Bir Memeliyi Yiyen Dinozorun İlk Kanıtı Bulundu

Küçük, dört kanatlı bir dinozor türünü inceleyen paleontologlar, yırtıcı hayvanın midesinde fosilleşmiş bir memeli ayağı buldular.

Microraptor fosilindeki memeli ayağı (ortada). C: Hans Larsson

Uluslararası bir araştırma ekibi, bir memeliyi yiyen bir dinozorun ilk kanıtını buldu.

Journal of Vertebrate Paleontology’de yayımlanan makalelerinde grup, 20 yıldan uzun bir süre önce bulunan bir fosili yeniden incelediklerini anlatıyor.

Çalışma, 2000 yılında Microraptor zhaoianus adlı fosili inceleyen önceki bir ekibin bulgularına dayanıyor. Fosil, Çin’in batısındaki Jiufotang Formasyonu’nda bulunmuştu.

(İlgili: Fas’ta 66 Milyon Yıllık Dev Deniz Sürüngeni Bulundu)

O zamanlar araştırma ekibi fosili yaklaşık 120 milyon yıl öncesine tarihlendirmiş ve fosilin orta kısmının büyük bir kısmının eksik olduğunu ancak göğüs kafesinin hala sağlam olduğunu kaydetmişti.

Microraptor’lar, daha büyük kuzenleri gibi etçil olan üç parmaklı dinozorlardı. Ağaçlarda yaşıyorlardı ve diğer dinozorlara kıyasla oldukça küçüktüler; yaklaşık olarak modern bir ev kedisi büyüklüğündeydiler. Bazı Microraptor türleri, ağaçlardaki tüneklerden aşağı süzülmek için kullanılmış olabilecek tüylere sahipti.

Bir memeli ayağı yiyen Microraptor’un çizimi. C: Ralph Attanasia

Bu yeni çalışmada, araştırmacılar bir zamanlar küçük bir memeliye ait olan microraptorun içinde başka bir fosilin kanıtını buldular. Kaburgaların hemen arkasında küçük bir memeli ayağı fosili bulundu, bu da daha büyük yaratığın fare büyüklüğünde bir memeli ile ziyafet çektiğinin kanıtı.

Araştırmacılar, önceki araştırmaların yılanlar, squamatlar ve kuşlar gibi diğer küçük canlıların dinozorlar tarafından yendiğini, ancak asla bir memeli olmadığını gösterdiğini belirtiyor.

Araştırmacılar, dinozorların midelerinde memeli kalıntıları bulunmamasının, muhtemelen dinozorların içinde başka canlılara ait herhangi bir kalıntı bulmanın nadir olmasından kaynaklandığını ve memelileri yemenin nadir olduğunun bir göstergesi olmadığını öne sürüyorlar.

Microraptor’un avıyla birlikte başka bir çizimi. C: Hans Larsson

Microraptorun içindeki kalıntıların ayağı da inceleniyor, ancak şu ana kadar bu kalıntıların hangi tür memeliye ait olduğu belirlenemedi. Bilim insanları, bunların modern keseli sıçanlara benzer ince ayak parmakları olduğunu, ancak daha kısa olduklarını belirtiyorlar.

Ayrıca, dinozorun aktif olarak memeliyi kovalayıp yiyip yemediği veya sadece leşçi olup olmadığı da araştırılıyor.

Makale: David W. E. Hone et al. (2022). Generalist diet of Microraptor zhaoianus included mammals. Journal of Vertebrate Paleontology.