Avustralya’da Çömelerek Yürüyen Dinozor İzleri Bulundu

Yapılan araştırmada, Morgan Dağı’nda bulunan ‘Dinozor Mağarası’nın eski fotoğrafları, dinozorların yeni ve sıra dışı davranışlarına ışık tuttu.

C: University of Queensland

Morgan Dağı’nın Queensland merkezinde bulunan ve doğu Avustralya’nın en yüksek oranda dinozor izi çeşitliliğine sahip olması ile tanınan mağarası, on yıldır halka kapalıydı ve bölgedeki araştırmalar sınırlandırılmıştı.

Paleontolog Dr. Anthony Romilio daha önce bazı görüntüleri elde etmişse de, Mount Morgan Historical Museum tarafından temin edilen yeni görüntüler yeni eline geçti. Bunlar, bölgedeki farklı dinozorların ayak izlerinin yeni görüntülerini içeriyor.

(Gizemli Yumurta, Muhtemelen Dev Bir Deniz Sürüngenine Aitti)

Dr. Romilio, “Bu ayak izi fosillerinin fotoğrafları, yıllardır müze tarafından sergileniyordu.” diyor. “Şimdiye kadar hangi tür dinozorların bu izlere neden olduğu veya bu izlerin ne anlama geldiği bilinmiyordu. Tipik bir dinozor izi, kuşların bıraktığı izlere benziyor, ama bunlar daha çok geniş saplı çatal şeklinde.”

İncelemelerin ilerlemesi ile, Dr. Romilio dinozorların bu izlere çömelerek neden olduğunu ortaya çıkardı. “Bu çok ilginç bir davranış ve bunu neden yaptıklarını henüz bilmiyoruz. Yırtıcı bir yürüyüş şekli olduğuna imkan vermiyoruz, çünkü izler ornithopod adı verilen iki bacaklı otoburlara ait.”

Morgan Dağı’na izlerini bırakan dinozorların canlandırılması. C: Dr. Anthony Romilio

“İlginç bir şekilde, bu çömelen dinozorlar normal biçimde yürüyen dinozorlara göre daha büyük adımlar atıyordu. Bu sıra dışı duruşu, büyük ihtimalle bu tarihöncesi hayvanı daha dengeli hale getirmiş ve antik bir gölün çamurlu kıyılarından hızlıca geçebilmesine imkan sağlamıştı.”

Dr. Romilio, tüm bilinmezliğine rağmen bu gizemli dinozoru araştırmaya hevesli:

“Dinozor Mağarası’nda ayak izi fosilleri bulunan dokuz bölge var. Bu fotoğrafların nerede ve ne zaman çekildiğini ise bilmiyoruz. 2000’lerde Morgan Dağı’nın pek çok yeri haritalandırılmıştı. Ama bu ayak izleri, haritalarda gözükmüyor. Bu fosiller çoktan yok olmuş olabilir. Bu nedenle bu ve bunun gibi eski fotoğraflar oldukça önemli, bu yaratıkların varlığına dair elimizdeki tek kanıtlar onlar.”

University of Queensland. 24 Nisan 2020.

Makale: Romilio, A. (2020). Additional notes on the Mount Morgan dinosaur tracks from the Lower Jurassic (Sinemurian) Razorback beds, Queensland, Australia. Historical Biology, 1-3.

Bilgi Üniversitesi Hukuk Fakültesi lisans ve yüksek lisans mezunu. Serbest avukatlık ve yeminli tercümanlık yapıyor. Mitoloji, tarih, dil ve arkeolojiye, özellikle sualtı arkeolojisine ilgi duyuyor.