Melez Olduğu Düşünülen Tianyuan Adamı Homo Sapiens Çıktı

Çin’de keşfedilen ve daha önceden Neandertal ve Modern insan çocuğu olduğu düşünülen 40.000 yıllık bir iskelete yapılan analizler, bunun bir modern insan olduğunu ve %4-5 oranında Neandertal geni taşıdığını gösterdi.

Tianyuan Adamı’nın kısmi iskeleti. F: Qiaomei Fu

2003 yılında Çin’de 40.000 yıllık bir iskelet bulunduğunda, bilim insanları bu iskeletin bir Neandertal ve bir modern insanın çocuğu olabileceğini düşündüler. Şimdi ise Tianyuan Adamı olarak bilinen bu iskelete yapılan Antik DNA analizlerine göre, sadece Neandertal izleri saptanabildi ve başka bir nesli tükenmiş insan türü olan Denisovalı izi bulunamadı. Bunun yerine, Tianyuan Adamı, Homo sapiens türünün tam teşekküllü bir üyesiydi ve bugün Doğu Asya ve Güney Amerika’da yaşayan insanların uzaktan akrabasıydı. Bu çalışma,  insan göçünün en eski adımlarından bazılarının tekrar gözden geçirilmesi için oldukça yardımcı olabilir.

Boston’daki Harvard Tıp Fakültesi’nden paleogenetikçi Pontus Skoglund, “Bu araştırma çok heyecan verici çünkü Doğu Asya’da hem coğrafi ve hem de zamansal olarak gerçekten büyük bir boşluğu dolduran ilk genom.” diyor. (Hırvatistan’daki Mağara Neandertal ve Modern İnsanın Buluşma Yeri Değilmiş)

İlk modern insanlar yaklaşık 300.000 yıl önce Afrika’da ortaya çıktı. Yaklaşık 60.000 yıl önce bir alt küme, Afrika’dan çıkarak muhtemelen Orta Doğu’da Neandertallerle çiftleşti. Daha sonra bu insanlar dünyanın çeşitli yerlerine yayıldı. Günümüzde Avrupa, Batı Asya ve Amerikalarda yaşamış eski insanların DNA’ları, bu eski göçmenlerin kimliklerini ve bugün yaşayan insanlarla akrabalıkları olup olmadığını ortaya koydu. Ancak Doğu Asya’da iklimin daha da sıcaklaşmasıyla, fosillerden Antik DNA elde etmek çok zorlaşıyor ve bilgi edinilemiyor.

Yapılan yeni araştırmayla elde edilen genom, bu bilinmeyen zaman aralığından bir kısmına ışık tutuyor. Eski bir Doğu Asyalıya dair yapılan genom araştırmasında, araştırmacılar, Tianyuan Adam’ın kalçasından DNA elde etmeyi başardı. Tianyun Adamı, ismini, Pekin’in 56 km güneybatısında yer alan Tianyun Mağarası’ndan alınıyor.

%4 ila %5 Neandertal geni taşıyor

Araştırma ekibi, Tianyuan Adamı’nın, benzer dönemde Avrupa’da ve Asya’da yaşayanlar gibi %4 ila %5 arasında Neandertal DNA’sına sahip olduğunu hesapladı. Bu oran, bugün Avrupa’da ve Asya’da yaşayan insanlardaki Neandertal DNA’sı oranından %1.8 ila %2.6 daha yüksek.

Tianyuan Adamı’nda, Denisovalılara ait hiçbir DNA izi bulunamadı. Denisovalılar, yalnızca Sibirya’daki bir mağarada bulunan birkaç diş ve küçük kemiklerden elde edilen DNA’dan biliniyor. Ayrıca önceki araştırmalara göre, günümüzde Melanezya’da yaşayan insanların DNA’sında Denisovalı DNA’sı izleri bulunuyor. Fakat Melanezyalıların bu DNA’yı nasıl aldıkları büyük bir gizem. (Belçika’daki Neandertaller Yamyamlık Yapıyordu)

Sürpriz bir şekilde Tianyuan Adamı, Belçika’da Goyet Mağaraları’nda bulunan 35.000 yıllık bir modern insanla önemli bir oranda DNA paylaşıyor. Fakat aynı oranda DNA’yı, Romanya ve Sibirya’da kabaca aynı dönemde yaşayan diğer insanlarla ya da günümüzde Avrupa’da yaşayanlarla paylaşmıyor. Ancak günümüzde yaşayan insanlardan Tianyuan Adamı’nın en çok DNA paylaştıkları, doğu Asya’da yaşayan insanlar (Çin, Japonya ve Koreler de dahil) ve Güneydoğu Asya’da yaşayan insanlar (Papua Yeni Gine ve Avustralya da dahil).

Yapılan çalışmaya göre bütün bunlar, Tianyuan Adam’ın doğrudan bir ata değil, bugünkü Asyalıları doğuran Asya’daki kurucu bir nüfusun uzak bir kuzeni olduğunu öneriyor. (İnsanlar Sanılandan Çok Daha Önce Neandertallerle Çiftleşmeye Başladı)

Missouri’de bulunan St. Louis’deki Washington Üniversitesi’nden paleoantropolog Erik Trinkaus, bu çalışmanın aynı zamanda, o dönemlerde yaşayan insanların coğrafi olarak çok fazla hareket ettiğini ve birbirleriyle çok fazla karıştığını gösterdiğini söylüyor.

DNA, Tianyuan Mağarası’b-nda bulunan 40.000 yıllık bir insanın kısmi iskeletinden analiz edildi. F: Haowen Tong

Güney Amerika yerlileri ile akraba

Tianyuan Adamı, bugün Güney Amerika Amazonlarında yaşayan yerli Amerikalıların uzak bir akrabasıydı; örneğin Brezilya’nın Karitiana ve Surui halkları ile Kuzey Arjantin’in ve güney Bolivya’nın Chane halkı ile. Bu halklar, DNA’larının yaklaşık % 9-15’ini, Tianyuan Adamı’nı da ortaya çıkartan Asya’daki bir ata topluluğundan miras almışlardı. Ancak Tianyuan Adamı, Kuzey Amerika’daki antik ya da yaşayan yerli Amerikalıların atası çıkmadı. Bu da, yerli Amerikalılar için Asya’da iki farklı kaynak popülasyonunun bulunduğunu öneriyor.

Skoglund’ın yürüttüğü 2015 yılındaki farklı bir araştırmada, Karitiana ve Surui halkları ile Avustralya, Yeni Gine ve Andaman adalarının yerli halklarının yakından ilişkili olduğu ortaya çıkmıştı. Dolayısıyla bu sonuçlar da ayrı bir sürpriz oldu. O araştırma sırasında Skoglund, Kuzey Amerika’da Yerli Amerikalıları ortaya çıkaran başka bir Asya nüfusundan ayrı olarak, Asya’daki aynı “hayalet” kaynak nüfustan geldiğini öngörmüştü.

Skoglund, “Günümüzdeki nüfuslara dayanan bir ‘hayalet nüfus’ tahmini yalnızca bu şekilde doğrulanabilirdi, büyüleyici.” diyor.

Science Magazine. 12 Ekim 2017.

Makale: Yang, M. A., Gao, X., Theunert, C., Tong, H., Aximu-Petri, A., Nickel, B., … & Fu, Q. (2017). 40,000-Year-Old Individual from Asia Provides Insight into Early Population Structure in Eurasia. Current Biology.