Kehribar İçinde Fosilleşmiş Bilinmeyen Su Ayısı Türü Bulundu

Son derecede nadir bir fosilin keşfi, Dünya’nın en eski ve en dayanıklı sakinlerinden biri olan mikroskobik tardigrad hakkında bilgi veriyor.

Paradoryphoribius chronocaribbeus’un yandan görünüşü. C: Ninon Robin (Harvard/NJIT)

Modern tardigradlar, su ayıları olarak da bilinen sekiz ayaklı mikro hayvanlardır. Uzun evrimsel geçmişlerine ve uzay da dahil olmak üzere aşırı koşullarda hayatta kalma yeteneklerine rağmen, fosil kayıtlarında neredeyse tamamen yoklar.

Şimdi ise bilim insanları, 16 milyon yıllık kehribar içinde duran yeni bir tardigrad türü keşfettiklerini söylüyorlar – şimdiye kadar bulunan yalnızca üçüncü açık tardigrad fosili.

Fosili keşfeden New Jersey Teknoloji Enstitüsü ve Harvard Üniversitesi’ndeki araştırmacılar, Proceedings of the Royal Society B’de bulgularını yayınladılar.

(Kehribar İçinde Yavrularını Koruyan Eski Bir Örümcek Keşfedildi)

Söz konusu tardigrad, Dominik Cumhuriyeti’nin kehribar yataklarıyla bilinen bir bölgesi olan La Cumbre’den çıkarılan fosilleşmiş kehribar içinde hapsolmuş durumda. Kehribar ayrıca bir çiçek ve üç karınca da dahil olmak üzere böcekleri hapsetmiş.

Fosil, Dünya’nın 66 milyon yıl önce başlayan şu anki jeolojik dönemi olan Senozoik dönemden bulunan bir tardigradın ilk örneği olma özelliğini taşıyor.

Araştırmanın kıdemli yazarı Phil Barden, araştırmayla ilgili yaptığı açıklamada, keşfi “nesilde bir görülen” bir olay olarak nitelendiriyor.

Kehribar içindeki Paradoryphoribius chronocaribbeus’un sanatsal bir rekonstrüksiyonu. C: Holly Sullivan/Harvard/NJIT

Barden, “Önemli olan şey, Tardigradların, dinozorların düşüşünden bitkilerin karasal kolonizasyonunun yükselişine kadar, her şeyi Dünya’da görmüş, her yerde bulunan eski bir soy olması. Ancak paleontologlar için neredeyse hiç fosil kaydı olmayan hayalet bir soy gibidirler.” diyor.

Fosil, netliği, yaşı ve bilim insanlarının gelecekteki çalışmalarına ne kadar yardımcı olabileceği konusunda benzersiz. New Jersey Teknoloji Enstitüsü yaptığı açıklamada, keşfin şimdiye kadarki en iyi görüntülü fosil tardigrad olduğunu söylüyor.

Bilim insanları, omurgasızların ağız kısımları ve “insan saçından 20-30 kat daha ince olan iğne benzeri pençeleri” gibi mikron seviyesindeki detayları gözlemleyebiliyorlar.

Yeni fosil, bilim insanlarının Paradoryphoribius chronocaribbeus olarak adlandırdıkları bu daha önce hiç görülmemiş tardigrad türünü tanımlamasını sağladı. Adı, zaman anlamına gelen Yunanca “chrono” kelimesini ve bulunduğu bölgeye atıf olarak “caribbeus” kelimesini içeriyor.

Fosil, yaşamının sonraki bölümünü Amerikan Doğa Tarihi Müzesi’nde geçirecek.

NPR. 7 Ekim 2021.

Makale: Mapalo Marc A., Robin Ninon, Boudinot Brendon E., Ortega-Hernández Javier and Barden Phillip et al. (2021). A tardigrade in Dominican amber. Proc. R. Soc. B.