‘Ejderha Adam’, En Yakın Akrabalarımızdan Biri Olabilir

Çin’de keşfedilen eski bir kafatası, Homo longi veya Ejderha Adam olarak adlandırılan daha önce bilinmeyen bir insan türüne ait olabilir.

Ejderha Adam’ın yeniden yaratılması. C: Chuang Zhao

Çin’deki araştırmacılar, tamamen yeni bir insan türüne ait olabilecek eski bir kafatası ortaya çıkardılar.

Ekip, bunun Neandertaller ve Homo erectus gibi bilinen eski insan türleri arasında en yakın evrimsel akrabamız olduğunu iddia ediyor.

(İsrail’de Yeni Bir Antik İnsan Türü Keşfedildi)

“Ejderha Adam” lakaplı örnek, en az 146.000 yıl önce Doğu Asya’da yaşamış bir insan grubunu temsil ediyor. 1933’te kuzeydoğu Çin’deki Harbin’de bulundu, ancak daha yakın zaman önce bilim insanlarının dikkatini çekti. Şimdi ise The Innovation dergisinde kafatasının bir analizi yayınlandı.

İnsan evrimi konusunda İngiltere’nin önde gelen uzmanlarından biri olan Londra Doğa Tarihi Müzesi’nden Prof Chris Stringer de araştırma ekibinin bir üyesiydi.

Ekibin karşılaştırdığı farklı kafatası fosilleri arasında (soldan sağa) Pekin Adamı (Homo erectus), Maba (Homo heidelbergensis) ve Jinniushan, Dali ve şu anda ‘Ejderha Adam’ olarak bilinen Harbin kafatası dahil olmak üzere sınıflandırılması daha zor olan fosiller var. C: Kai Geng

Stringer, “Son milyon yıldaki fosiller açısından, bu şimdiye kadar keşfedilen en önemlilerinden biri.” diyor.

“Burada sahip olduğunuz şey, Homo sapiens olma yolunda olmayan, ancak bölgede birkaç yüz bin yıl boyunca evrimleşen ve sonunda soyu tükenen uzun zamandan beri ayrı bir soyu temsil eden ayrı bir insanlık dalı.”

Araştırmacılar, keşfin insan evriminin hikayesini yeniden yazma potansiyeline sahip olduğunu söylüyor. Analizleri, bu türün, Homo sapiens ile Neandertallerden daha yakından ilişkili olduğunu gösteriyor.

Araştırmacılar, örneği yeni bir türe atadılar: Çince ejderha anlamına gelen “long” kelimesinden Homo longi.

Shijiazhuang’daki Çin Bilimler Akademisi ve Hebei GEO Üniversitesi’nde profesör olan Xijun Ni, “Uzun zamandır kayıp olan kardeş soyumuzu bulduk.” diyor.

Ekip, her biri ortak bir atadan gelen farklı soyların fosil kayıtlarına göre nasıl evrimleşmiş olabileceğini gösteren Orta Pleistosen insan varyasyonunun biyocoğrafik modellerini oluşturdu. C: Ni et al. / The Innovation

“‘Aman Tanrım!’ dedim. Bu kadar iyi korunmuş olduğuna inanamadım, tüm detayları görebilirsiniz. Bu gerçekten harika bir keşif!”

Kafatası, bizimki de dahil olmak üzere diğer insan türlerine ait ortalama kafataslarıyla karşılaştırıldığında çok büyük. Beyninin boyutu bizim türümüzünkilerle karşılaştırılabilir.

Ejderha Adam’ın büyük, neredeyse kare göz yuvaları, kalın kaş çizgileri, geniş bir ağzı ve büyük boy dişleri vardı. Hebei GEO Üniversitesi’nden Prof Qiang Ji, bunun şimdiye kadar keşfedilen en eksiksiz erken insan kafatası fosillerinden biri olduğunu söylüyor.

Araştırmacı, bu türün ilkel ve daha modern özelliklerin bir mozaik kombinasyonuna sahip olduğunu ve kendisini diğer tüm insan türlerinden ayırdığını söylüyor.

Bilim insanları, Ejderha Adam’ın güçlü bir yapısı olduğuna ve sağlam olduğuna inanıyor. Ancak nasıl yaşadığı hakkında çok az şey biliniyor, çünkü kafatası bulunduğu yerden çıkarıldı.

Ejderha Adam’ın habitatında yeniden canlandırması. C: Chuang Zhao

Bu, şu anda taş aletler veya diğer kültür unsurları gibi arkeolojik bir bağlam olmadığı anlamına geliyor.

Kafatasının 1933’te Heilongjiang eyaletinde Harbin’den geçen Songhua nehri üzerinde bir köprü inşa etmeye yardım eden bir inşaat işçisi tarafından keşfedildiği bildirildi. Şehir o zamanlar Japon işgali altındaydı. Kültürel değerinden şüphelenen Çinli işçi, onu işgalcilerin elinden uzak tutmak için eve kaçırdı. Ailesinin kuyusunun dibine saklamış ve yaklaşık 80 yıl orada kalmış. Adam ölmeden önce ailesine kafatasından bahsetmiş ve kafatası bu şekilde bilim insanlarının eline geçmiş.

Ejderha Adam, Çin’de ortaya çıkarılan ve kategorize edilmesi zor olduğu kanıtlanan bir dizi erken insan kalıntısına eklendi. Bunlara Tibet Platosu’ndan Dali, Jinniushan, Hualongdong ve Xiahe çene kemiği kalıntıları dahil.

Bu kalıntıların Homo sapiens’in ilkel örneklerini mi, Neandertalleri mi, Denisovalılar adlı bir insan grubunu mu yoksa tamamen başka bir şeyi mi temsil ettiği konusunda şiddetli bir tartışma var.

Denisovalılar ilk olarak Rusya’nın Denisova Mağarası’nda keşfedilen 50.000 ila 30.000 yıllık bir parmak kemiğinden alınan DNA’dan tanımlandı. Neandertallerin bu kardeş soyu ile ilişkili kalıntılar çok parçalı olduğu için, grup “fosil kaydı aranan bir genom” olarak tanımlandı.

Cambridge Üniversitesi’nden Prof Marta Mirazon Lahr, Ejderha Adam’ın aslında bir Denisovalı olduğuna inanıyor.

“Denisovalılar geçmişten gelen büyüleyici bir gizemli nüfus. DNA kanıtlarından, Tibet Platosu’nda bulunan çene kemiğinin bir Denisovalı olabileceğine dair bir öneri var. Ve şimdi Tibet ve Ejderha Adam çene kemiği birbirine benzediği için – şimdi aslında Denisovalı’nın ilk yüzüne sahip olabiliriz.”

Ve yakın zamanda, Neandertallere olası bir öncü türe ait İsrail kalıntılarının ayrıntılarını yayınlayan bir grup, Ejderha Adam’ın Levant bölgesinde ilk ortaya çıkan insanlardan türemiş olabileceğine inanıyor.

Ancak Çin’deki araştırmacılar, Doğu Asya’dan gelen sınıflandırılması zor fosillerin yeni bir türün kademeli evrimini temsil ettiğini iddia ediyorlar.

BBC News. 26 Haziran 2021.

Makale: Qingfeng Shao et al. 2021. Geochemical provenancing and direct dating of the Harbin archaic human cranium. The Innovation.