‘Hobbitlerin’ Boyu Düşündüğümüzden Bile Daha Kısaymış

Endonezya’daki bir adada bulunan diş ve kemikler, “hobbitlerin” düşündüğümüzden 6 santimetreden daha kısa olduğunu ortaya koydu.

Sitede bulunan kısmi üst kol kemiği (humerus). C: Yosuke Kaifu

Diş ve kemiklerin yeni bir analizi, halk arasında “hobbitler” olarak bilinen erken homininlerin bilim insanlarının düşündüğünden daha kısa olabileceğini ortaya koydu.

700.000 yıllık fosilleşmiş kalıntılar, bir zamanlar Flores adasında yaşayan, aşırı derecede küçük insanlar olan Homo floresiensis türüne aitti. Nature Communications dergisinde yayımlanan bir çalışmaya göre bu bulgu, Homo floresiensis’in ilk olarak ne zaman bu kadar kısa boylu evrimleştiğine dair ipuçları sağlayabilir.

Tokyo Üniversitesi Müzesi’nde profesör olan baş yazar Yosuke Kaifu, “Büyük bir vücut ve büyük bir beyin elde etmek ve zeki olmak zorunlu kaderimiz değildi. Doğal çevreye bağlı olarak, genel olarak hayvanlar ve insanlar için farklı evrim yolları vardı.” diyor.

(İlgili: Kalıntılar, Homininlerin Cebelitarık Boğazı’nı Geçtiğini Gösteriyor!)

Yakın zamana kadar Homo floresiensis’in ortalama 1 metre boyunda olduğu düşünülüyordu. Ancak bu yeni araştırma, Homo erectus’un bir kolu olan türün, ortalama 6 santimetre daha kısa olduğunu gösteriyor. Homo erectus, 2 milyon ila 250.000 yıl önce yaşamış ve modern insanlarla benzer vücut boyutlarına sahip soyu tükenmiş bir insan soyundan geliyor.

Homo floresiensis’in Liang Bua’daki humerusuyla aynı ölçekte gösterilen Mata Menge humerus parçası (solda). C: Yosuke Kaifu

Bu çalışmadan önce, bilinen en küçük Homo floresiensis kemikleri, yeni kalıntıların bulunduğu Manta Menge’nin güneyinde bulunan Flores’teki bir mağara olan Liang Bua’da bulundu.

Analiz için araştırmacılar, dişler ve kısmi üst kol kemiği (humerus) dahil yeni bir fosil setini inceledi. Açıklamaya göre humerusun “yetişkin bir bireye ait şimdiye kadar bildirilen en küçük kemik” olabileceğini belirlediler.

Araştırmacılar, kemiklerin bir çocuğa ait olmadığını çabucak anladılar. Kaifu, “Yetişkin kemikleri, çocuklardan daha fazla metabolizma izleri bırakır (kemikler için yeniden şekillenme olarak adlandırıyoruz). Mata Menge humerusunda, bir kemik örneğinin mikroskopik gözlemi yoluyla böyle bir izin güçlü bir sinyalini tespit ettik.” diyor.

Kaifu, “Burada bildirdiğimiz Mata Menge fosilleri, Homo floresiensis’in aşırı küçük vücut boyutunun adadaki tarihinin ilk 300.000 yılı içinde evrimleştiğini ve daha sonra bu küçük vücut boyutunun 600.000 yıldan fazla süre boyunca korunduğunu gösterdi. Neden böyle olduğu ise başka bir zor soru” diyor.

Mata Menge fosilleri. C: Kaifu, Y., Kurniawan, I., Mizushima, S. et al. (2024).

Bir yandan, daha küçük bir vücut boyutunun evrimleşmesi, sadece ada doğal seçilimi meselesi olabilir. Örneğin, ada filleri zamanla daha küçük hale gelmişti. Kaifu, “Adalarda büyük olmaya gerek yok çünkü orada aslanlar ve kaplanlar yok” diyor.

Kaifu, “Aynı zamanda, büyük olmanın belirgin dezavantajları var: Daha fazla yemek yeme gereksinimi ve büyümek ve üremek için daha fazla zaman gerektirir. İzole bir adada mahsur kalan arkaik insanlar, bu baskılar nedeniyle daha küçük hale gelmiş olabilir”.

“İnsanların hayvanlar arasında özel olduğunu düşünme eğilimindeyiz. Ancak Flores’ten elde edilen kanıtlar, biz insanların da diğer hayvanlar gibi doğal seçilimin kontrolü altında olduğumuzu ve beklenmedik yönlere doğru evrimleşebileceğimizi gösteriyor.”

Live Science. 6 Ağustos 2024.

Makale: Kaifu, Y., Kurniawan, I., Mizushima, S. et al. (2024). Early evolution of small body size in Homo floresiensis. Nat Commun 15, 6381.