Brezilya’daki 50.000 Yıllık Taş Aletleri Maymunlar Yapmış

Brezilya’nın kuzeydoğusundaki Piauí eyaletinde bulunan Pedra Furada’da bulunan 50.000 yıllık taş aletler maymunlar tarafından yapılmış.

Bir kapuçin, Kuzeydoğu Brezilya’da bir kayayı çekiç olarak ve daha büyük bir taşı örs olarak kullanarak cevizleri kırıyor.

Pedra Furada, 12.000 yıl öncesine ait yüzlerce kaya resminin, çok eski ateşlerden çıkan kömürlerin ve 50.000 yıl öncesine tarihlenen alet olarak yorumlanabilecek taş parçalarının keşfedildiği 800’den fazla arkeolojik alandan oluşuyor.

Aletler, Clovis halkının Kuzey Amerika’ya gelişinden önceki eski insanlara atfedildi, ancak The Holocene dergisinde yayımlanan yeni bir makaleye göre, bu aletler kapuçin maymunları tarafından yapılmıştı.

Kapuçin maymunları, Orta Amerika ve Güney Amerika’daki tropikal ormanlarda ve kuzey Arjantin’e kadar güneyde bulunan Cebinae alt familyasının Yeni Dünya maymunları.

(İlgili: Brezilya’daki Maymunlar Keskin Kenarlı Taş Aletler Yapabiliyor)

Kapuçin maymunları, en zeki Yeni Dünya maymunu olarak kabul ediliyor ve araştırmacılar tarafından büyük düz taşlarda palmiye yemişlerini kırmak için nehir taşlarını kullandıkları sık sık gözlemleniyor.

Şimdi ise arkeologlar, Pedra Furada’dan ve Brezilya’daki Sitio do Meio, Vale da Pedra Furada ve Toca da Tira Peia gibi diğer Pleistosen arkeolojik alanlarından gelen taş aletleri, modern kapuçin yapımı taş alet koleksiyonlarıyla karşılaştırdılar.

Araştırmacılar, Pedra Furada gibi Pleistosen bölgelerinden gelen aletlerin, bir kaya parçası ile düz bir kuvarsit yüzeyi arasında tekrarlanan çarpmalarla oluşturulan kapuçin yapımı litik aletlerle tutarlı olduğunu buldular.

Sonuç olarak, araştırmacılar şunları söylüyor: “Brezilya’daki erken arkeolojik alanların insan kaynaklı olmayabileceğinden, bunun yerine kapuçin maymunlarına ait olabileceğinden eminiz.”

Makale: Agnolín, A. M., & Agnolín, F. L. (2022). Holocene capuchin-monkey stone tool deposits shed doubts on the human origin of archeological sites from the Pleistocene of Brazil. The Holocene, 09596836221131707.