Yapay Zekaya Göre Denisovalılar 38 Yıl Yaşayabiliyordu

Yapay zeka, soyu tükenmiş türlerin ve erken insanların azami ömrünü tahmin edebiliyor! Teknik, yaşlanma ile bağlantılı olan spesifik DNA bölgelerini analiz etmeye dayanıyor.

Yapay Zeka, Denisovalıların azami yaşam süresini 38 olarak tahmin etti. C: Alamy

Avustralya’daki Commonwealth Bilimsel ve Endüstriyel Araştırma Örgütü’ndeki (CSIRO) Benjamin Mayne ve meslektaşları, farklı hayvanların ömrünü tahmin etmek için bir yapay zeka geliştirdi.

Bunu yapmak için önce ilk olarak memeliler, sürüngenler ve balıklar dahil olmak üzere beş hayvan sınıfından ve bunların maksimum yaşam sürelerini kapsayan 252 türün bilinen genomu üzerine yapay zekayı eğittiler.

AI daha sonra yaşam süresiyle ilgili olan 30.000 DNA bölgesini sadece 42’ye daralttı. Bunlar daha sonra maksimum yaşam süresi tahminine dönüştürebilecek bir formül oluşturmak için kullanıldı.

(Antik Yunan Yazıtlarını Çözen Yapay Zeka Geliştirildi)

Araştırmacılar yapay zekayı soyu tükenmiş bazı türler üzerinde test etti. Yünlü mamutun 60 yıla kadar yaşayabileceği ve nesli tükenmiş insan türü olan Denisovalıların ise yaklaşık 38 yıl yaşayabileceği tahmin edildi.

Araştırmacılar ayrıca Pinta Adası kaplumbağalarının 120 yaşına kadar yaşayabileceğini buldu. Bu kaplumbağaların bilinen en yaşlısının öldüğünde 100 yaşından fazla olduğu tahmin ediliyor. Ve en eski Grönland balinasının 211 yaşına kadar yaşadığı düşünülüyor, ancak model, türlerin 268’e kadar yaşayabileceğini öngörüyor.

Azami ömrünü bildiğimiz hayvanlarla karşılaştırıldığında, formül ortalama dört yıl kadar yanılıyordu. Bununla birlikte, aynı zamanda insanlar için bulduğu maksimum ömrün 38 olduğu ve sonuçların bir tutam azaltılması gerektiğini düşündürdü.

Mayne, “Bunun soyu tükenmiş türlerde ne kadar iyi çalıştığını da bilmiyoruz: Antik DNA daha tahrip olmuş ve analiz edilmesi daha zor, bu nedenle modelin daha fazla bilgiye ihtiyacı var.” diyor. Örneğin, mamut için 60 yıllık bir tahmine varmak için araştırmacılar, Afrika fili genomunu da dahil etmek zorunda kaldı.

Mayne’e göre, mevcut türler için ne kadar süre yaşayabileceklerini bilmek, doğal sınırlarına ulaşıp ulaşmadıklarını veya uzun ömürlerini engelleyen faktörlerin olup olmadığını araştırmak için önemli.

Yaşam süresi tahminlerinin bazıları fazla gözükebilir, çünkü model hem tutsak hem de yabani hayvanların genomlarını kullanıyor.

New Scientist. 12 Aralık 2019.

Makale: Benjamin Mayne, Oliver Berry, Campbell Davies, Jessica Farley & Simon Jarman. 2019. A genomic predictor of lifespan in vertebrates. Scientific Reports, 9.