Dünyanın Bilinen İlk Oyma Atı: Vogelherd Atı

Almanya’nın güneyindeki Vogelherd Mağarası’nda bulunan 35.000 yıllık bu mamut dişi heykelcik, Üst Paleolitik dönemde yapıldı.

Mamut dişinden oyulmuş Vogelherd atı, yaklaşık olarak avuç içi büyüklüğünde. (C: Reddit/Sotirios_Raptis)

Vogelherd Atı, anatomik olarak modern insanlar (Homo sapiens) tarafından yapılmış, bilinen en eski at oyması olarak kabul ediliyor. Yaklaşık 32.000 ila 35.000 yıl önce yapılan Vogelherd Atı, Üst Paleolitik Çağ’ın başlarına tarihleniyor. Mamut dişinden oyulmuş bu heykelcik, yaklaşık 2.5 cm yüksekliğinde ve 4.8 cm uzunluğunda. Avuç içi büyüklüğündeki eser; ağız, burun delikleri, gözler ve yele gibi ayrıntılar içeriyor.

Heykelciğin başı günümüze ulaşmış olmasına rağmen dört bacağı da kırık. Bradshaw Vakfı’na göre, arkeologlar heykelin bir aygırı tasvir ettiğini düşünüyor ve “bunun bir kısrağı etkilemeye çalışan bir aygır mı yoksa yırtıcı bir hayvana karşı geriye doğru tekme atan bir at mı” olduğunu tartışıyorlar.

Vogelherd Atı bize geçmiş hakkında ne anlatıyor?

Heykelciğin keşfedildiği mağara, 43.000 ila 35.000 yıl önce yaşamış bir Üst Paleolitik grup olan Aurignacianların toplanma yeriydi. Fransa Kültür Bakanlığı’na göre, Aurignacianların ve Neandertallerin varlığının Avrupa’nın bu bölgesinde kısa süreliğine örtüşmesi, iki grubun muhtemelen bir arada var olduğunu gösteriyor.

Aurignacian kültürü insanları, kesici ve sivri uçlu taş aletler yapma konusundaki becerileriyle tanınan ünlü avcı toplayıcılardı. Mağarada bu aletlerden yüzlercesinin yanı sıra aşı boyası ile kırmızıya boyanmış boncuklar da dahil olmak üzere çok sayıda hayvan kemiği ve fildişi parçası bulundu.

Paleoantropoloji Derneği’ne göre, grubun bu mağarayı et işlemek için kullanmış olması muhtemel. Örneğin, Vogelherd Mağarası’ndaki yaklaşık 32.000 yıllık hayvan kemiklerini analiz eden araştırmacılar, öncelikle ren geyiği (Rangifer tarandus) ve at (Equus ferus) kalıntıları buldular. Bu da, Journal of Human Evolution’da yer alan bir araştırmaya göre, Aurignacian insanlarının bu hayvanları avlayıp yemenin yanı sıra onları tasvir eden sanat eserleri de yarattıklarını gösteriyor.