Kılıç Dişli Kedinin Sosyal Hayatı Antik DNA ile Ortaya Çıktı

Kılıç dişli kedi DNA’sının ilk derinlemesine çalışması; bazılarının sosyal gruplarda yaşayan, hızlı yırtıcı hayvanlar olduğuna dair genetik ipuçları ortaya koyuyor.

Homotherium, gruplar halinde yaşamış ve avlanmış olabilir. C: Velizar Simeonovski

Danimarka Kopenhag Üniversitesi’nden Ross Barnett ve meslektaşları Homotherium latidens’e odaklandılar. Bazen bu hayvana “pala dişli kedi” diye takma isim taktılar çünkü köpek dişleri, bu nesli tükenmiş kedigil grubunun birçok üyesinde bulunanlardan biraz daha kısaydı.

Araştırmacılar, fosil kemiklerinin oranlarına baktıklarında, Homotherium’un pusuda beklemek yerine avın peşinden koştuğundan uzun süredir şüpheleniyorlardı. Barnett ve meslektaşları, Kanada’nın Yukon bölgesinden en az 47.000 yaşında olan Homotherium uyluk kemiğinden elde edilen genetik ipuçlarında, bu fikri destekleyen kanıtlar keşfettiler.

(Kılıç Dişli Kaplanlar Kafatası Delebilecek Güçteydi)

Kedinin DNA’sı, Homotherium’un atalarının, diğer kedi gruplarından yaklaşık 22,5 milyon yıl önce ayrıldığını ortaya koyuyor. Ayrıca gün içinde aktif olmak ile ilgili genlerin yanı sıra koşuyla ilgili olan genleri ve dolaşım sistemindeki adaptasyonları da içeriyor. Toronto Üniversitesi’nden paleontolog Ashley Reynolds, kılıç dişli kedilerin avlarını yakalamak için kalın, güçlü ön bacak kemiklerine sahip olduğunu söylüyor, “Bu nedenle, kemik mineralizasyonuyla ilişkili bir gen olan PGD’de pozitif seleksiyon görmek çok ilginç”.

Barnett ve meslektaşları, genetik ipuçlarında sosyal davranışlar ile ilişkili genleri de buldular ve Homotherium’un bir leopar gibi tek başına yaşamak, avlanmak yerine aslanlar gibi gruplar halinde yaşamış olabileceğini gördüler. Dahası, örnekte görülen genetik çeşitlilik miktarı Homotherium’un önceden düşünülenden çok daha yaygın olduğunu gösteriyor. Barnett, “Çok az sayıda Homotherium fosili göz önüne alındığında bu durum şok edici oldu.” diyor.

Bu, müze koleksiyonlarındaki birçok tanımlanamayan kılıç dişli kedi kemiğinin gerçekten Homotherium’a ait olduğu anlamına gelebilir. Reynolds, “Kafatasları ve dişler vücudun geri kalan bölgelerinden daha kolay ayırt edilebilir.” diyor.

Barnett, “Aslında biz DNA’yı almadan önce bu Homotherium kemiği, ilk olarak ‘büyük kedi / mağara aslanı’ olarak tanımlanmıştı.” diyor.

New Scientist. 15 Ekim 2020.

Makale: Barnett, R., Westbury, M. V., Sandoval-Velasco, M., Vieira, F. G., Jeon, S., Zazula, G., … & Ramos-Madrigal, J. (2020). Genomic Adaptations and Evolutionary History of the Extinct Scimitar-Toothed Cat, Homotherium latidens. Current Biology.

Yıldız Teknik Üniversitesi, Moleküler Biyoloji ve Genetik Bölümü.