Homo Erectus Endonezya’ya 1.3 Milyon Yıl Önce Ulaşmış

Afrika’dan ilk çıkan atamız Homo erectus’un Java adasına düşünülenden yaklaşık 300.000 yıl sonra geldiğini gösteren kanıtlar bulundu.

Şimdiye kadar Java’daki Homo erectus’lara ait en eksiksiz kafatası. Bu örnek yaklaşık 0.82 milyon yıl önce ve kronolojik olarak daha genç bir Sangiran hominin grubuna ait. C: Hisao Baba

Çalışmada, bilinen en eski fosillerin ortaya çıkarıldığı volkanik külü ve bulunan fosilleri tarihlemek için iki teknik kullanıldı.

1994 yılında, arkeolog Carl Swisher, aynı fosilleri yaklaşık 1.8 milyon yıl öncesine tarihlendirdi. Bu tarih, Homo erectus’un Afrika yerine Asya’da bir tür olarak ortaya çıktığını gösteren bir zaman dilimiydi.

(Homo erectus, Endonezya’da 108.000 Yıl Öncesine Kadar Yaşamış)

O zamandan beri, arkeoloji dünyasında fosil tarihleri tartışmalı hale geldi. Bu yeni çalışmada, araştırmacılar bir alanda volkanik kül örneğinin ne kadar süredir sabit kaldığını göstermek için iki tür tarihleme yaparak tartışmayı çözmeye çalıştılar.

Bu çalışmanın konusu, Endonezya’daki Java adasında yükselen bir tektonik zirve olan Sangiran tepesiydi. Bu bölgede şimdiye kadar ilk kez 1936’da çalışılmaya başladığından beri 100’den fazla hominin fosili bulundu.

0.90 ila 1.1 milyon yıl öncesine tarihlenen iki Homo erectus çene kemiği. Bu örnekler Sangiran homininlerinin kronolojik olarak daha eski grubuna ait. C: Shuji Matsu’ura

Araştırmacılar tarafından kullanılan iki teknik, bir volkanik toprak örneğinin kristalleşme yaşının ölçülmesini sağlayan uranyum-kurşun tarihleme yöntemi ve bir patlama sırasında püsküren volkanik malzemedeki zirkon tanelerinin özelliklerini ölçen fisyon iz tarihlendirme yöntemiydi.

Ekip, fosillerin bulunduğu volkanik malzemeyi test etmek için her iki tekniği de kullandı ve her iki tekniğin de 1.3 ila 1.5 milyon yaş gösterdiğini bildirdi.

Bu Swisher’in tahminlerini yaklaşık 300.000 geriye çekti. Ve daha da önemlisi, Homo erectus’un ilk önce Afrika’da ortaya çıktığını ve Asya’ya göç ettiğini gösteriyor. Çünkü önceki çalışmalar, Gürcistan’daki Homo erectus fosillerini 1.8 milyon yıl öncesine ve Çin’dekileri 1.6 milyon yıl öncesine tarihlendirmişti.

Araştırmacılar, birbirleriyle uyumlu sonuç veren iki bağımsız tarihleme tekniği kullandıkları için, sonuçların Homo erectus’un Java’da yaşadığı bilinen en erken tarihle ilgili tartışmayı çözmesi gerektiğini ve ayrıca Homo erectus’un ilk olarak nerede ortaya çıktığı konusunu da çözmesi gerektiğini öne sürüyor.

Phys. 10 Ocak 2020.

Makale: Shuji Matsu’ura, Megumi Kondo, Tohru Danhara. 2020. Age control of the first appearance datum for Javanese Homo erectus in the Sangiran area. Science.