Kılıç Dişli Kaplanların Gizemli Aile Yaşamları Aydınlanıyor

Yırtıcı kılıç dişli kaplanın ergenlik dönemindeki yavruları, bağımsız birer savaşçı olmaktan ziyade ‘ana kuzusuydu’.

Kılıç dişli yavrular oynarken. C: Danielle Dufault’un İllüstrasyonu

Royal Ontario Müzesi (ROM) ve Toronto Üniversitesi’ndeki bilim insanları tarafından yayınlanan yeni bir çalışma, kalıntıları günümüz Ekvador Cumhuriyeti bölgesinde bulunan kılıç dişli kedilerden oluşan bir aile grubunu belgeliyor.

1960’ların başında Royal Ontario Müzesi için toplanan fosilleri inceleyen bilim insanları, Buz Devri kedilerinin oldukça hızlı büyüdüğünü ve diğer büyük kedilerle kıyaslandıklarında, kendi yollarına ayrılmadan önce daha uzun süre anneleriyle birlikte kaldıklarını gördüler.

(Kılıç Dişli Kedinin Sosyal Hayatı Antik DNA ile Ortaya Çıktı)

Çalışmayı yöneten Ashley Reynolds, “Bu çalışma, daha önce yayınlanmamış bu fosillerin basit tanımlarını yapmakla başladı. Ancak üzerinde çalıştığımız iki alt çenenin, Smilodon fatalis türünün yalnızca yaklaşık yüzde beşinde görülen bir diş türü fark ettiğimizde, çalışmanın çok daha ilginç hale gelmek üzere olduğunu anladık.” diyor.

Birlikte bulunmuş olan iki genç kılıç dişli kedinin sol alt çene kemiklerinin karşılaştırması. Benzer diş oluşumu, ikisinin akraba olduğunu gösterir. C: Ashley Reynolds

Bu yeni keşiften cesaret alan araştırmacılar, daha derine indi ve türe ait üç ayrı bireye baktıklarını anladılar. Bunlar, biri yetişkin ve diğer ikisi “ergen” olan, toplamda üç kediydi. Sonrasında, daha genç olan kedilerin öldüklerinde, kaplanlar gibi büyük kedi türlerinin çoktan bağımsız olduğu bir yaşta, yani en az iki yaşında olduklarını keşfettiler.

Ekip, bu sonucu desteklemek için, tarihi koleksiyon kayıtlarına ve fosil kemiklerdeki ipuçlarına dayanarak Ekvador Cumhuriyeti bölgesi özelinde Tafonomi çalışmaları başlattı.

Tarihsel olarak, Smilodon (Kılıç Dişli Kaplan) örnekleri, Los Angeles, California’daki ünlü La Brea Katran Çukurları gibi büyük ölçüde “avcı tuzağı” yataklarından toplandı. Ancak eski bir kıyı ovasında oluşan bugünkü Ekvador Cumhuriyeti, büyük olasılıkla büyük bir toplu yok oluş olayına tanıklık etmişti.

Bu, “tuzaklı bölgeler”den farklı olarak, bulunan fosillerin hepsinin aynı anda öldüğü bir bölgeden bahsettiğimiz anlamına geliyor. Bu gibi olaylarda, o günkü ekosistemin anlık görüntüsü sanki dondurulmuş gibi kendini koruduğu için, nesli tükenmiş türlerin davranışları hakkında yeni ve benzersiz bilgiler edinebiliyoruz.

Kılıç dişli kedilerin yetişkin ve yetişkin altı bireylerinin boyut karşılaştırmaları.

Çalışmanın ortak yazarı Dr. Kevin Seymour, “Bu ikonik yırtıcı hayvanların sosyal yaşamları oldukça gizemli ve yoruma açık bir durumdaydı. Ekvador Cumhuriyeti’ndeki Kılıç Dişli Kaplan fosillerinden ise bu antik hayvanların, farklı bir sosyal yapılarının olduğu ve muhtemelen kardeş olan bu bireylerden yola çıkarak, birlikte yaşayıp ölen bir canlı grubu olduklarını anlamamızı sağladı.” diyor.

Fosiller, 1961 yılında Ekvador Cumhuriyeti, Coralito’dan 1954-1990 yıllarında Royal Ontario Müzesi’nde Omurgalılar Paleontolojisi küratörü A. Gordon Edmund ve 1957-1969 arası Omurgasızlar Paleontolojisi küratörü Roy R. Lemon tarafından toplanmıştı.

Royal Ontario Müzesi’nde Omurgalılar Paleontolojisi Başkanı ve Reynolds’un tez danışmanı olan Dr. David Evans, “60 yıl önce toplanmış, dünyaca ünlü bu koleksiyonlar yıllardır inceleniyor. Bu çalışmaların en önemli noktası, soyu tükenmiş bu hayvanların yaşamlarına yeni bakış açıları geliştirmeleri.” şeklinde açıklıyor.

Royal Ontario Museum. 7 Ocak 2021.

Makale: Reynolds, A.R., Seymour, K.L., and Evans, D.C. 2021. Smilodon fatalis siblings reveal life history in a saber-toothed cat. iScience, 24 (1).

Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Arkeoloji bölümü mezunu. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji öğrencisi. Sosyoloji yüksek lisansı icin hazırlanıyor.