Girit’te Bulunan 6 Milyon Yıllık Ayak İzleri Çalındı

Girit’te keşfedilen 5.7 milyon yıllık insan benzeri ayak izleri, kimliği belirsiz kişiler tarafından çalındı ve tahrip edildi.

Tabakanın kenarlarında görülen taze toprak izleri ve ortasından çalınan ayak izleri.

Hırsızlık, siteyi ziyaret eden ve yerel polisleri ihbar eden bir kişi tarafından bildirildi ve daha sonra olay, Girit Doğa Tarihi Müzesi tarafından da onaylandı.

Girit’te neredeyse 6 milyon yıllık ayak izlerinin keşfi, insan atalarının Doğu Afrika’da evrimleşirken aynı zamanda Avrupa’da dolaşmış olabileceğini düşündürüyordu.

Dünya çapında büyük ilgi gören keşfin ardından geçtiğimiz günlerde ne yazık ki bölge birileri tarafından tahrip edildi ve dört ya da beş ayak izi yerinden çalındı. En iyi parçaların birçoğunun yerinde duruyor olması büyük bir şans ve bunu yapan kişilerin ne aradıklarını bilmiyor olması muhtemel. Araştırmacılar, hırsızlığı yapan kişilerin bunları satmak için çalmış olabileceğini düşünüyor.

Bölge, Yunan Kültürel Miras yasası kapsamında korunmasına ve yerel yetkililerin gözetimi altında tutulmasına rağmen hırsızlık engellenemedi. Polisler olayla bağlantılı olduğunu düşündükleri bir kişiyi tutukladı ve eksik parçaların yakın zaman içinde iade edileceği umuluyor. Ancak arkeolojik alana verilen zarar geri döndürülemez boyutlarda.

Girit yetkilileri geçici olarak alanı gömmek için harekete geçerken, tüm yüzeyi hareket ettirmek gibi daha kalıcı bir koruma çözümü de aranıyor.

Neyse ki tüm alan, orijinal çalışmanın bir parçası olarak yüksek çözünürlüklü bir optik lazer tarayıcı ile 3 boyutlu olarak taranmıştı. Zamanı geldiğinde bu veriler Girit Doğa Tarihi Müzesi ve İsveç’teki Uppsala Üniversitesi Evrim Müzesi aracılığıyla ulaşılabilir olacak. Dolayısıyla yapılan bu tahribatın araştırma üzerinde çok fazla bir etkisi olmayacak.

Bölge hırsızlıkları önlemek için şimdilik toprakla örtüldü.

Yine de tüm bu yaşananlar oldukça üzücü. Bunun gibi eski izleri araştıran biri için olayın önemini anlamak için, Gize’deki Sfenks’in bir kısmının çalınması veya Stonehenge’deki lento bloklardan birinin yerinden kesilmesiyle eşdeğer olarak düşünülebilir.

Ne yazık ki arkeolojik ya da paleontolojik izlerin yerinden çalınması yeni bir olay değil Örneğin İskoçya’daki Skye adasında bulunan yaklaşık 165 milyon yıllık dinozor ayak izlerine büyük ölçüde zarar verilmişti. Fosillerin ve eserlerin toplanması ve satışı ile ilgili etik kuralları çok karmaşık ve günümüzde büyük bilimsel koleksiyonların birçoğu, geçmişte amatörlerin sahip olduğu koleksiyon ve satışlara dayanıyor.

Girit’teki  ayak izleri

Girit’te keşfedilen 5.7 milyon yıllık insan benzeri fosil ayak izleri, günümüzdeki insan evrimi teorilerine meydan okuyor.

Girit’te yeni keşfedilen insan benzeri ayak izleri, erken insanın evrimini hakkında yeni sorular ortaya atıyor. Ayak izleri yaklaşık 5.7 milyon yıl öncesine tarihleniyor ve atalarımızın Afrika’da maymun benzeri ayaklara sahip olduğu bir zamana denk geliyor.

Geç Miyosen olarak bilinen bir dönem olan Trachilos ayak izlerinin yapıldığı dönemde Sahra Çölü mevcut değildi; Savana benzeri ortamlar Kuzey Afrika’dan doğu Akdeniz çevresinde uzanıyordu. Ayrıca, Girit henüz Yunan anakarasından ayrılmamıştı. Bu nedenle, homininlerin güneydoğu Avrupa’da ve Afrika gibi bölgelerde erken dönemlerde var olabilme ve bir gün Girit adasının bir parçasını oluşturacak Akdeniz kıyısında ayak izlerini bırakabilme ihtimalleri vardı.

Girit Adasında 5.7 Milyon Yıllık İnsan Benzeri Ayak İzleri Bulundu