Neandertallerin ve Denisovalıların Yüzü Nasıl Görünüyordu?

Yüzünüz, Neandertaller, Denisovalılar ve Homo sapiens’in ana oyuncular olduğu, insan türleri arasındaki binlerce yıllık sevişmelerin bir ürünü.

Paleolitik insanlar arasında büyük burunlar öne çıkıyordu.

Fiziksel kanıt eksikliği nedeniyle, miras aldığımız özelliklerin, nesli tükenen türlerin özellikleriyle karşılaştırıldığında nasıl olduğunu gerçek anlamda bilmiyoruz. Ancak yeni bir çalışmanın yazarları bu iki arkaik insan türünün muhtemelen bizden daha geniş burunlara ve birbirinden daha uzak gözlere sahip olduğunu söylüyor.

Uzun zamandır kayıp olan akrabalarımızın nasıl göründüğünü anlamak için, araştırmacılar dünyanın dört bir yanından yaklaşık 20.000 modern insanın genomlarını inceledi ve genetik farklılıkların yüz yapısındaki değişikliklerle nasıl ilişkili olduğuna özellikle dikkat ettiler. Sonuç olarak, toplamda 78 farklı yüz özelliğini ve yüzdeki mesafeleri etkileyen 71 genomik bölge belirlediler.

Çalışmanın yazarları bu modeli yedi Neandertal ve bir Denisovalının genomuna uygulayarak, bu eski bireylerin yüzlerinin nasıl görünebileceği hakkında tahminlerde bulunabildiler.

(İlgili: Erken İnsan Rekonstrüksiyonlarının Doğruluk Payı Ne?)

Araştırmacılar, “Modern insan yüzleri, daha dar bir burun genişliği ve daha belirgin bir burun köprüsü açısından arkaik insanlardan farklı” diyor. “Neandertaller ve Denisovalıların burun şeklinin ortalama modern insandan farklı olduğunu, ancak bir dereceye kadar modern Afrikalı insanların burun şekline benzediği sonucunu çıkarıyoruz”

Çalışmanın yazarları ayrıca, “Neandertal ağzı genişlik ve yükseklik açısından ortalama modern insana, özellikle Avrupalılara benziyor. Denisovalıların ağız yüksekliği de modern insanınkine kıyasla benziyor, ancak genişliği daha küçük” diye ekliyorlar.

Sonuçlar, hem Neandertallerin hem de Denisovalıların gözleri arasındaki mesafenin Homo sapiens’ten daha fazla olduğunu ve Denisovalıların diğer iki insan türünden daha kısa ama daha geniş burunlara sahip olduğunu da gösterdi.

Önceki araştırmalar, Neandertallerin muhtemelen bizden daha büyük burunlara sahip olduğunu öne sürmüştü, çünkü daha soğuk bir iklimde evrimleştiler ve bu nedenle daha fazla enerji yakmak zorunda kaldılar, bu da oksijen alımı gereksinimlerinin bizimkinden daha yüksek olacağı anlamına geliyordu.

Bilim insanları ayrıca, kendi burunlarımızın Neandertallerle karışmamız sonucunda genişlemiş olabileceğine dair kanıtlar buldular, çünkü büyük burun genlerini onlardan miras almış olabiliriz.

Yeni çalışmanın yazarlarına göre, Denisovalılar muhtemelen Neandertallerden bile daha yüksek hava akışı ihtiyaçlarına sahipti, çünkü daha soğuk iklimlerde ve daha yüksek rakımlarda yaşıyorlardı. Bu nedenle, son derece geniş burun delikleri çevrelerine uyum sağlamak için bir adaptasyon olabilir, bu da büyük burunların onlara uygun olduğu anlamına gelir.

IFL Science. 15 Temmuz 2024.

Makale: Du, S., Chen, J., Li, J., Qian, W., Wu, S., Peng, Q., … & Wang, S. (2024). A multi-ancestry GWAS meta-analysis of facial features and its application in predicting archaic human features. Journal of Genetics and Genomics.