308 Milyon Yıllık Dikenli Bacaklı Örümcek Keşfedildi

Yeni keşfedilen dikenli yaratık, yaklaşık 308 milyon yıl önce Illinois’de yaşamıştı ve boyu yalnızca 1,5 cm civarındaydı.

Dikenli bacaklarıyla dikkat çeken fosilleşmiş Douglassarachne acanthopoda, uzunbacaklı örümceğe benziyor olabilir fakat daha deneysel bir vücut planına sahip. C: Paul Selden

300 milyon yıldan fazla bir süre önce, Kuzey Amerika ve Avrupa’nın Karbonifer kömür ormanlarında her türden eklem bacaklı geziniyordu. Bunlar arasında örümcekler, uzun bacaklı örümcekler ve akrepler gibi bilindik ve aşina olduğumuz hayvanların yanı sıra kamçılı örümcekler ve kamçılı akrepler gibi daha sıcak bölgelerde yaşayan egzotik hayvanlar da vardı.

Ancak bu habitatlarda artık soyu tükenmiş gruplara ait oldukça tuhaf eklem bacaklılar da bulunuyordu. Zamanla kaybolan bu tuhaf türler arasında bile biri, zırhlı bacaklarıyla göze çarpabilirdi.

Bu yaratık, Journal of Paleontology’de yayımlanan, Kansas Üniversitesi ve Londra Doğa Tarihi Müzesi’nden Paul Selden ile Berlin Doğa Tarihi Müzesi’nden Jason Dunlop’un ortak olarak yazdıkları yeni bir makalede tanımlandı.

(İlgili: Reçine İçinde Karıncaları Taklit Eden Örümcek Fosili Bulundu)

Başyazar Selden, “Douglassarachne acanthopada, Illinois’deki ünlü Mazon Creek bölgesinden geliyor ve yaklaşık 308 milyon yaşında.” diyor. “Bu kompakt eklem bacaklıların vücut uzunluğu yaklaşık 1.5 santimetre ve son derece sağlam ve dikenli bacaklarıyla karakterize ediliyor. Öyle ki, bilinen, yaşayan veya soyu tükenmiş diğer eklem bacaklılardan oldukça farklı.”

Kansas Üniversitesi araştırmacısı, Karbonifer kömür ölçümlerinin fosil haline gelmiş eklem bacaklılar hakkında önemli bir bilgi kaynağı olduğunu ve dünya tarihinde çoğu yaşayan örümcek grubunun bir arada oluştuğu ilk zamanı temsil ettiğini söylüyor. Ancak fauna, bugünkünden oldukça farklıydı.

Ortak yazar Dunlop, “Örümcekler oldukça nadir bir gruptu, o zamanlar yalnızca ilkel soylardan biliniyordu ve bu ekosistemleri çoktan nesli tükenmiş olan çeşitli eklem bacaklılarla paylaşıyorlardı.” diyor.

Ünlü Mazon Creek bölgesinden 308 milyon yıllık eklembacaklılardan Douglassarachne acanthopoda’nın rekonstrüksiyonu. C: Paul Selden ve ark.

“Douglassarachne acanthopoda, bu soyu tükenmiş formlardan birinin özellikle etkileyici bir örneği. Fosilin çok dikenli bacakları bazı modern uzunbacaklı örümcekleri anımsatıyor, ancak vücut planı bir uzunbacaklı örümcekten veya bilinen diğer eklem bacaklılardan oldukça farklı.”

Bu durum, iki bilim insanının, bunun bilinen eklembacaklılardan hiçbirine ait olmadığı sonucuna varmasına yol açtı.

Selden, “Maalesef ağız kısımları gibi ayrıntılar görülemiyor, bu da tam olarak hangi grup eklem bacaklıların onların en yakın akrabası olduğunu söylemeyi zorlaştırıyor.” diyor. “Örümcekleri, kamçılı örümcekleri ve kamçılı akrepleri içeren daha geniş bir gruba ait olabilir. Evrimsel yakınlıkları ne olursa olsun, bu dikenli eklembacaklılar, eklembacaklıların bir dizi farklı vücut planını deneyimlediği bir dönemden geliyor gibi görünüyor.”

“Bunlardan bazıları daha sonra, belki de ‘Karbonifer Yağmur Ormanlarının Çöküşü’ sırasında, kömür ormanlarının parçalanıp yok olmaya başladığı Mazon Creek çağından kısa bir süre sonra yok oldu. Ya da belki de bu tuhaf eklem bacaklılar Permiyen kitlesel yok oluş sürecinin sonuna kadar hayattalardı.”

Ekibe göre, Mazon Creek fosil alanı, Geç Karbonifer döneminde hayata açılan en önemli pencerelerden biri ve çok çeşitli büyüleyici bitki ve hayvanlar içeriyor. Mevcut fosil, 1980’lerde Bob Masek tarafından kil-demirtaşı betonunun içinde keşfedildi ve daha sonra David ve Sandra Douglass Koleksiyonu’na satın alınarak Tarih Öncesi Yaşam Müzesi’nde sergilendi.

Dunlop, “Douglassarachne cins adı, türün tanımlanmamış bir türü ifade ettiği ortaya çıkınca örneği Şikago’daki (Chicago) Doğa Tarihi Müzesi’ne bilimsel çalışma için bağışlayan Douglass ailesini temsil ediyor.” diyor. “Ayrıca acanthopoda, hayvanın benzersiz ve karakteristik dikenli bacaklarına işaret ediyor.”

University of Kansas. 17 Mayıs 2024.

Makale: Selden, P. A., & Dunlop, J. A. (2024). A remarkable spiny arachnid from the Pennsylvanian Mazon Creek Lagerstätte, Illinois. Journal of Paleontology, 1–7.

Karadeniz Teknik Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencisi.