İtalya’da Son Neandertallerden Birine Ait Diş Bulundu

İtalya’nın Veneto bölgesinde, Berici Tepeleri’nde bulunan bir süt dişinin, buradaki son Neandertallerden birine ait olduğu düşünülüyor.

Bu küçük diş, Kuzey İtalya’daki en yeni Neandertal bulgusu ve yaklaşık 48.000 yıl önce bu bölgede yaşamış 11 ile 12 yaşları arasındaki bir çocuğa ait olduğu düşünülüyor.

48.000 ile 45.000 yılları öncesinde yaşamış, 11 ya da 12 yaşlarındaki Neandertal çocuğuna ait üst köpek süt dişi. C: Journal of Human Evolution

Bu dişi ortaya çıkaran çalışma, Journal of Human Evolution’da bir makale yayınlayan Bologna ve Ferrara Üniversitelerinden bir grup araştırmacı tarafından gerçekleştirildi.

Çalışmanın baş yazarı Matteo Romandini; “Bu çalışma, farklı disiplinler ve uzmanlıklar arasındaki sinerjiden ortaya çıktı. Yüksek çözünürlüklü tarihöncesi alan-arkeolojisi dişi bulmamızı sağladı, sonra şekli, genomu, tafonomisi ve radyometrik profilinin analizine sanal yaklaşımlar uyguladık. Bu süreci takiben, bu dişi bir çocuğa ait olarak tanımlayabildik. Bu çocuk İtalya’daki son Neandertallerden biriydi.” diyor.

(Neandertal Genleri, Şiddetli Covid-19 Riskini Artırıyor!)

Genetik analiz, Veneto’da bulunan dişin sahibinin, Belçika’da yaşamış Neandertaller ile anne tarafından aralarında bir akrabalık olduğunu gösteriyor. Bu bulgu, Veneto’daki bu alanı, Avrupa’da Neandertallerin kademeli olarak yok oluşunu anlama aşamasında kilit noktalarından biri yapıyor.

“Riparo del Broion” dan elde edilen bulgular hala analiz ediliyor. Bununla birlikte, ilk sonuçlar, bu alanın uzun süre boyunca avcılık faaliyetlerinde ve duaların yapıldığı bir alan olarak kullanıldığını gösteriyor. C: Journal of Human Evolution

Bologna Üniversitesi’nde profesör ve araştırma koordinatörü olan Stefano Benazzi’ye göre; “Bu küçük diş son derece önemli. Veneto’da yaşayan bu çocuk dişini kaybettiğinde, Homo Sapiens toplulukları Bulgaristan’da binlerce kilometre uzakta bulunuyorlardı.” diyor.

Araştırmacılar, son derece yenilikçi sanal yöntemler kullanarak dişi analiz ettiler. Çalışmanın ortak yazarı ve Bologna Üniversitesi’nde araştırmacı olan Gregorio Oxilia ve Eugenio Bortolini; “Dişi analiz etmek için kullandığımız teknikler şu keşfi sağladı: Bu, 48.000 ile 45.000 yılları öncesinde yaşamış 11 veya 12 yaşındaki Neandertal bir çocuğa ait üst köpek süt dişi. Bu tarihlemeye göre, bu küçük süt dişi Kuzey İtalya’daki Neandertal döneminin en son bulgusu ve aynı zamanda tüm yarımadada bulunan son bulgulardan birisi.” diyor.

(Neandertaller Y Kromozomunu Nasıl Kaybetti?)

Riparo del Broion’dan elde edilen bulgular hala analiz ediliyor. Bununla birlikte, ilk sonuçlar, bu alanın uzun süredir avcılık faaliyetlerinde ve kasaplık işlemlerinde kullanılan bir alan olduğunu gösteriyor.

Araştırmaya katkıda bulunan Ferrara Üniversitesi profesörü Marco Peresanti; “Çoğunlukla çakmaktaşı aletlerin üretimi, Neandertallerin büyük uyum kabiliyetini ve bu alanda bulunan hammaddelerin sistematik ve özel bir şekilde kullanıldığını gösteriyor.” diye ekliyor.

Università di Bologna. 17 Eylül 2020.

Makale: Romandini, M., Oxilia, G., Bortolini, E., Peyrégne, S., Delpiano, D., Nava, A., … & Badino, F. (2020). A late Neanderthal tooth from northeastern Italy. Journal of Human Evolution, 147, 102867.

Okan Üniversitesi Mimarlık ve Kentsel Tasarım ve Peyzaj Mimarlığı bölümleri mezunu. Politecnico di Milano Üniversitesi'nde Yapılı Çevre Yönetimi üzerine yüksek lisans yapıyor.