bulundu

Kayseri’de Yamula Barajı Gölü kıyısında sürdürülen kazılarda, ilk kez bütün halde 7,5 milyon yıllık gergedan kafatası bulundu.

Kazı başkanlığını Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Arkeoloji Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Okşan Başoğlu’nun yürüttüğü çalışmaların dördüncü sezonu tamamlandı.

Arazide yürütülen kazı çalışmalarında, Proboscidealar (hortumlugiller-filler), Bovidae (keçi, antilopgiller), Hipparion (3 toynaklı at), Carnivora (etçiller), Giraffidae (zürafalar), Rhinoceratidae (gergedanlar) familyalarının Yamula faunasını oluşturduğu ortaya çıktı.

(Kayseri’de 8 Milyon Yıllık Fillerin Atasına Ait Dişler Bulundu)

Kazıda çıkarılan ve 7,5 milyon yıl öncesine tarihlendirilen çeşitli hayvanlara ait fosillerin bakımı, Kayseri Bilim Merkezi’nde uzmanlar tarafından titizlikle temizlenerek yapılıyor.

Bu yıl ağırlıklı olarak daha zengin fosil yatağı olan Hırkaköy’de yapılan kazılarda ilk kez bütün halinde gergedan kafatası bulundu. Fosil, normalde Yamula faunası içerisinde az bulunan bir familyaya ait olmasına rağmen, gergedan kafatasının bulunması diğer iskelet parçalarının da önümüzdeki senelerde bulunabileceği ihtimalini kuvvetlendiriyor.

Anadolu’da bu denli iyi korunmuş ve bütüne yakın fosil örnekleri kolay kolay bulunmamasına rağmen Yamula’da ortaya çıkartılan fosiller bu nedenle önemli.

Bu yılki kazılarda bir etçile (carnivore) ait kafatası da ortaya çıkarıldı.

Yamula Barajı kıyısında yapılan kazılarda daha önce gergedanla ilgili kemikler, kafatası parçaları bulunmuştu. Ancak bütün olarak ilk defa böyle bir gergedan kafatası ortaya çıktı.

Geçtiğimiz sene Kayseri, Kocasinan’daki kurtarma kazılarında 7-8 milyon yıl öncesine (Geç Miyosen) tarihlenen, fillerin atasına ait (proboscidea) bütün halde, en büyüğü 2.80 metre boyunda üç defans dişi bulunmuştu.

İnceleme, araştırma ve restorasyon çalışmaları yapılan fosiller, yapımı devam eden Paleontoloji Müzesi’nde sergilenecek.