550 Milyon Yıllık Bilinen En Eski Bağırsak Bulundu

Nevada çölünde bulunan 550 milyon yıllık fosilleşmiş bir bağırsak, hayvanların erken tarihini anlamada önemli bir bulgu olabilir.

Bağırsakların kırmızı ile gösterildiği bir cloudinomorph illüstrasyonu. C: Stacy Turpin Cheavens

Yarım milyar yıl önce, Dünya’daki yaşam, günümüz okyanuslarında yaşayan hiçbir şeye benzemeyen basit okyanus organizmalarından oluşuyordu. Daha sonra, yaklaşık 540 milyon yıl önce başlayarak, hayvan yapıları önemli ölçüde değişti.

Bu süre zarfında, ilkel kabuklular ve solucanlar gibi bugün tanıdığımız birçok hayvan grubunun ataları ortaya çıktı, ancak bilim insanları şimdiye kadar yıllardır ilgisiz görünen bu iki hayvan topluluğunun nasıl ilişkili olduğunu bilmiyorlardı.

(New York’ta Bilinen En Eski Orman Kalıntıları Bulundu)

Missouri Üniversitesi’nde Jim Schiffbauer liderliğindeki araştırmacılar tarafından yapılan boru şeklinde fosillerin analizi, fosilleşmiş iç anatomik yapıların bilinen en eski örneklerinden biri olan 550 milyon yıllık sindirim sisteminin kanıtını oluşturdu ve bu hayvanların nasıl ilişkili olduğunu ortaya koydu.

Montgomery Dağları’ndan fosilleşmiş bir cloudinomorf. Bu, çalışmada analiz edilen fosili temsil ediyor. C: University of Missouri

Jeoloji bilimleri doçenti Schiffbauer, “Bu fosiller sadece keşfedilen en eski bağırsaklar değil, aynı zamanda bu önemli fosil grubunun uzun süredir tartışmalı evrimsel konumunun çözülmesine de yardımcı oluyor.” diyor.

“Bu fosiller, bilim adamlarının Ediyakaran Dönemi’nin son 10 ila 15 milyon yılını veya Kambriyen Patlamasından hemen önceki süreyi tanımlamak için kullandıkları çok tanınan bir organizma grubuna (cloudinidler) oturuyor. Artık anatomik yapılarının mercandan çok, solucan gibi göründüğünü söyleyebiliriz.”

Kambriyen Patlaması, bilim insanları tarafından bugün bildiğimiz birçok hayvan grubunun atalarının ortaya çıktığı, Dünya’daki yaşam tarihinde önemli bir nokta olarak kabul ediliyor.

Çalışmada, bilim insanları, X-ışını Mikroanaliz Çekirdeği tesisini, jeolojik bilim için fosilin dijital 3 boyutlu görüntüsünü oluşturan benzersiz bir analitik yaklaşım almak için kullandılar. Bu teknik, bilim insanlarının fosil yapının içinde ne olduğunu görmelerini sağladı.

Araştırmanın eş yazarı Tara Selly, “Bilgisayarlı Tomografi görüntülemeyle, önemli dahili özellikleri hızlı bir şekilde değerlendirebilir ve ardından tüm fosili potansiyel olarak zarar vermeden analiz edebiliriz.” diyor.

Phys. 10 Ocak 2020.

Makale: Schiffbauer, J. D., Selly, T., Jacquet, S. M., Merz, R. A., Nelson, L. L., Strange, M. A., … & Smith, E. F. (2020). Discovery of bilaterian-type through-guts in cloudinomorphs from the terminal Ediacaran Period. Nature Communications, 11(1), 1-12.