Hızlı Metabolizma İnsanları Daha Büyük Beyinli ve Daha Şişman Yaptı

İnsanların yakın akraba olduğu primatlara göre daha hızlı bir metabolizmaya sahip olması, insanların hem daha büyük beyinler geliştirmesine, hem de vücutlarındaki yağ yüzdesinin diğer primatlara göre daha yüksek olmasına neden oldu.

Nature dergisinde yayınlanan araştırma, insanların vücutlarındaki yüksek yağ oranının, hızlı metabolizmayı çalıştırmak için gereken enerjiyi sağladığını ortaya koydu. Araştırmacılar bulguların, obeziteyle savaşmak için stratejiler bulunmasına yardım edebileceğini belirtti.

Şempanzelerin vücudu insanlara göre daha zayıf olsa da, yeni ölçümler şempanzelerin kalorileri bize göre daha yavaş yaktığını gösterdi. Görsel: Stephen Robinson/NHPA/Photoshot/Newscom

Araştırma, vücut boyutuna göre ayarlanarak hesaplandığında, insanların günlük olarak şempanzelerden ve bonobolardan 400 kalori daha fazla, gorillerden 635 kalori daha fazla ve orangutanlardan 820 kalori daha fazla tükettiğini gösterdi.

Araştırma, insanların daha fazla kalori tüketen büyük beyinleri desteklemek için, daha hızlı bir metabolizma ve daha büyük bir enerji deposu geliştirdiği hipotezini doğruladı. Yüksek metabolizma hızı aynı zamanda daha çok çocuk sahibi olmaya ve daha uzun bir ömre de izin veriyor.

Araştırmacılar insanların ve büyük maymunların toplam enerji harcamasını hesaplamak için objektif bir yöntem kullandı. Toplam enerji harcaması metabolizmanın dinlenme halindeyken harcadığı kaloriyle, fiziksel aktivite sırasında harcadığı kalorilerin toplanmasıyla elde ediliyor.

Enerji harcamasını hesaplamak için kullanılan yönteme çift işaretli su metodu deniyor. Toplam enerji harcaması, insanlar ve maymunlar 7-10 gün boyunca günlük rutinlerine devam ederken ölçüldü. Araştırmada 141 insan, ve 27 şempanze, 8 bonobo, 10 goril ile 11 orangutan olmak üzere hayvanat bahçesinde yaşayan toplam 56 hayvan kullanıldı.

Araştırmada vücuttaki yağ yüzdesinin, insanlarda önemli derece daha fazla olduğu ortaya çıktı. Ayrıca sadece insanlarda, cinsiyetler arasında anlamlı bir fark görülüyordu: Erkeklerde vücuttaki yağ %22.9, kadınlarda ise %41.7 oranındaydı.

İnsanlara dair veriler, araştırmacı Amy Luke tarafından yönetilen “Epidemiolojik Geçişi Modelleme Araştırması (METS)” adı verilen başka bir araştırmadan elde edildi. Luke ve meslektaşları, yetişkin insanlarda fiziksel aktivite, enerji harcaması ve kilo kilo artışı arasındaki ilişkiyi araştırıyordu. Bu araştırmaya Amerika Birleşik Devletleri, Güney Afrika, Gana, Seyşeller ve Jamaika’dan insanlar dahil oldu.

İnsanlar ve büyük maymunlar birlikte “insansılar (hominoid)” adı verilen bir primat üstfamilyasını oluşturuyor. İnsansıların metabolizmalarının ölçümü, obezite ile, diyabet ve kalp hastalıkları gibi metabolik hastalıklarla savaşmada yardımcı olabilir.

Araştırmacılar yazdıkları makalede “İnsanlar yağ depolamaya yönelik evrimleşmiş bir yatkınlık  gösteriyor. Diğer insansılar ise, fiziksel aktivite seviyesinin az olduğu tutsaklık ortamında bile oldukça zayıf kalabiliyor. Yaşayan insansı türleri arasındaki metabolik stratejilerin çeşitliliğine yol açan evrimsel baskılar ve fizyolojik mekanizmaları çözmek, hem sanayileşmiş toplumlardaki insanların hem de tutsak maymunların metabolik sağlığını tedavi etme çalışmalarına yardımcı olabilir” diyor.

Bel Ağrısı Çeken İnsanların Omurgası Şempanzelerinkine Daha Çok Benziyor