Meksika’daki Chichen Itza Piramidinin Altında Yeraltı Nehri Bulundu

Meksika’daki Maya uygarlığı kalıntısı Chichen Itza’daki başlıca piramidinin kısmen bir yeraltı nehri üzerine yapıldığı anlaşıldı.

National Autonomous Üniversitesi’nden uzmanlar El Castillo olarak da bilinen Kukulkan piramidinin 20 metre altında bir yeraltı çukuru bulduklarını açıkladı. Jeofizik uzmanı Rene Chavez, yeraltı nehir haznesinin doğal kayalarla kaplı olduğunu söyledi.

Bu türdeki yeraltı nehirleri genelde, Meksika’nın Yucatan yarımadasında çokça bulunan “cenote” adındaki açık obruk gölleri birbirine bağlıyor. Obruk göller, içinde suyun sızdığı bir çukur barındırıyor.

Meksika'daki Chichen Itza Piramidinin Altında Yeraltı Nehri Bulundu

Görsel: David Pedre

Yeraltı nehri kazı yapılarak değil, bir elektronik rezistans incelemesi sayesinde keşfedildi. Chavez piramidin bir köşesinin yeraltı çukuru üzerinde durduğunu, ve bu yüzden yıkılma tehdidi altında olduğunu ekledi.

Araştırma ekibindne olmayan arkeolog Guillermo de Anda keşfin önemli olduğunu söyledi. De Anda’ya göre bu keşif, Mayaların, tapınak ve kutsal alanlarında kozmolojilerinin sembolik bir haritasını uyguladığı fikrini doğrulayabilir.

Piramidi çevreleyen yeraltı gölleri pusulanın 4 ucunu temsil ediyor olabilir. Ortadaki nehir de Maya evreninin merkezini temsil ediyor olabilir. Mayalar evrenin merkezini, kökleri yeraltına uzanan bir ağaç olarak algılıyordu.

Görsel: Esteban Felix

Uxmal’da Tıbbi Bitki Bahçesi

Aynı hafta içinde bir başka Maya arkeolojik alanı olan Uxmal’dan da yeni bir keşfin haberi geldi. Milli Antropoloji ve Tarih Enstitüsü, Uxmal’da “Vali’nin evi” olarak bilinen yapının etrafında aşırı yüksek miktarda tıbbi bitki yetiştirildiğinin kanıtları bulunduğunu açıkladı.

Uxmal kazı başkanı Jose Huchim Herrera, kutsal alanlarda bu tür bitkilerin çevredeki tarlalara kıyasla çok daha yoğun bulunduğunu söyledi. Bu yüzden de Mayaların bitkileri bu bölgeye kasıtlı olarak, belki de bir tıbbi bitki bahçesi yapmak amacıyla ektiği düşünülüyor.

Alanda yılan sokması, mide enfeksiyonu ve ateş gibi birçok farklı rahatsızlığı tedavi etmek için kullanılan 150 tür bitki bulundu.

Associated Press