2000 Yaşındaki Mumyanın Saçları En Son Neler Yediğini Gösteriyor

Yapılan yeni bir araştırmaya göre, günümüzde Peru’da bulunan Paracas Nekropolü’nde gömülü 2000 yıllık mumya, ölmeden önce muhtemelen mısır, fasulye, bitki ve deniz ürünleri yedi. Araştırmacılar mumyanın saçına kimyasal analiz yaptılar ve mumyanın gıda tercihlerini gösteren bazı izler buldular. Peru’nun kuru ikliminin mumyaları iyi koruduğunu söyleyen araştırmacılar, mumyalara araştırmalar sırasında oldukça özenli davrandıklarını belirttiler.

Kıyı Kültürü

Perulu Arkeolog Julio Tello, Paracas Nekropolü’nü 1925 yılında Peru’nun güney sahilinde bulmuş. And Dağları’nda Paracas Kültürü’nün yaşadığına dair kanıtlar var fakat onların dağ ve sahil arasında hangi yolu kullandığı tam olarak bilinemiyor.

paracas kültürü mumyalarına analiz.

Paracas Nekropolü’nde bulunan bir erkek mezarının illüstrasyonu.

Gömüt Alanı

Tello ve ekibi bölgede tam 429 adet mumya bulmuş fakat henüz bunlardan sadece 149 tanesi açılmış. Araştırmacıların belirttiğine göre açılan mezarlarda, içlerinde altın, odun kumaş parçalarının da yer aldığı yüzlerce eser bulunmuş.

Kırmızı Başlık

Mumyaların ne yediğini anlayabilmek için araştırmacılar, Paracas Nekropolü’nde bulunan 14 mumyanın saçlarından örnekler aldılar. saçlarından örnek alınan mumyalar kırmızı ve siyah başlıklar takıyordu.

paracas kültürü mumyalarına analiz.

Bir erkek mumyanın saçları başlıkla beraber topuz şeklinde toplanmış.

Saçlar, bitki liflerinden ve tüylerinden yapılmış bir örgü süsü ile sabitlenmiş. Araştırmacılar, mumyanın saçındaki karbon ve nitrojen izotop sayılarını ve çeşitlerini inceleyerek, yeme alışkanlıkları hakkında bilgi edinebilmeyş amaçladılar.

paracas kültürü mumyalarına analiz.

Erkek mumyanın kafasının arkası. Kafa bandının üstünde açık kahverengi pamuk lifi ve gevşek dokunmuş pamuklu kumaş bulunuyor.

Ünlü Kumaş Parçaları

2000 yıl önce Paracas’ta yaşayan insanlar, şu an dünyanın dört bir yanındaki müzelerde sergilenen muhteşem tekstiller ürettiler. Araştırmanın başındaki Antropoloji Profesörü Kelly Knudson: Peru sahili oldukça kuru olduğu için bu insanlar güzel işlemeli kumaşlarla doğal yollardan mumyalanmış oluyorlardı. Bazı kumaşların  tahmini yapım sresi 50.000 saati buluyordu.”

paracas kültürü mumyalarına analiz.

Daha önceki araştırmalar bu figürün,  dans eden/düşen şamanik ya da hayat ve ölüm arasında geçiş yapan kurban figürü olduğunu söylüyor.

Örgülü Saç

Araştırmacılar mumyanın saçlarından örnek aldıklarında, deniz ürünleri yiyip yemediğini gösteren nitrojen izotop analizi yaptılar. Paracas Kültürü insanları, balık bakımından dünyanın en zengin bölgelerinden biri olan bir sahilde yaşıyorlardı. Yani mumyanın ölmeden önce deniz bitkileri ve deniz hayvanları yediği pek de şaşırtıcı bir sonuç olmadı.

paracas kültürü mumyalarına analiz.

Lama ya da alpaka yünü ve tekstil kullanılmış örgülü başlıklı bir kafa

Renkli Stil

Araştırmacılar, mumyanın ölmeden haftalar ya da aylar önce ne çeşit bitkiler yediğini bulabilmek için aynı zamanda saçlarına karbon analizi yaptılar. Sonuçlar mısır, fasulye ve meyveleri barındırıyor.

paracas kültürü mumyalarına analiz.

Paracas Nekropol’ünde bulunan düğümlü ve saçaklı başlıklı bir erkek mumyası.

livescience.com