Dağ Gorillerinde Soy İçi Üreme Kaynaklı Yüz Asimetrisi Oluştu

Uluslararası bir araştırma ekibi, dağ gorillerindeki yüz asimetrisi ile soy içi çiftleşme arasında olası bir bağlantı buldu.

Bir dişi Virunga dağ goril kafatasındaki yüz asimetrisinin uç bir örneği.

Proceedings of the Royal Society B’de yayımlanan makalelerinde araştırmacılar, yüz asimetrilerinin doğası hakkında bilgi edinmek için goril gruplarının yüz özelliklerini karşılaştırmayı anlatıyor.

Önceki araştırmalar, zamanla Ruanda’da bir doğa koruma alanında yaşayan dağ gorillerinde yüz asimetrisinin daha yaygın hale geldiğini göstermişti. Bazı araştırmacılar, bu artışın erken yaşam stresinden kaynaklanabileceğini öne sürerken, diğerleri bunun ağzın bir tarafıyla çiğneme tercihinden kaynaklanabileceğini öne sürdüler. Bu yeni çalışmada, araştırmacılar bunun soy içi çiftleşmeden kaynaklandığını gösteren kanıtlar buldular.

(İlgili: Soy İçi Üreme, Erken İnsanlarda İskelet Bozukluğuna Neden Oldu)

Dağ gorillerindeki yüz asimetrisi, yüzün bükülmesi olarak tanımlanmış ve 1970’lerin başından beri gorillerde görülüyor. Olası kökleri hakkında daha fazla bilgi edinmek için araştırmacılar, son 100 yılda toplanan 40 goril kafatası üzerinde çalıştı. Daha sonra doğu ova gorilleri ve batı ova gorilleri ile aynı şeyi yaptılar. Gruplar arasındaki kafataslarını karşılaştırırken, asimetrinin en güçlü dağ gorillerinde olduğunu, ardından doğu ova gorillerinde ve en az batı ova gorillerinde olduğunu buldular. Dağ gorillerinin popülasyonunun gruplar arasında en düşük olduğunu, doğu ova gorillerinin orta ve batı ova gorillerinin en yüksek nüfusa sahip olduğunu kaydettiler.

Araştırmacılar, daha az sayıda olan dağ gorilinin, asimetrik yüzlerin gelişiminin nedeni olabilecek önemli soy içi çiftleşmeleriyle sonuçlandığını öne sürüyorlar.

Araştırmacılar, insanlarla ve diğer primatlarla yapılan önceki araştırmaların, her iki cinsiyetin de eşlerinde simetriyi tercih etme eğiliminde olduğunu gösterdiğini belirtiyor. Bu yüzden, asimetri gelişimi, soy içi çiftleşmeyi önlemenin bir yolu olarak ortaya çıkmış olabilir.

Araştırmacılar, çiğneme tercihlerine göre asimetride hiçbir fark bulamadılar. Ayrıca koruma alanında yaşayan dağ gorillerinin hayatlarının herhangi bir döneminde çok az stres yaşadıklarını belirtiyorlar. Bu nedenle, soy içi çiftleşme, asimetrinin en olası nedeni gibi görünüyor.

Phys. 24 Şubat 2022.

Makale: McGrath, K., Eriksen, A. B., García-Martínez, D., Galbany, J., Gómez-Robles, A., Massey, J. S., … & Heuzé, Y. (2022). Facial asymmetry tracks genetic diversity among Gorilla subspecies. Proceedings. Biological sciences, 289(1969), 20212564.