Eski Köpek Türünün Keşfi, İnsanların Ses Edinimini Aydınlatabilir

Araştırmacılar, 50 yıldır neslinin tükendiği düşünülen Yeni Gine Şarkıcı Köpeği’nin hala hayatta olup olmadığını keşfetmek için koruma biyolojisi ve genomik yöntemleri kullandılar.

Bilim insanları atasal köpek popülasyonunun hala Yeni Gine Dağları’nda gizlice dolaştığını keşfettiler. Bulgular, biyologlara insanların ses edinimiyle ilgili bir şeyler öğretebilecek kadar değerli bu hayvanı koruma altına almak için yeni kapılar açtı.

Endonezya’daki bir Yabani Dağ Köpeği’nin fotoğrafı. C: Yeni Gine Yaylası Yabani Köpek Vakfı

Yeni Gine Şarkıcı Köpeği, insan ses bozukluklarının nasıl ortaya çıktığını incelemek ve potansiyel tedavi fırsatları bulmak için değerli ve benzersiz bir hayvan modeli olarak kullanılabilir. Çalışma, Ulusal İnsan Genomu Araştırma Enstitüsü (NHGRI), Ulusal Sağlık Enstitüleri’nin bir parçası, Endonezya’daki Cenderawasih Üniversitesi ve diğer akademik merkezlerdeki araştırmacılar tarafından gerçekleştirildi.

Yeni Gine Şarkıcı Köpeği ilk olarak 1897’de incelendi. Ses niteliği hoş ve armonik sesler çıkarabilen bu hayvan, benzersiz ve karakteristik ses edinimiyle tanındı. Koruma merkezlerinde sadece 200-300 Yeni Gine Şarkıcı Köpeği var ve vahşi doğada ise 1970’lerden beri hiç görülemedi.

(Muhtemelen İnsanlarla Oynayan Kurtlar, Köpeklere Evrildi)

NIH Distinguished Investigator ve makalenin kıdemli yazarı Elaine Ostrander, “Bugün bildiğimiz Yeni Gine Şarkıcı Köpeği, temelde insanlar yaratılmış bir cins, bu hayvanlardan sekiz tanesi Yeni Gine Dağları’ndan Birleşik Devletler’e getirildi ve bu grubu oluşturmak için birbirleriyle yetiştirildi,” diyor.

Dr. Ostrander’e göre, tutsak Yeni Gine Şarkıcı Köpekleri’nde akraba çiftleşmesinin çok yüksek olması, grubun DNA’sındaki varyasyonu azaltarak genomik yapılarını değiştirdi. Bu tür bir akraba çiftleştirme tutsak Yeni Gine Şarkıcı Köpeklerinin, vahşi örneklerinde var olan çok sayıda genomik varyantı kaybetmelerini büyük olasılıkla bu nedenleydi. Bu genomik varyasyon eksikliği, tutsak Yeni Gine Şarkıcı Köpeklerin hayatta kalmasını tehdit ediyor. Bu köpeklerin kökenleri yakın zamana kadar bir sırdı.

Vahşi doğada bulunan ve Yabani Dağ Köpeği olarak adlandırılan bir başka Yeni Gine köpek ırkı, Yeni Gine Şarkıcı Köpeklere çarpıcı bir şekilde benzer bir fiziksel görünüme sahip. Var olan en nadir ve en eski köpek benzeri hayvan olarak kabul edilen Yabani Dağ Köpekleri, Yeni Gine Şarkıcı Köpekleri’nden bile daha yaşlı.

Araştırmacılar daha önce, Yabani Dağ Köpeği’nin, tutsak Yeni Gine Şarkıcı Köpekleri’nin önceki kuşağından olabileceğini varsaydılar, fakat, Yabani Dağ Köpekleri’nin gerçek anlamda ‘yalnız kurt’ olmaları ve genomik bilgi eksikliği teoriyi test etmeyi zorlaştırdı.

2016 yılında, Papua Üniversitesi ile iş birliği içinde, Yeni Gine Yabani Dağ Köpeği Vakfı, Papua, Endonezya’da bir dağ zirvesi olan Puncak Jaya’ya bir keşif gezisi düzenledi. Dünyanın en büyük altın madeni olan Grasberg Madeni yakınlarında 15 Yabani Dağ Köpeği rapor ettiler.

2018’de yapılan bir takipli saha çalışmasında, araştırmacıların doğal ortamlarında bulunan üç Yabani Dağ Köpeği’nden demografik, fizyolojik ve davranışsal veriler toplamasına izin verdi.

NHGRI personeli bilim insanı Heidi Parker, tutsak Yeni Gine Şarkıcı Köpekleri ve Yabani Dağ köpeklerinden elde edilen DNA’yı karşılaştırarak genomik analizlere öncülük etti.

(İnsanlar ve Köpekler 10.000 Yıldır Birlikte Kızak Yapıyor)

Dr. Parker, “Yeni Gine Şarkıcı Köpekleri’nin ve Yabani Dağ Köpekleri’nin birbirine çok benzer genom dizilerine sahip olduklarını ve bilinen diğer köpeklerden çok daha yakın olduklarını bulduk. Hayat ağacında, bu iki ırkın Alman çoban köpeği veya bassett tazısı gibi modern ırklardan çok daha yakın akraba oldukları ortaya çıkıyor.” diyor.

Araştırmacılara göre, Yeni Gine Şarkıcı Köpekleri ve Yabani Dağ Köpekleri onlarca yıldır fiziksel olarak ayrılmaları ve tutsak Yeni Gine Şarkıcı Köpekleri arasındaki akrabalık nedeniyle aynı genoma sahip değiller. Fakat bu genom farklılığının sebebi farklı cins olmalarından kaynaklanmıyor.

Aslında araştırmacılar, Yeni Gine Şarkıcı Köpekleri ile Yabani Dağ Köepkleri arasındaki büyük genomik benzerliklerin, Yabani Dağ Köpekleri’nin vahşi ve orijinal Yeni Gine Şarkıcı Köpek popülasyonuna ait olduğunu gösterdiğini öne sürüyorlar. Bu, farklı isimlere rağmen, özünde ikisi de aynı cins olduğunu ve orijinal Yeni Gine Şarkıcı Köpek popülasyonunun vahşi doğada neslinin tükenmediğini kanıtlıyor.

Araştırmacılar, Yabani Dağ Köpekleri’nin koruma merkezlerindeki Yeni Gine Şarkıcı Köpeklerde kaybolan genom dizilerini içerdiğine ve bazı Yabani Dağ Köpeleri’ni Yeni Gine Şarkıcı Köpekleri’yle beraber koruma merkezinde yetiştirmenin, gerçek bir Yeni Gine Şarkıcı Köpek popülasyonu oluşturmaya yardımcı olacağına inanıyorlar. Bunu yaparken, koruma biyologları Yeni Gine Şarkıcı Köpeklerin sayısını artırarak orijinal cinsi korumaya yardımcı olabilirler.

Dr. Ostrander, “Bu tür bir çalışma yalnızca NHGRI’nin karşılaştırmalı genomiği destekleme bağlantısı nedeniyle mümkün oldu. Bu durum araştırmacıların Yayla Yabani Köpekleri’nin genom dizilerini bir düzine diğer çakal, tilki, kurt gibi hayvanlar ile karşılaştırılmasına olanak tanıyor.” diyor.

Yeni Gine Şarkıcı Köpekleri ve Yabani Dağ Köpekleri, Canis lupusiliaris köpek türünün bir parçası olmasına rağmen, araştırmacılar, her birinin genomlarında bugün bildiğimiz diğer köpeklerde bulunmayan genomik varyantlar içerdiğini buldular.

Dr. Ostrander, “Bu eski, köpek öncesi ırkları daha yakından tanıyarak, modern köpek ırkları ve köpek evcilleştirme tarihi hakkında yeni gerçekler öğreneceğiz; sonuçta, köpekler hakkında öğrendiklerimizin çoğu insanların işine yarıyor.” diyor.

Araştırmacılar ayrıca ses ediniminin altında yatan genomlar hakkında daha fazla bilgi edinmek için Yeni Gine Şarkıcı Köpekleri daha detaylı incelemeyi hedefliyor. İnsanlar biyolojik olarak kuşlara değil, köpeklere daha yakındır. Bu sebeple araştırmacılar, Yeni Gine Şarkıcı Köpekleri’nin ses edinimlerinin ve bunun eksikliğinin nasıl oluştuğu ve insan hastalar için gelecekteki tedavilere yol açabilecek genomik temeller hakkında daha doğru bir fikir edinmeyi umuyorlar.

NIH/National Human Genome Research Institute. 31 Ağustos 2020.

Makale: Surbakti, S., Parker, H. G., McIntyre, J. K., Maury, H. K., Cairns, K. M., Selvig, M., … & Davis, B. W. (2020). New Guinea highland wild dogs are the original New Guinea singing dogs. Proceedings of the National Academy of Sciences, 117(39), 24369-24376.

Yıldız Teknik Üniversitesi, Moleküler Biyoloji ve Genetik Bölümü.