Dinozorların Nesli Neden Tükendi?

66 milyon yıl önceki kitlesel yok oluş olayı ve dinozorların çağını neyin sonlandırdığına dair kanıtlar hakkında konuşalım.

Bu neredeyse bütün, koyu siyah kafatası, Tristan Otto lakaplı bir dinozor olan Avrupa’da sergilenen en eksiksiz Tyrannosaurus rex örneğine ait. 300 küsur kemikten 170’i korunmuş, bilimsel olarak önemli ancak özel mülkiyete ait bu iskelet şu anda Berlin’deki Museum für Naturkunde’de.

Bol fosil kemikler, dişler, ayak izleri ve diğer somut kanıtlar, Dünya’nın en az 230 milyon yıl boyunca dinozorların alanı olduğunu ortaya koydu. Ancak şimdiye kadar, yaklaşık 66 milyon yıldan daha genç kayalarda tek bir dinozor kalıntısı izine rastlanmadı. Bu noktada, Kretase dönemi Paleojen’e geçiş yaparken, tüm kuş olmayan dinozorların birdenbire yok olduğu görülüyor.

Onlarla birlikte mosasaurlar, ihtiyozorlar ve plesiosaurlar gibi korkunç deniz sürüngenlerinin yanı sıra teruzorlar olarak bilinen tüm uçan sürüngenler de gitti. Eski ormanlar, gezegenin çoğunda alev almış gibi görünüyor. Ve bazı memeliler, kuşlar, küçük sürüngenler, balıklar ve amfibiler hayatta kalırken, kalan yaşam formları arasındaki çeşitlilik hızla düştü. Toplamda, bu kitlesel yok oluş olayı, Dünya’daki yaşamın dörtte üçünü yok etti.

(İlgili: Dinozorlar Meteor Çarpmasından Önce Zaten Çöküşteydi)

Olanları bir araya getirmek paleontologlar için büyük bir çalışma oldu ve dinozorları ve gezegenin geri kalan Kretase sakinlerini neyin öldürdüğüne dair teoriler, makul olandan düpedüz saçma olana kadar uzanıyordu. Şimdilik, bilim camiası içinde önde gelen iki fikir bununla mücadele ediyor: Dinozorlar gezegenler arası olayın veya daha fazla Dünyevi sıkıntının kurbanı mıydı?

Bu yumurtalar, şimdiye kadar yaşamış en büyük kara hayvanları haline gelen uzun boyunlu dev dinozorlar olan sauropodlara aitti. Dinozor yumurtaları genellikle gruplar halinde bulunur ve yerdeki çöküntülere bırakılırdı. Türlerine bağlı olarak çeşitli şekil ve boyutlarda olurlar, ancak sauropod yumurtaları tipik olarak yuvarlaktır ve bir greyfurt büyüklüğündeydi.

Yukarıdan gelen ölüm

Dinozorların ölümüyle ilgili en iyi bilinen teorilerden biri, adını baba-oğul ikilisi Luis ve Walter Alvarez’den alan Alvarez hipotezidir. 1980’de, bu iki bilim insanı, 66 milyon yıl önce bir dağ büyüklüğünde bir meteorun Dünya’ya çarptığı ve atmosferi, iklimi büyük ölçüde değiştiren gaz, toz ve enkazla doldurduğu fikrini önerdi.

İkilinin anahtar kanıtları, Kretase-Paleojen veya K-Pg tabakası olarak bilinen, dinozor fosilleri içeren bilinen herhangi bir kaya katmanını kaplayan jeolojik sınır bölgesi olarak bilinen, tuhaf bir şekilde yüksek miktarda metal iridyumdu. İridyum, Dünya’nın kabuğunda nispeten nadirdir, ancak taşlı göktaşlarında daha bol bulunur, bu da Alvarez’lerin kitlesel yok oluşun dünya dışı bir nesneden kaynaklandığı sonucuna varmasına neden oldu.

Bilim insanları, yok oluş olayını Meksika’nın Yucatán Yarımadası kıyılarındaki devasa bir çarpma kraterine bağlayabildiklerinde teori daha da güç kazandı. Yaklaşık 150 km genişliğindeki Chicxulub krateri, dinozorların ölümünü doğrulayacak boyut ve yaşta görünüyor.

Geç Jura dönemi yırtıcı dinozor Allosaurus fragilis’in bir kafatası, Utah’daki Dinozor Ulusal Anıtı’nın Taş Ocağı Sergi Salonu’nda kayaya gömülmüş durumda.

2016 yılında bilim insanları, Chicxulub’un su altı kısmında bir kaya çekirdeği delerek deniz tabanının derinliklerine uzanan bir numune çıkardılar. Kraterin içine bu nadir bakış, çarpmanın ölümcül miktarda buharlaşmış kaya ve gazları atmosfere gönderecek kadar güçlü olacağını ve etkilerin yıllarca süreceğini gösterdi.

Ve 2019’da, Kuzey Dakota’da kazı yapan paleontologlar, K-Pg sınırına son derece yakın bir fosil koleksiyonu buldular ve esasen kitlesel yok oluştan kısa bir süre önce var olan tüm ekosistemin kalıntılarını yakaladılar. Fosil içeren katmanlar, atmosferde katılaşan ve ardından Dünya’ya yağan çarpmayla tetiklenen erimiş kaya kütleleri olan tektit adı verilen bir sürü küçük cam parçası içeriyor.

Boynuzlu dinozor Triceratops’un erken bir akrabası olan Protoceratops andrewsi, Moğolistan’ın Gobi çölünden dinozorların sergisinin bir parçası olarak CosmoCaixa Barcelona’da sergileniyor.

Volkanik öfke

Bununla birlikte, diğer bilim insanları, büyük bir meteor çarpma olayının kanıtlarının yetersiz olduğunu ve daha olası suçlunun Dünya’nın kendisi olabileceğini iddia ediyorlar.

Hindistan’da Deccan Tuzakları olarak bilinen antik lav akıntıları, Kretase’nin sonuyla, 60 ila 65 milyon yıl önce ortaya çıkan devasa lav akıntılarıyla zaman olarak güzel bir şekilde eşleşiyor gibi görünüyor. Bugün, ortaya çıkan volkanik kaya, yer yer 1.8288 metreden daha kalın olan katmanlarda yaklaşık 518.000 kilometrekarelik bir alanı kaplıyor. Böylesine büyük bir patlama olayı, dünyanın iklimini çarpıcı biçimde değiştirecek olan karbondioksit ve diğer gazlarla gökyüzünü boğardı.

Bu teorinin savunucuları, volkanizmanın daha uygun olduğunu gösteren birden fazla ipucuna işaret ediyor. Birincisi, bazı araştırmalar, önerilen çarpma olayından önce bile Dünya’nın sıcaklığının değiştiğini gösteriyor. Diğer araştırmalar, özellikle dinozorların geç Kretase’de zaten yavaş bir düşüşte olduğuna dair bazı işaretlerle birlikte, 66 milyon yıl öncesinden çok daha önce kitlesel ölümlere dair kanıtlar buldu.

Sergi çalışanları, fosil kemiklerinin dijital modellerinden oluşturulan bir Spinosaurus aegypticus iskeletinin anatomik olarak hassas, gerçek boyutunda yeniden yapılandırılmasının son rötuşlarını yaptılar.

Dahası, bu gezegende volkanik aktivite sık görülür ve diğer eski yok oluşlar için makul bir suçludur, dev meteor çarpmaları ise çok daha nadirdir. Destekçiler, dünya çapındaki K-Pg yok oluşlarının temel nedeninin devam eden volkanik patlamalar olması durumunda tüm bunların mantıklı olduğunu söylüyor.

Neden ikisi de olmasın?

Bu tarih öncesi gizemi çözmeye çalışan bilim insanları, bu fikirlerin bir kombinasyonu için giderek daha fazla alan görüyorlar. Dinozorların, ekosistemi gelen bir meteora karşı savunmasız hale getirecek kadar zayıflatan volkanizma ile jeolojik bir-iki vuruşun şanssız alıcıları olması mümkün.

Ancak bu fikir, Deccan Tuzakları ve Chicxulub kraterinin daha kesin tarihlenmesine çok bağlı. 2019’da, iki bağımsız çalışma Deccan Tuzakları lavından gelen jeokimyasal ipuçlarına baktı ve biraz farklı sonuçlara vardı; Bir makale, volkanların çarpma öncesi düşüşlere neden olarak dinozorların ölümünde destekleyici bir rol oynadığını, diğeri ise patlamaların çarpma olayından sonra geldiğini ve onların sonunu getirmede sadece küçük bir rol oynamış olabileceğini söylüyor.

Yaklaşık 200 milyon yaşında, etobur Coelophysis bauri, ABD’nin güneybatısında yaşayan en eski dinozorlardan biriydi. New Mexico eyalet fosili olan bu geç Triyas türü, 3 metre uzunluğa ulaştı, ancak sadece 15-20 kg ağırlığındaydı.

Bilim insanları geçmişi anlamak için yeni ipuçları bulup yeni teknikler geliştirdikçe, bu tartışma yıllarca sürebilir. Ancak ister uzaydan gelenler, ister bir sürü lav suçlansın, dinozorların son nefesini inceleyen bilim insanlarının, dramatik iklim değişikliğinin Dünya’nın sakinleri üzerindeki etkileri hakkında hayati dersler ortaya çıkardığı açık.

National Geographic. 31 Temmuz 2019.