Polen Taşıyan İlk Böcekler 280 Milyon Yıl Önce Yaşadı

280 milyon yıl önce karada yaşayan Tillyardembia, muhtemelen polen için hangi ağaçlara tırmandığı konusunda oldukça seçiciydi.

Fosiller, kulağakaçan benzeri böcek Tillyardembia’nın (resimdeki) polenleri yaklaşık 280 milyon yıl önce bitkiden bitkiye taşıdığını ortaya koyuyor. C: Andrev Atuchin

Araştırmacılar, polen taşıyan böceklerin bilinen en eski fosillerinin, yaklaşık 280 milyon yıl önce şimdi Rusya’da yaşayan kulağakaçan (earwig) benzeri toprak sakinlerine ait olduğunu bildirdi. Bulgular, polenleri bir bitkiden diğerine taşıyan böceklerin fosil kayıtlarını yaklaşık 120 milyon yıl daha geriye itiyor.

Borissiak Paleontoloji Enstitüsü’nden bir paleoentomolog olan Alexander Khramov, ilk kez 1937’de tanımlanan Tillyardembia adlı polen yiyen bir cinsten olan böceklerin tipik olarak yaklaşık 1,5 santimetre uzunluğunda olduğunu söylüyor.

(İlgili: Polenli Arıların En Eski Örneği Kehribarda Bulundu)

Dayanıksız kanatlar muhtemelen bu yaratıkları çoğunlukla orman zemininde tutmuştu ve onları polenlerini bulmak ve tüketmek için ağaçlara tırmanmaya mecbur bırakmıştı.

Son zamanlarda Khramov ve meslektaşları, enstitünün koleksiyonundaki 425 Tillyardembia fosilini inceledi. Ekibin Biology Letters’ta bildirdiğine göre, altı tanesinin başlarında, bacaklarında, göğüslerinde veya karınlarında hapsolmuş polen kümeleri vardı.

Bu Tillyardembia fosili (solda), böceğin vücuduna yapışık polen kümeleriyle (sağda) bulunan altı fosilden biri. C: Alexander Khramov

Khramov, bu kadar küçük bir oranın şaşırtıcı olmadığını, çünkü fosillerin başlangıçta ince taneli çökeltiler olarak korunduğunu söylüyor. Bu tür materyallerdeki fosilleşmenin erken aşamaları, polenleri böceklerin kalıntılarından uzaklaştırma eğiliminde olmalıydı.

Ekip, polen taşıyan böceklerin üzerlerinde hapsolmuş yalnızca birkaç polen türüne sahip olduğunu buldu ve bu, böceklerin ziyaret ettikleri ağaç türleri konusunda çok seçici olduklarını öne sürüyor.

Kansas Üniversitesi’nde çalışmaya dahil olmayan bir paleoentomolog olan Michael Engel, “Bu tür bir uzmanlaşma, potansiyel tozlayıcılarla uyumlu. Muhtemelen Tillyardembia’dan önce bile çok büyük miktarda bu tür uzmanlık vardı, ancak henüz buna dair kanıtımız yok.” diyor.

Washington D.C.’deki Ulusal Doğa Tarihi Müzesi’nde paleoekolog olan Conrad Labandeira, “Bu fosiller üzerinde daha fazla araştırma, Tillyardembia’nın vücutlarında veya başlarında özel polen tutucu tüyler veya benzeri başka yapılar evrimleştirip evrimleştirmediğini ortaya çıkarabilir.” diyor.

Polenle ilgili bir şeyin böceklere yapışmasına yardımcı olup olmadığını görmek de ilginç olurdu. Örneğin, polen tanecikleri daha kolay kümelenmelerini sağlayan yapılara sahipse, aynı özellikler böceklerin vücutlarındaki tüy benzeri yapılara tutunmalarına yardımcı olmuş olabilir.

Science News. 28 Şubat 2023.

Makale: Khramov, A. V., Foraponova, T., & Węgierek, P. (2023). The earliest pollen-loaded insects from the Lower Permian of Russia. Biology Letters, 19(3), 20220523.