Dev Bir Kuş, Neandertal Çocuğun Kemiklerini Yemiş

115.000 yıl önce bir Neandertal çocuk çok zor bir gün geçirmişti. Çocuk ölmüş ve bir kuş tarafından mideye indirilerek sindirilmişti.

Yaklaşık 1 cm boyundaki Neandertal çocuğun parmak kemikleri. C: Barbara Drobniewicz

Ancak, dev kuşun çocuğu korkunç ziyafetten önce mi öldürdüğü, yoksa başka bir nedenden ölen çocuğun kalıntılarını mı yediği net değil.

Profesör Paweł Valde-Nowak, “Her iki durumda da, çocuğun parmak kemiklerinin, büyük bir kuşun sindirim sisteminden geçtiği anlaşılıyor. Bu kanıt, buzul çağdan bilinen bu tür ilk örnek.” diyor.

Neandertal çocuğun parmak kemiklerinin keşfi, özellikle de Ciemna Mağarası’nda bulunan kemiklerin Polonya’da bulunabilen en eski insan kalıntıları olması nedeniyle büyük bir olay.

(65.000 Yıl Önce Bir Sırtlan Neandertal Yemiş Olabilir)

Şimdiye kadar, Polonya’da bilinen en eski insan kalıntıları, 52.000 ila 42.000 yıl öncesine tarihlenen Stajnia Mağarası’nda bulunan üç Neandertal azı dişiydi.

Neandertaller, Avrasya’da yaklaşık 300.000 ila yaklaşık 35.000 yıl öncesinde yaşamışlardı ve modern insanların en yakın soyu tükenmiş akrabaları olma özelliğini taşıyorlar. (Neandertallerin tamamen yok olduğu tarih net değil. Nature dergisinde 2006 yılında yayınlanan bir araştırmaya göre, Neandertaller yaklaşık 24.000 yıl önceye kadar yaşamış olabilir. Her ne kadar bu bireyler türünün son örnekleri olsa da.)

Yeni analiz edilen parmak kemikleri, çocuğun öldüğü zaman 5 ile 7 yaş arasında olduğunu gösteriyor. 1 santimetre boyundaki kemikler gözenekli ve düzinelerce süzgeç benzeri delik taşıyor.

Söz konusu Neandertal kemikleri, araştırmacıların on yıllardır çalıştığı Ciemna Mağarası’nda bulundu. C: Paweł Valde-Nowak

Ancak Valde-Nowak ve meslektaşları, kemiklerin zayıf korunma durumları göz önüne alındığında, DNA analizi için uygun olmadığını belirtiyor.

“Fakat bunların Neandertal kemikleri olduğuna dair hiç şüphemiz yok çünkü mağaranın oldukça derinlerindeki katmanlarda bulundular. Günümüz toprak yüzeyinin birkaç metre altında. Bu katmanda aynı zamanda Neandertallerin kullandığı tipik taş aletler mevcut.”

(Neandertallerin Büyük Yırtıcıların Saldırısına Uğradığı Kanıtlandı)

Neandertallerin bu mağarayı sezonluk olarak kullandığı anlaşılıyor. Araştırmacılar onlarca yıldır Ciemna Mağarası üzerinde çalışıyorlar ve birkaç yıl önce çocuğun kemiklerini (ayrıca birkaç eski hayvan kemiği) bulduklarında, bunların bir Neandertale ait olduğunun anlaşılması 2018 yılında yapılan yeni bir analizle oldu.

Valde-Nowak, “Bu çok nadir bir keşif. Bundan önce Polonya’da, modern insanın (Homo sapiens) akrabalarına ait tek parça fosil kemik zamanımıza kadar gelebilmişti.” diyor.

Araştırmacılar ayrıca, Polonya’nın Vistula Nehri’nin kıyılarında, kesmek ve kazımak için kullanılmış olabilecek kazıyıcılar gibi Neanderthal aletlerini de ortaya çıkarmışlardı. Tüm bu Neandertal bulguları, güney Polonya’da bulundu ve bu durum, son buzul çağında bir buzulla kaplı olan kuzey Polonya’nın aksine, bölgenin Neandertaller için avantajlı olduğunu gösteriyor.

Henüz yayınlanmamış olan araştırma, bu yıl Paleolitik Arkeoloji Dergisi’nde çıkacak.

Live Science. 10 Ekim 2018.