Bahamalar’daki Kuşlar, İnsanlar Geldiğinde Yok Oldu

İnsanların 1.000 yıl önce Bahamalar’a yerleşmesi, bazı kuşların bölgesel olarak neslinin tükenmesiyle doğrudan bağlantılıydı.

C: Getty

İnsanların, bazı canlıların neslinin tükenmesine yol açması yeni bir durum değil. Kuzey Amerika’daki insanlar muhtemelen Buzul Çağı mamutlarının ve mastodonlarının neslinin tükenmesinden sorumlu. Güney Amerika’daki insanlar ise, iklim değişikliğinin yanı sıra, dev yer tembel hayvanları da dahil olmak üzere birçok türün kaybına yol açtı. Elbette, şu anda da gezegenin altıncı kitlesel yok oluşuna neden oluyoruz. Son zamanlarda yürütülen yeni bir çalışma, insanların 1.000 yıl önce Bahamalar’a yerleşmesinin, bazı kuşların bölgesel olarak neslinin tükenmesiyle doğrudan bağlantılı olduğunu gösteriyor.

(Dünya Şu Anda Altıncı Kitlesel Yok Oluşla Karşı Karşıya)

Araştırmacılar, jeolojik özellikleri sayesinde kemikleri iyi bir şekilde muhafaza edebilen obruk ve kireçtaşı mağaraları da dahil olmak üzere, 15 adadaki çeşitli bölgelerden 7.000’den fazla paleontolojik ve arkeolojik fosili inceledi. Birçok kuş kemiği, peçeli baykuşlardan elde edilen av öğeleriydi ve 130’dan fazla türü temsil ediyordu.

Devasa peçeli baykuş ve dev kartal gibi birkaç kuş türü, 10.000 yıldan fazla bir süredir bu adalarda yaşıyordu. Ancak insanlar bu adalarda yaşamaya başladıktan sonra, kuşlar ortadan kayboldu, bir kısmının nesli tükendi, bir kısmı ise günümüzde Bahamalar’ın dışında yaşıyor. İnsanlar bu kuşları tüketmelerine rağmen, av konusunda rekabet ettikleri için onları bir baş belası olarak da görmüş olabilirler.

Pantanal, Brezilya – 15 Ekim KİM 2011’de balık yiyen Tepeli Şahin (Caracara plancus). C: Getty

Yaklaşık 900 yıl önce, adalardaki birkaç şahin, güvercin ve baykuşun yanı sıra leş yiyici kara kara gibi etkileyici türler de vardı ve adadaki insanlarla aynı zamanda yaşıyorlardı. Ancak kısa bir süre sonra, bu türlerin çoğunun adalardaki nesli tükendi ve geriye sadece birkaç Bahama adasında yaşayan tür kaldı. Bu türlerden biri, şu anda benzer yaşam alanlarına sahip, insanların yaşadığı birkaç adadan ayrılmış iki adada bulunan Abaco papağanı.

Görünen o ki insanlar son binyılda Bahamalar’daki kuş türlerinin hızlı değişiminde büyük bir rol oynadı.

Güzel Abaco adasındaki bir papağan. C: Getty

Yardımcı yazar Janet Franklin, “Başka hiçbir çevresel değişiklik onların nesillerinin tükenişini açıklayamaz.” diyor.

Forbes. Priya Shukla. 12 Ekim 2020.

Dokuz Eylül Üniversitesi Mütercim-Tercümanlık bölümü lisans mezunu.